چهار نظامی عراقی در حملات آمریکا به پایگاه‌های مبارزه با تروریسم در مرز سوریه به شهادت رسیدند:

تهاجم بی‌پروای بایدن به نیروهای مسلح عراق

گروه موسوم به فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) وابسته به ارتش ایالات متحده که از سوی ایران یک گروه تروریستی تلقی می‌شود، روز یکشنبه اعلام کرد که در حملاتی گسترده به اهدافی در عراق و سوریه «تاسیسات و منافع ایران» را هدف قرار داده است.

تهاجم بی‌پروای بایدن به نیروهای مسلح عراق
کد خبر: 499972
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۰۷:۳۵:۲۶

اعتمادآنلاین| حملات امریکا به پایگاه‌های نظامی حشدالشعبی در مرز عراق و سوریه که با هدف مقابله با نفوذ مجدد عناصر تروریستی داعش به خاک عراق فعالیت می‌کنند انجام شده است.

به گزارش روزنامه اعتماد، به نوشته رسانه‌های امریکایی، حملات اخیر به دستور مستقیم رییس‌جمهور امریکا انجام شده است. این دومین‌بار است که او فرمان چنین حملاتی را صادر می‌کند. براساس بیانیه این گروه نظامی مدعی شده است که حملات اخیر امریکا در خاک دو کشور مستقل که در حال جنگ با امریکا نیستند در واکنش «به تعدادی حملات پهپادی اخیر به تاسیسات و پرسنل نظامی امریکا در عراق » انجام شده است. گروه سنتکام مشخصا اعلام نکرده است که دقیقا این حملات تلافی کدام حملات پهپادی در چه نقطه و چه زمانی بوده‌اند و فقط اعلام شده که به دو محل نگهداری تجهیزات و پرسنل در خاک سوریه و یک تاسیسات در خاک عراق حمله شده است.

براساس اطلاعاتی که در رسانه‌ها منتشر شده است پایگاه‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند متعلق به دو گروه کتائب سیدالشهدا و کتائب حزب‌الله بوده‌اند و یکی از آنها برای پرتاب و احیای پهپادها استفاده می‌شد. پنتاگون همچنین توضیح نداده است از طریق چه فرآیندی این گروه توانسته است عاملان آن را در کشورهای مستقلی که در حال جنگ با امریکا نیستند شناسایی کند و با کدام حکم بین‌المللی و حقوقی علیه آنها اقدام نظامی انجام داده است. این گروه همچنین توضیحی در مورد تناسب عملیات انجام شده با عملیات ادعایی پهپادی در عراق نداده است. بیانیه پنتاگون در مورد این عملیات می‌گوید: «همان‌گونه که حملات روز یکشنبه نشان داد، رییس‌جمهور بایدن در حفاظت از جان نظامیان امریکایی کاملا واضح اقدام می‌کند.» دولت امریکا گفته است که در این حمله از جنگنده‌های اف15 و اف16 استفاده کرده است و جنگنده‌ها و خلبان‌ها به سلامت از محل ماموریت بازگشته‌اند.

عراق اقدام تهاجمی امریکا علیه نیروهای مسلح خود را محکوم کرد


امریکا از هرگونه اظهارنظر در مورد تلفات حملات خود به خاک سوریه و عراق خودداری کرده است. اما خبرگزاری رسمی سوریه، سانا نوشته است که بر اثر یکی از این حملات یک کودک سوری کشته و سه غیرنظامی دیگر مجروح شده‌اند. گروه موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن هم مدعی شده است 5 «شبه‌نظامی» کشته و چندین نفر دیگر بر اثر این حملات امریکا مجروح شد‌ه‌اند.

گروه کتائب سیدالشهدا، از اعضای حشدالشعبی به عنوان یکی از نیروهای مسلح رسمی این کشور اعلام کرده است که چهار عضو این گروه در حملات امریکا به شهادت رسیده‌اند. این گروه مقاومت عراقی اسامی شهدا را حسین علی عبد‌الحسین صالح البیضانی، کرار سعد حمدان جلوب المحمداوی، کرار عبدالعزیز زینل الشبکی، محمد رومی ماجد محاسن الفرطوسی اعلام کرد. این گروه عضو نیروهای مسلح رسمی عراق اعلام کرده است که قطعا در مقابل حملات امریکا اقدامات تلافی‌جویانه متناسبی انجام خواهد داد. حشدالشعبی هم با صدور بیانیه‌ای حق تلافی این حملات را برای خود محفوظ دانسته است.

ارتش عراق هم در بیانیه‌ای رسمی این اقدام خصمانه امریکا را محکوم کرده است. یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشته است: «ما حملات شب گذشته امریکا به مرزهای عراق و سوریه را که نقض فاحش و غیرقابل قبول تمامیت ارضی، استقلال و امنیت ملی عراق و همه قواعد بین‌المللی است محکوم می‌کنیم.» سخنگوی وزارت خارجه عراق، احمد الصحافی نیز روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور این عملیات را محکوم کرد و گفت: «دولت عراق این حمله را نقض حاکمیت ملی خود و خروج آشکار از قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌داند. این وزارتخانه بار دیگر تاکید می‌کند که عراق نمی‌پذیرد خاکش برای هرگونه درگیری یا تسویه حساب طرف‌ها مورد استفاده قرار گیرد.»گروه‌های سیاسی عراقی از جمله رهبر ائتلاف العراقیون، عمار حکیم، ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری، ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی به‌شدت این اقدام امریکا را محکوم کرده‌اند.


تهران: ایجاد ناامنی در منطقه ایجاد ناامنی برای خود امریکاست


او درباره حملات جنگنده‌های امریکایی به منطقه مرزی بوکمال تصریح کرد: امریکا همچنان مسیر اشتباهی در منطقه را طی می‌کند. متاسفانه آنچه مشاهده می‌کنیم این است که دولت امریکا نه تنها در مساله تحریم‌ها بلکه در سیاست‌های منطقه‌ای هم بر سیاست‌های شکست خورده امریکا در منطقه ادامه می‌دهد. رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه خطاب به دولت امریکا خاطرنشان کرد: توصیه ما به امریکا این است که به جای رفتارهای احساسی، بحران‌آفرینی، زندگی در تنش و باقی گذاشتن معضلات برای مردم منطقه مسیر خود را اصلاح کند و اجازه دهد مردم منطقه بدون دخالت آنها درباره سرنوشت‌شان تصمیم‌گیری کنند. آنچه امریکا انجام می‌دهد برهم زدن امنیت در منطقه است. یکی از قربانیان این ناامنی، خود امریکا خواهد بود.

جنگ اشباح


امریکا مدعی شده است که در حال خارج شدن از منطقه غرب آسیا و کاهش قابل توجه نیروهای خود در منطقه است، اما به نظر می‌رسد که نظامیان خارج شده اشباح خود را به‌جا گذاشته‌اند! هر چند در افغانستان اشباح امریکا در قالب شبه‌نظامیان طالبان در حال جنگ هستند، اما در عراق و سوریه، اشباح امریکایی همان نظامیانی هستند که به اصطلاح از منطقه خارج شده‌اند، اما از چند ده کیلومتر آن‌سوتر به نقاطی حمله می‌کنند که نیروهای عراقی در آنجا در حال مبارزه با داعش هستند.

دونالد ترامپ کاخ سفید را ترک کرده است، امریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که نظامیان خود را از افغانستان خارج می‌کنند و در سوریه و عراق به شکل قابل‌توجهی تعداد آنها را کاهش می‌دهند و تا مرداد ماه تقریبا تمامی تجهیزات نظامی پیشرفته پدافند موشکی خود را از عراق، عربستان و اردن خارج خواهند کرد و هزاران نظامی خود را از خاک عربستان بعد از چند ماه خارج خواهند کرد. کاخ سفید در عین حال مدعی است که در وین در حال مذاکره غیرمستقیم با ایران برای بازگشت به تعهداتش در برجامی است که سه سال پیش توسط رییس‌جمهور پیشین امریکا ترک شد و با نقض فاحش قطعنامه الزام‌آور 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، واشنگتن را بار دیگر به جمع یاغیان بین‌المللی اضافه کرد.

اما به نظر می‌رسد همه این اظهارنظرها در مورد ترک غرب آسیا و آسیای میانه و بازگشت به تعهدات بین‌المللی و توقف نقض تعهدات الزام‌آور حقوقی، تبلیغات پوچ و توخالی بیشتر نباشد. امریکایی‌ها در ماه‌های گذشته بازی با اعدادی را آغاز کرده‌اند که روز به روز بی‌معنی‌تر از گذشته می‌شود. از یک‌سو اعلام می‌کنند که تا 20 شهریور خاک افغانستان را ترک می‌کنند و از سوی دیگر به صورت سازمان یافته اجازه می‌دهند که یک گروه شبه‌نظامی که یک سال و نیم پیش با واشنگتن پیمان مودت امضا کرده است مساحت وسیعی از خاک افغانستان را تصرف کند. در مورد جابه‌جایی‌ها و تغییر آرایش نظامیان امریکایی در غرب آسیا، هنوز هیچ رقم دقیقی اعلام نشده است. هر چند وزارت دفاع امریکا اندکی پیش از پایان دوران ریاست‌جمهوری ترامپ اعلام کرد که رقم نظامیان امریکایی در عراق به 2500 نیرو کاهش پیدا کرده است و تعداد نظامیان این کشور در سوریه هم به چند صد نفر نمی‌رسد، اما واقعیت این است که بخش عمده‌ای از نیروهایی که از کشورهایی چون افغانستان، عراق و سوریه خارج شده‌اند، هرگز به خاک امریکا بازنگشته‌اند، بلکه در نقاط دیگر منطقه مستقر شده‌اند.

تهاجم تدافعی!


خبرگزاری رویترز در ادعایی عجیب با ارتباط دادن تهاجم اخیر امریکا به کشورهای عراق و سوریه با مذاکرات احیای تعهدات امریکا در برجام مدعی شده است: «امریکا همزمان قصد دارد دیپلماسی را با عملیات تدافعی با هم بیامیزد.» این خبرگزاری در مورد توصیف تدافعی برای تهاجم به نقاط در دو کشور مستقل که در حال جنگ با امریکا نیستند، نکرده است. عبارت «عملیات تدافعی» توسط مقام‌های امریکایی نیز به کار گرفته‌شده است. از جمله نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا، روز دوشنبه در بیانیه‌ای ادعا کرد: «حمله هوایی تدافعی که امروز توسط وزارت دفاع علیه تاسیسات عملیاتی و انبارهای تسلیحات در منطقه مرزی عراق-سوریه انجام شد، پاسخی هدفمند و متناسب به تهدید جدی و مشخص بود.» او در توجیه این حمله در بیانیه خود آورده است: «حفاظت از نظامیان ما، یک اولویت است.» رویترز به نقل از دو منبع آگاه که حاضر به ذکر نام خود نشده‌اند گفته است که تعدادی از گروه‌هایی که به‌زعم آنها «تحت حمایت ایران هستند» از یک ماه پیش دست‌کم 5 حمله پهپادی علیه تاسیسات امریکا و پرسنل ائتلاف تحت رهبری امریکا در عراق انجام داده‌اند.


ادعای آنتونی بلینکن: این حمله پیام مهم به ایران بود

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا درباره حملات هوایی این کشور در مرز عراق و سوریه اظهارنظر کرد. وزیر امور خارجه امریکا این حملات را اقدامی «ضروری، مناسب و آگاهانه» توصیف کرده و مدعی شده هدف این حملات کاستن از خطرات تشدید تنش‌ها بوده است. بلینکن روز دوشنبه گفت فکر می‌کند این حمله پیامی مهم و قوی به «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» ارسال می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها