کد خبر: 500129
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۱۱:۴۷:۱۵
| |

بلینکن: نیروهای خارجی به‌زودی لیبی را ترک می‌کنند

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه کشورهای دارای نیروی نظامی در لیبی نمی‌توانند اجماع عمومی را نادیده بگیرند، گفت نظامیان خارجی به‌زودی از لیبی خارج می‌شوند.

بلینکن: نیروهای خارجی به‌زودی لیبی را ترک می‌کنند
کد خبر: 500129
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۱۱:۴۷:۱۵

اعتمادآنلاین| «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده از اجماع عمومی برای برگزاری انتخابات در لیبی و خروج نظامیان خارجی از این کشور خبر داد.

به گزارش فارس، بلینکن امروز (سه‌شنبه) طی اظهاراتی در کنفرانس مقابله با تروریسم در رُم (پایتخت ایتالیا)، گفت: «در مورد برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در لیبی و خروج نیروهای خارجی، اجماع گسترده‌ای وجود دارد».

به نوشته وبگاه شبکه «اسکای‌نیوز»، وی با تاکید بر لزوم خروج نظامیان خارجی از کشور لیبی، توضیح داد: «کشورهای دارای نیروی نظامی در لیبی، از جمله روسیه و ترکیه، نمی‌توانند اجماع در مورد خروج نیروهای خارجی را نادیده بگیرند».

وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود: «به زودی شاهد شروع روند خروج نظامیان خارجی از لیبی خواهیم بود اما این فرآیند زمان‌بر خواهد بود».

پس از سرنگونی حکومت معمر قذافی، کشور نفت خیز لیبی درگیر جنگ داخلی میان دو جناح شده است. یکی دولت «وفاق ملی» به رهبری فائز سراج در غرب با پایتختی طرابلس و دیگری «ارتش ملی» به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر در شرق کشور است. دولت وفاق ملی دولت مورد حمایت جامعه بین‌المللی و سازمان ملل است. ترکیه و قطر از حامیان دولت مرکزی در غرب لیبی هستند و امارات، مصر و روسیه، پشتیبان نیروهای ژنرال حفتر.

سازمان ملل می‌گوید در سال میلای گذشته، حدود 20هزار سرباز و شبه نظامی خارجی در لیبی حضور داشته‌اند که بیش از همه شامل سربازان ترکیه و شبه‌نظامیانی بوده‌اند که از سوریه، چاد یا سودان آمده‌اند.

بلینکن در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به موارد مطرح‌شده در نشست وزرای خارجه کشورهای حاضر در کنفرانس مذکور، خواستار تمدید قطعنامه ناقض حاکمیت سوریه مبنی بر عملیات سازمان ملل در مرز این کشور با ترکیه شد.

قطعنامه شورای امنیت موسوم به ارسال کمک از طریق گذرگاه مرزی ترکیه به مناطق تحت کنترل معارضان و تروریست‌ها در شمال سوریه، در تاریخ 19 تیر (دهم جولای) منقضی می‌شود و برای تمدید آن به 9 رأی موافق بدون وتو نیاز است.

سال گذشته بعد از یک هفته تلاش پنج باره کشورهای غربی در شورای امنیت برای تمدید قطعنامه عملیات مرزی در شمال سوریه که با وتوی روسیه و چین ناکام مانده بود، نهایتاََ با رأی ممتنع مسکو و پکن این قطعنامه برای هفتمین سال پیاپی تمدید شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها