تحلیل رای الیوم:

استعفا آسان‌ترین راه نجات برای عباس است

فاجعه بزرگی که فلسطینی‌ها این روزها با آن مواجه هستند، نتیجه ترور نزار بنات، فعال فلسطینی یا وجود یک دولت ناموفق یا معامله واکسن‌های منقضی شده کرونا نیست، بلکه مشکل وجود یک رویکرد سیاسی و امنیتی است که علیه اصول ملت فلسطین عمل کرده، بقای رژیم اشغالگر را تقویت می‌کند و مانع از مقاومت می‌شود. امروز به جای تشکیلات خودگردان گروه‌های مقاومت نماینده ملت فلسطین هستند و این نمایندگی را از طریق مشروعیت موشکی خود به دست آورده‌اند.

استعفا آسان‌ترین راه نجات برای عباس است
کد خبر: 499872
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۷ ۱۳:۳۱:۴۷

اعتمادآنلاین| عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی درباره رخدادهای اخیر فلسطین و شهادت نزار بنات، فعال فلسطینی به دست تشکیلات خودگردان نوشت: شبکه‌های اجتماعی این روزها مملو از فایل‌های انتقادی علیه تشکیلات خودگردان فلسطین است و این تشکل را به همکاری با رژیم اشغالگر اسرائیل متهم می‌کنند. این موج حملات علیه تشکیلات خودگردان با تشدید درگیری بین هزاران تظاهرکننده در تعدادی از شهرهای فلسطین از زمان ترور نزار بنات همراه شده است و معترضان فلسطینی خواستار برکناری محمود عباس از ریاست این تشکیلات هستند.

به گزارش ایسنا، یکی از برجسته‌ترین فایل‌هایی که امروز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود؛ فایل صوتی و تصویری است که محمود عباس در آن متعهد می‌شود در صورت تظاهرات پنج فرد علیه او از سمتش کناره گیری کند. اکنون فلسطینیان خواستار رفتن او شده‌اند اما اغلب فلسطینی‌ها معتقدند که حتی اگر هزاران تن هم در مقابل مقر ریاست تشکیلات خودگردان تظاهرات کنند، عباس به این وعده‌ عمل نخواهد کرد؛ اتفاقی که اکنون رخ داده است و شاید حمله نیروهای امنیتی با چوب به تظاهرکنندگان و شلیک گلوله به سوی آنها و همچنین هدف قرار دادن روزنامه نگاران داوطلب افشای این جنایات و مستند کردن آنها با صوت و تصویر این واقعیت را تأیید می‌کند.

مدافعان محمود عباس و تشکیلات او می‌گویند که کمیته تحقیق درباره قتل بنات تشکیل شده است و نتایج آن شفاف و سریع خواهد بود و همه محکومین مجازات می‌شوند. این در حالی است که منتقدان عصبانی معتقدند که او از همه چیز مطلع است و خودش دستورات را صادر می‌کند و این تحقیقات به منزله ریختن خاکستر در چشم است؛ چراکه واقعیت بر کسی پوشیده نیست و کسانی که ساعت سه بامداد به خانه نزار بنات یورش بردند مشخص هستند.

سوالی که به شدت تکرار می‌شود این است که آیا رهبران ارشد در راس نیروهای امنیتی که این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند محاکمه خواهند شد؟ یا اینکه آیا محمود عباس قادر است چنین تصمیمی اتخاذ کند و به کسانی که از نظر امنیتی با رژیم اشغالگر هماهنگ بوده، آسیب برساند؟ این درحالی است که او به خوبی از میزان نفوذ آمریکا و اسرائیل در تصمیم گیری نیروهای امنیتی مطلع است و آمریکا در کنار بودجه تشکیلات خودگردان برای این نیروها، بودجه سالیانه جداگانه‌ای را به آنها می‌دهد.

ترور شهید بنات در پی یک سری اشتباهات و اقدامات فاجعه بار اتفاق افتاد که آخرین مورد آن معامله واکسن‌های منقضی شده کرونا، همدستی با رژیم اشغالگر درجریان جنگ اخیر غزه، سکوت در قبال هتک حرمت مقدسات اسلامی در قدس اشغالی و لغو انتخابات بود.

دل بستن تشکیلات خودگردان به هشدار به قیام کنندگان در اکثر شهرهای کرانه باختری با تشکیل کمیته‌های تحقیق، فراموش شدن این اتفاقات توسط مردم با گذر زمان و پس از آن سازماندهی راهپیمایی در حمایت از این تشکیلات، بسیار ساده لوحانه است.

تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل نقش عملکردی‌اش در خدمت به رژیم اشغالگر، دیگر بار سنگینی بر دوش ملت فلسطین نیست، بلکه باری بر دوش کسانی است که به ویژه در واشنگتن و تل‌آویو پشت آن ایستاده و از آن حمایت می‌کنند. اکنون این گروه‌های مقاومت که رژیم اشغالگر را شکست داده و در قدس پیروز شدند، نماینده واقعی ملت فلسطین هستند؛ چراکه آنها مانند جنبش فتح که در دهه 60 با اسلحه‌ به نماینده فلسطینی‌ها تبدیل شد، این نمایندگی را از طریق مشروعیت موشکی خود به دست آورده‌اند.

دو تحول در دو روز گذشته توجه همگان را به خود جلب کرد که باید برای اطلاع از برنامه طراحی شده برای آینده مورد بررسی قرار بگیرند.

نخست اینکه؛ جلسه رهبری کمیته مرکزی جنبش "فتح" روز شنبه در رام الله برگزار شد که محمود عباس برای نخستین بار در آن غایب بود و محمود العالول، نایب رئیس فتح بدون ارائه هیچ توضیحی به نمایندگی از او این نشست را رهبری کرد.

برخی معتقد هستند که این اقدامات امنیتی از بیم انتقام جویی صورت گرفته است و برخی دیگر نیز می‌گویند که این غیبت ممکن است با موارد شخصی و مربوط به سلامتی او در ارتباط بوده و یا مقدمه‌ای برای کناره‌گیری محمود عباس باشد.

اتفاق دوم؛ ورود از پیش اعلام نشده سلام فیاض، نخست وزیر سابق تشکیلات خودگردان فلسطین به نوار غزه و دیدار او با برخی رهبران جنبش فتح و حماس و شماری از افراد مستقل است. این اقدام باعث مطرح شدن سؤالات زیادی شده است؛ چراکه انتخابات نهاد قانونگذاری فلسطین که دکتر فیاض می‌خواست به عنوان یک نماینده مستقل در آن حضور یابد، لغو شده است؛ پس آیا وی جایگزین محمد اشتیه، نخست وزیر فعلی دولت تشکیلات خودگردان خواهد شد و دولت وحدت ملی بعدی را که این روزها بسیار درباره آن صحبت می‌شود، رهبری می‌کند؟

برای هزارمین بار می‌گوییم فاجعه بزرگی که ملت فلسطین این روزها با آن مواجه هستند، نتیجه ترور نزار بنات یا وجود یک دولت ناموفق یا معامله واکسن‌های منقضی شده کرونا نیست، بلکه مشکل وجود یک رویکرد سیاسی و امنیتی است که علیه اصول ملت فلسطین عمل کرده، بقای رژیم اشغالگر را تقویت می کند و مانع از مقاومت می‌شود. این رویکرد آزادی را از فلسطینی‌ها گرفته و افراد شریف و آزاده ملت خود را به قتل می‌رساند و در این زمینه از رژیم اشغالگر اسرائیل پیشی می‌گیرد.

هنگامی که هزاران معترض در مقابل مقر ریاست تشکیلات خودگردان خواستار رفتن محمود عباس می‌شوند؛ دادن پاسخ مثبت به این خواسته کوتاه‌ترین راه برای نجات، عمل به وعده خود و کاهش ضرر است و چشم دوختن به اتلاف وقت در این زمینه نتیجه نخواهد داد؛ چراکه این ملت پس از پیروزی در جنگ غزه و ترور نزار بنات دیگر مانند قبل نیستند و کسانی که توانستند شش میلیون اسرائیلی را راهی پناهگاه بکنند، با بستن فرودگاه‌های رژیم اشغالگر، تل‌آویو را محاصره کنند و سامانه‌های پدافندی موسوم به گنبد آهنین را به چالش بکشند؛ می‌توانند تشکیلات خودگردان را ریشه کن کرده و یک سیستم فلسطینی جدید، شفاف و میهنی مبتنی بر تمامی اشکال مقاومت ایجاد کنند؛ روزها و هفته‌های آتی شاهد اتفاقات غافلگیر کننده‌ای خواهیم بود؛ باید منتظر ماند و دید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها