کد خبر: 500030
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

رییس فدراسیون فوتبال از ادامه همکاری با سرمربی موفق تیم ملی خبر داد

ابقای اسکوچیچ، ظهور عقلانیت

هنگامی که تیم ملی ایران بعد از 4 برد پیاپی در منامه و صعود به دور دوم انتخابی جام جهانی به تهران بازگشت شهاب‌الدین عزیزی خادم، رییس فدراسیون فوتبال نگفت که فدراسیون با دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ادامه می‌دهد. عزیزی خادم با بیانی دو پهلو و با به میان کشیدن پای هیات رییسه اعلام کرد در مورد ادامه همکاری با سرمربی کروات تصمیم‌گیری خواهد شد. بعد از این بود که شایعات پیرامون تیم ملی به اوج  رسید و خیلی‌ها گفتند که قرار نیست اسکوچیچ سرمربی تیم ملی بماند. 

ابقای اسکوچیچ، ظهور عقلانیت
کد خبر: 500030
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در طول این چند روز آدم‌های مختلفی به نیمکت تیم ملی لینک شدند؛ از کارلوس کی‌روش تا برانکو ایوانکوویچ. حتی روز یکشنبه خبر رسید که رییس فدراسیون فوتبال با علی دایی جلسه‌ای برگزار کرده است که شهریار این جلسه را تکذیب کرد. دایی در این رابطه گفت: «به هیچ عنوان جلسه‌ای با آقای عزیزی‌خادم نداشتم و هیچ موضوعی مطرح نبوده است. هر کسی هم چنین موضوعی را مطرح کرده دروغ گفته است.» آن‌قدر خبر علاقه فدراسیون به تغییر سرمربی جدی شد که حتی برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم ملی عمان با فدراسیون فوتبال ایران تماس گرفت و خواستار ابقای هموطنش در تیم ملی شد.

به گزارش اعتماد، به هر ترتیب و در حالی که بیشتر کارشناسان اعتقاد داشتند که تغییر سرمربی در شرایط حاضر و با توجه به اینکه دو روز دیگر، یعنی 10 تیر ماه قرعه‌کشی مرحله دوم جام جهانی برگزار می‌شود اشتباه است، روز دوشنبه فدراسیون فوتبال خبر از توافق برای ادامه همکاری با دراگان اسکوچیچ داد تا شایعات اطراف تیم ملی تمام شود و همه نفسی به راحتی بکشند. روابط عمومی فدراسیون فوتبال در این رابطه به نقل از شهاب‌الدین عزیزی خادم نوشت: «فدراسیون فوتبال با سرمربی تیم ملی تا پایان مرحله دوم مقدماتی جام جهانی به توافق مشترک رسید.» رییس فدراسیون فوتبال افزود: «قرار شد بعد از قرعه‌کشی مرحله دوم، برنامه‌ریزی مناسبی برای این مرحله صورت گیرد و فدراسیون فوتبال همه امکانات لازم برای آماده‌سازی تیم ملی و حضور پرقدرت در مرحله دوم را در دستور کار قرار خواهد داد.»

ابقای دراگان اسکوچیچ از چند منظر به نفع فوتبال ایران است و اولین مورد آن ظهور عقلانیت است. در سال‌های گذشته اتخاذ تصمیمات احساسی و اشتباه ضررهای جبران‌ناپذیری به فوتبال ملی و باشگاهی ایران وارد کرده است. در راس این تصمیمات اخراج‌های بدون فکر و قراردادهای خوش‌رنگ و لعاب و سنگین ارزی قرار داشته. به واسطه همین تصمیمات تیم ملی با پرونده ویلموتس مواجه است و باشگاه پرسپولیس با پرونده کالدرون. استقلال هم باید با استراماچونی کنار بیاید؛ کسی که به ایران آورده شد بدون اینکه کسی به خودش زحمت فکر کردن بدهد که چطور قرار است دستمزد سرمربی پرداخت شود.

مساله بعدی کوتاه ماندن دست دلالان و مشورت‌دهندگان حاضر در فدراسیون و اطراف تیم ملی است. گرچه هنوز سر آمدن خود اسکوچیچ به تیم ملی بحث‌های زیادی مطرح است اما شکی در این نیست تمام آنهایی که در دو هفته گذشته با استفاده از رسانه‌های خود و بسیج هواداران در فضای مجازی قصد داشتند اسکوچیچ را از نیمکت تیم ملی دور کنند تا گزینه‌های مدنظر خودشان را سر کار بیاورند ناکام مانده‌اند. واقعا برای یک‌بار هم که شده باید تصمیمات فنی و درک صحیح از شرایط جای توصیه‌ها و رد و بدل شدن پول را می‌گرفت که فعلا این اتفاق رخ داده است.

همچنین باید به کمبود وقت تا شروع دور دوم انتخابی جام جهانی اشاره کرد. مساله‌ای که از عمده دلایل اصلی مطرح شده توسط موافقان ابقای اسکوچیچ به حساب می‌آمد. طبق اعلام فیفا مرحله دوم انتخابی جام جهانی از شهریور آغاز می‌شود و این یعنی فوتبال ایران برای آمادگی حداکثر دو ماه فرصت دارد. در چنین شرایطی چطور ممکن بود سرمربی جدید، ولو کسی که با فوتبال ایران آشنایی دارد، بیاید و با اعضای تیم به هماهنگی برسد؟

اسکوچیچ سرمربی تیم ملی مانده و می‌تواند با خیال راحت از همین امروز کارش را آغاز کند. فدراسیون هم می‌تواند پولی که قرار بود خرج سرمربی خارجی نظیر کی‌روش کند را خرج تجهیز ورزشگاه‌های اصلی ایران به کمک داور ویدیویی کند تا میزبانی کشورمان برای مسابقات انتخابی جام جهانی از بین نرود. کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده است که بازی‌های دور دوم با استفاده از VAR برگزار می‌شود و مجهز نبودن ورزشگاه‌های یک کشور به این سیستم به معنای خداحافظی با میزبانی است. همچنین نیاز است فدراسیون از همین امروز دنبال تدارک دیدن بازی‌های دوستانه درست و حسابی برای تیم ملی برود. این درست است که تیم اسکوچیچ قبل از عزیمت به بحرین هیچ بازی تدارکاتی برگزار نکرد و درنهایت موفق شد اما این بدان معنا نیست که رویه، رویه درستی بوده است. اگر فدراسیون از همین حالا تلاش خود را برای متقاعد کردن تیم‌های بزرگ دنیا به کار بگیرد دیگر سر بزنگاه از نبود وقت و مشکلات تحریم نخواهد گفت. بدون شک خیلی از تیم‌های مطرح دنیا علاقه دارند با بهترین تیم آسیا که در فرم بسیار خوبی هم قرار دارد بازی کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها