کد خبر: 500013
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۰۸:۲۹:۳۱
| |

حضور در المپیک توکیو با یک سهمیه؛

گزارشی از دلایل ناکامی کمانداران در کسب سهمیه تیمی المپیک

هر چند رییس فدراسیون تیروکمان در این دوره از بازیهای المپیک به دنبال تاریخ سازی و حضور با تیم کامل بود، اما مجموعه ای از عوامل سبب شد تا این تیم تنها با یک سهمیه در توکیو حضور پیدا کند.

گزارشی از دلایل ناکامی کمانداران در کسب سهمیه تیمی المپیک
کد خبر: 500013
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۰۸:۲۹:۳۱

اعتمادآنلاین| در حالی که تمرینات تیم‌ملی ریکرو ایران از دو سال پیش برای کسب سهمیه المپیک به طور جدی شروع شده بود، اما بروز مجموعه ای از عوامل، باعث شد تا کمانداران ایرانی تنها با کسب یک سهمیه در المپیک توکیو حضور یابند.

به گزارش ایسنا،این گزارش را در خصوص بازخوانی وضعیت و عملکرد تیم ریکرو در ادامه می خوانید:


بررسی نتایج کمانداران در کسب سهمیه

اواخر خردادماه سال جاری تیم‌ملی تیرو کمان کشورمان برای شرکت در آخرین مرحله مسابقات انتخابی المپیک جهت کسب سهمیه تیمی مردان و انفرادی و تیمی زنان عازم فرانسه شدند، اما عملکرد کمانداران با استناد به نتایج کسب شده در مرحله سوم جام جهانی فرانسه چندان چشمگیر نبود و با شکست در دور نخست مرحله حذفی انفرادی و تیمی، کمانداران ایرانی آخرین فرصت شانس کسب سهمیه را نیز از دست داده و از راهیابی به المپیک بازماندند.

پس از کسب سهمیه انفرادی ریکرو مردان توسط میلاد وزیری در قهرمانی آسیا تایلند، رییس فدراسیون تیروکمان امید زیادی به کسب سهمیه تیمی بویژه در بخش زنان در مسابقات جهانی فرانسه داشت، اما تیم ملی تیروکمان در اولین حضور رسمی خود در مسابقات جام جهانی که اواخر اردیبهشت در لوزان سوئیس برگزار شد، با شکست برابر حریفان خود از گردونه مسابقات کنار رفت.

تغییرات کادر فنی هم مفید واقع نشد

فدراسیون تیر و کمان در سال گذشته تلاش کرد تا با اعمال تغییرات در کادرفنی، آمادگی کمانداران را ارتقاء دهد.
رییس فدراسیون بر این باور بود که این تغییرات شوک مناسبی برای کمانداران از نظر روحی و روانی بوده و تاثیر مثبتی برای حضور آنها در رویدادهای آینده به دنبال خواهد داشت، اما به نظر می رسد با شکست تیم ریکرو در پاریس، این تغییرات چندان نتیجه‌بخش نبوده است.

تورنمنت‌های بین المللی و نتایج بی حاصل!

تلاش فدراسیون در سال‌جاری نیز بر این مبنا بود که با برپایی اردوی مشترک در ترکیه در فروردین امسال و اعزام کمانداران به چند تورنمنت برون مرزی، آن‌ها را از نظر روحی و روانی برای شرکت در آخرین مرحله مسابقات انتخابی المپیک در پاریس آماده کند، اما اهداف پیش‌بینی شده به طور کامل محقق نشد، چون نتایج بدست آمده در جام جهانی سوییس و فرانسه نشان داد که عملکرد کمانداران بویژه در میادین جهانی از انسجام برخوردار نبوده و این امر منجر به ناکامی کمانداران در کسب سهمیه تیمی مردان و انفرادی و تیمی زنان در آخرین مرحله مسابقات انتخابی المپیک در پاریس شد.

حضور در توکیو تنها با یک سهمیه

فدراسیون حتی برای کسب سهمیه در مسابقات انتخابی المپیک در پاریس مبلغ صد میلیون تومان پاداش در نظر گرفته بود که در عمل نتیجه ای برای تیم ایران در پی نداشت و این تیم اکنون با تنها سهمیه کسب شده توسط میلاد وزیری مردادماه در توکیو حضور خواهد یافت.

روایت سرمربی پیشین از دلایل شکست کمانداران ایرانی در جام جهانی فرانسه

سرمربی پیشین تیم ملی ریکرو می گوید: متاسفانه کرونا تمام برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای آماده‌سازی کمانداران جهت کسب سهمیه را تحت‌الشعاع قرار داد، لغو مسابقات بین المللی از سوی فدراسیون جهانی سبب شد تا در روند آماده سازی ورزشکاران وقفه ایجاد شود.

محید میررحیمی با تاکید بر اینکه کرونا عامل اصلی ناکامی تیم ایران در فرانسه بوده، می گوید: این مساله را می توان یکی از علل اصلی برای ناکامی کمانداران کشورمان به شمار آورد. البته دلایل دیگری هم وجود دارد که باید توسط کارشناسان و کادر فنی این رشته بررسی و ریشه‌یابی شود.

وی در ادامه می‌گوید: من آبان 97 هدایت تیم ملی ریکرو زنان و مردان را برعهده گرفتم، همان زمان تلاش های زیادی برای رشد رکورد کمانداران با حمایت فدراسیون انجام شده بود و فدراسیون دنبال کسب سهمیه انفرادی و تیمی بود. پس از کسب سهمیه در قهرمانی آسیا تایلند توسط میلاد وزیری، هدف گذاری کسب سهمیه در مسابقات جهانی آلمان در سال 99 توسط بانوان بود که به دلیل شیوع کرونا این مسابقات از سوی فدراسیون جهانی یکسال به تعویق افتاد و مکان برگزاری آن از آلمان به فرانسه تغییر پیدا کرد.

نبود برنامه از سوی فدراسیون جهانی سبب افت رکورد کمانداران شد

سرمربی پیشین تیم ملی ریکرو در خصوص تمرینات و وضعیت تیم سابقش می گوید: ما شانس زیادی برای کسب سهمیه داشتیم و برنامه ریزی خوبی نیز در این خصوص صورت گرفته بود، اما سال گذشته تغییر زمان برگزاری مسابقات بین المللی و نبود برنامه از سوی فدراسیون جهانی سبب افت رکورد کمانداران شد، در آن برهه بسیاری از کشورها در شرایط کرونا نیز برای آماده سازی کمانداران خود جهت شرکت در مسابقات انتخابی المپیک به صورت قرنطینه اردوهای تدارکاتی چند جانبه برگزار می کردند که متاسفانه این شرایط برای ما فراهم نشد.

وی افزود: برگزاری 3 تورنمنت برون مرزی ترکیه و سوییس بعد از یکسال و نیم دوری از مسابقات شرایط خوبی را برای آماده سازی کمانداران ما جهت شرکت در انتخابی المپیک فرانسه فراهم کرده بود، اما متاسفانه کمبود مسابقات برون مرزی طی یک سال و نیم گذشته سبب شد تا کمانداران ما بویژه در بخش تیمی مردان با اختلاف نزدیک نتیجه را در جام حهانی فرانسه واگذار کنند. در صورتی که شرایط کسب سهمیه را داشتند.

اتفاق ناگواری در جام جهانی فرانسه رخ نداده است

رییس فدراسیون تیروکمان در این خصوص معتقد است: برنامه‌های پیش‌بینی شده فدراسیون برای آماده سازی کمانداران جهت شرکت در رقابت های انتخابی المپیک فرانسه به طور کامل اجرا شده، در حالی که ما با محدودیت های مالی نیز مواجه بودیم، به هرصورت شرایط ما در ریکرو بهتر از این نیست و با عدم نتیجه گیری در جام جهانی فرانسه اتفاق ناگواری رخ نداده است.

وی می گوید: اگر به عناوین و نتایج کمانداران کشورمان در گذشته هم نگاه کنید، می بینید که به جز مسابقات جایزه بزرگ، در سایر رقابتهای بین المللی روی سکو نبودیم.

رییس فدراسیون تاکید می کند: در یک سال و نیم اخیر در شرایطی که سایر کشورها با برگزاری تورنمنت های تدارکاتی داخلی خود را برای مسابقات کسب سهمیه آماده می کردند، این شرایط برای کمانداران ایران حتی برای برگزاری تورنمنت‌های داخلی با سایر کشورها فراهم نبود و همین مساله تاثیر زیادی در افت رکورد کمانداران ایرانی و افزایش فاصله آنها با کمانداران سایر کشورها شد.

شعبانی بهار تصریح کرد: وقفه طولانی مدت در برگزاری اردوها، لغو مسابقات بین المللی از سوی فدراسیون جهانی، دوری از مسابقات و سایر مسائل سبب شد تا کمانداران ما از نظر آمادگی جسمانی، نوع تمرینات و حتی از نظر تجهیزات با شرایط ایده ال و مناسبی در مسابقات انتخابی المپیک حضور پیدا نکنند که البته در این زمینه نمی‌توانیم کسی را مقصر قلمداد کنیم.

نیازمند جذب مربی خارجی با سطح دانش فنی بالا هستیم

شعبانی بهار با اشاره به ضرورت جذب مربی خارجی برای تیروکمان در آینده نزدیک، خاطرنشان کرد: ما نه تنها از کمبود تجهیزات رنج می بریم، بلکه سطح دانش فنی کمانداران ما نیز پایین است، برای رفع این مشکل ما نیازمند جذب یک مربی خارجی با سطح دانش فنی بالا برای تیم های ملی هستیم تا با حضور مربی خارجی در کنار مربیان داخلی، از این طریق به ارتقای سطح دانش فنی مربیان داخلی نیز کمک کنیم.

وی افزود: باید قبول کنیم که از لحاظ سطح فنی و تکنیکی با دنیا فاصله زیادی داریم، برای کاهش این فاصله باید از تجربیات مربیان خارجی مطرح در تیروکمان استفاده کنیم تا در آینده به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

شعبانی بهار در پایان گفت: در بازی‌های المپیک 2016 ریو زهرا نعمتی از بخش معلولان تنها نماینده ما در المپیک بود، اما در این دوره کسب سهمیه متعلق به تیروکمان است و ما خود یک نماینده در المپیک توکیو داریم. ضمن این که باید بپذیریم که ظرفیت ما برای حضور در المپیک تنها یک سهمیه بود و امکان افزایش آن با شرایط کنونی امکانپذیر نیست‌.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها