کد خبر: 500107
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۱۱:۰۷:۰۸
| |

سهم توسعه گازرسانی در عبور از شرایط تحریم نفتی

ایران اگرچه در شرایط تحریم با کاهش و عدم دسترسی به درآمدهای نفتی خود رو به رو بوده، اما با افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی و ارزآوری که با توسعه گازرسانی در کشور امکان‌پذیر شده، توانست از شرایط تحریم عبور کند.

سهم توسعه گازرسانی در عبور از شرایط تحریم نفتی
کد خبر: 500107
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۱۱:۰۷:۰۸

اعتمادآنلاین| خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال 97، با شعار به صفر رساندن صادرات نفت ایران همراه بود، اگرچه این موضوع هیچگاه رخ نداد، با این حال درآمدهای نفتی به شدت محدود شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، آمریکا مساله مهمی را در این اقدام فراموش کرده بود، اگرچه صادرات نفت با محدودیت همراه شد اما درست در همان سال ایران توانست از واردات بنزین بی نیاز شده و حتی به جمع واردکنندگان آن وارد شود.

با این حال افزایش مصرف سوخت مایع از بنزین گرفته تا گازوئیل و نفت سفید، زنگ خطری برای تداوم صادرات این محصولات بود. این در حالی بود که بخش زیادی از این سوخت مایع در روستاها به مصرف می رسید.

در سال 92 سالیانه چیزی حدود 11 میلیارد دلار سوخت مایع در کشور به مصرف می‌رسید که امکان جایگزینی با گاز طبیعی را داشت.

با آغاز گازرسانی با استفاده از بند ق، ‌مصرف سوخت مایع که در سال 93 حدود 34.1 میلیارد لیتر بود، در سال 94 به 31.7 میلیارد لیتر رسید و 2.4 میلیارد لیتر آن با گاز جایگزین شد.

سال 95 این میزان باز هم کاهش پیدا کرد. مصرف سوخت مایع 28.5 میلیارد می شد، در مقابل مصرف گاز 5.3 میلیارد متر مکعب بود.

این روند ادامه داشت تا آنجا که سال گذشته 19.5 میلیارد لیتر فرآورده نفتی مصرف شد. حدود 13.8 میلیارد لیتر سوخت مایع نیز با گاز جایگزین شده است که نشان‌دهنده کاهش 43 درصدی مصرف فرآورده‌های نفتی قابل جایگزینی گاز از سال 93 تا سال گذشته دارد. این میزان جایگزینی البته تا سال 1402 کامل می‌شود و مصرف سوخت مایع قابل جایگزینی با گاز به صفر می‌رسد.

در واقع در حالی که در این سال‌ها ارزش گاز مصرف شده در این محل، 10.8 میلیارد دلار بوده، ‌درآمد تجمعی از جایگزینی گاز با سوخت مایع 14.5 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

این اقدام علاوه بر آنکه دسترسی به سوخت را برای مردم و به ویژه روستاییان آسان کرد و به حفظ محیط زیست نیز کمک کرد، ‌همچنین توانست درآمد برای کشور ایجاد کند.

ارزش 34 میلیارد لیتر فرآورده قابل جایگزینی با گاز که در سال 93 مصرف می‌شد، معادل 11 میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود. این میزان به تدریج در کشور با گاز جایگزین شد و از آنجا که گاز، سوخت ارزان‌تری به شمار می‌رود، درآمد افزوده‌ای برای کشور به همراه داشت.

تا آنجا که از سال 93 تا سال 99، 6.5 میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف فرآورده‌های نفتی تحقق یافته است که نشان‌دهنده صرفه‌جویی 59 درصدی است. در مقابل این صرفه‌جویی، ارزش گازی که در سال گذشته جایگزین این حجم فرآورده نفتی شده، 2.7 میلیارد دلار است که به معنای درآمد 3.7 میلیارد دلاری تنها در سال 99 از این محل است.

در واقع در حالی که در این سال‌ها، ارزش گاز مصرف شده در این محل، 10.8 میلیارد دلار بوده، درآمد تجمعی از جایگزینی گاز با سوخت مایع 14.5 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

با این اقدام علاوه بر اینکه تا کنون بیش از 20 هزار روستا در دولت تدبیر و امید گازدار شده‌اند، ‌فرصتی بی‌نظیر برای کشور به منظور صادرات فرآورده‌های نفتی فراهم شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز از افزایش چهار برابری صادرات فرآورده‌های نفتی به مدد توسعه گازرسانی در مقایسه با سال 1392 خبر داد.

«حسن منتظرتربتی» گفت: تاکنون به بیش از 20 هزار روستا با بیش از یک میلیون و 770 هزار خانوار و 194 شهر با نزدیک 650 هزار خانوار گازرسانی شده و بر همین اساس، هم‌اکنون 98.4 درصد جمعیت شهری و 84.6 جمعیت روستایی و در مجموع بیش از 95 درصد کل جمعیت کل کشور از گاز طبیعی بهره‌مند هستند، این در حالی است که سال 92، جمعیت شهری 95 درصد و جمعیت روستایی 54 درصد و در مجموع 85 درصد زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار داشتند.

وی با بیان اینکه گازرسانی زمینه‌ساز افزایش رفاه اجتماعی، اشتغال‌زایی و حفاظت محیط زیست شده، اظهار کرد: این مهم در عین حال، سبب بالا رفتن صادرات فرآورده‌های نفتی در سال‌های اخیر به بیش از چهار برابر نسبت به سال 92، شده است.

به گزارش ایرنا، ورود ایران به جمع صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی که اکنون فرصتی بی‌نظیر به شمار می‌رود، در صورتی که با بهینه‌سازی مصرف در کشور همراه نباشد، در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به تهدید خواهد شد.

این موضوع آنجا اهمیت بیشتری پیدا می کند که 95 درصد از جمعیت کشور به شبکه گاز متصل شده اند و این بهینه‌سازی نه تنها در مصرف سوخت مایع که در گاز نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها