کد خبر: 500206
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۹ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

راهکارهای مقابله والدین با اضطراب در برخورد با آموزش مجازی چیست؟

والدین در دوران شیوع کرونا مجبور شدند با مسائلی چون آموزش مجازی کودکان دست‌وپنجه نرم کنند. بسیاری از پدر و مادرها در این دوران دچار اضطراب شدند و چالش‌های جدیدی پیش رویشان قرار گرفت.

راهکارهای مقابله والدین با اضطراب در برخورد با آموزش مجازی چیست؟
کد خبر: 500206
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۹ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- حال که گویا شرایط برای باز شدن دوباره مدرسه‌ها فراهم شده، فرصتی برای والدین به وجود آمده تا درباره اتفاقاتی که در طول قرنطینه و آموزش کودکان از راه دور پیش آمده تامل کنند و چیزهایی را که یاد گرفته‌اند به کار برند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، در تحقیقات جدیدی که انجام شده تجربه‌های والدین و عواملی که اضطراب والدین انگلیسی را کم یا زیاد می‌کند مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق تعداد 323 نفر از پدر و مادرها در مطالعه‌ای کمی از تاریخ اول مه تا 24 جولای 2020 ارزیابی شدند. محققان دریافتند که اگرچه بیشتر والدین احساس اضطراب دارند، برخی از آنها توانسته‌اند از روش‌های مقابله‌ای موثری بهره گیرند. کسانی که اضطراب بیشتری داشتند اظهار کردند که از آموزش فرزندان در منزل لذت نمی‌برند و نسبت به این مساله احساس ناامنی دارند.

آمادگی قبلی

آمادگی و برنامه‌ریزی از روش‌های مثبت برای مقابله با اضطراب بود که والدین گفتند این کار برای بهبود شرایط‌شان در قرنطینه موثر بوده است. تحقیقات نشان می‌دهد برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین‌شده می‌تواند به همه کمک کند تا احساس کنند کنترل اوضاع در دست‌شان است. این کمک می‌کند تا از وقوع رویدادهای غیرمنتظره‌ای که ممکن است به ایجاد اضطراب اضافی بینجامد جلوگیری شود. همیشه ممکن است اتفاقاتی بیفتد که ما نتوانیم کنترل‌شان کنیم. به همین خاطر برای خانواده‌ها بهتر است تا در زندگی برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشند. والدین باید مطمئن باشند که تمام اعضای خانواده از برنامه‌ریزی‌ها خبر دارند و هر چیزی را که فرزندان برای کارهای مدرسه می‌خواهند دارند و از کارهایی که هفته آینده باید انجام دهند مطلع‌اند.

خلاقانه فکر کنید

در تحقیقی که انجام گرفت والدین خلاق اضطراب کمتری داشتند و در تامین نیازهای آموزشی فرزندان در خانه تواناتر عمل کردند. خلاقیت فقط در زمینه هنری نیست بلکه یافتن راه‌حلی مناسب برای مشکلات روزمره نیز نوعی خلاقیت محسوب می‌شود. معلمان والدین را تشویق می‌کنند تا با نحوه آموزش در خانه کنار آیند و با استفاده از خلاقیت خود در فضای خانه روش‌های جایگزین پیدا کنند.

آموزش از طریق تفکر

آموزش مجازی

محققان دریافتند والدینی که تفکر مثبت دارند در ارتباط با آموزش فرزندان در خانه اضطراب کمتری حس کرده‌اند. تحقیقات نشان داده که از هر موقعیتی می‌توان درسی گرفت؛ حتی در موقعیت‌های منفی درس‌های بیشتری می‌توان فرا گرفت. معلمان و مربیان در طول دوران قرنطینه تاکید داشتند که والدین می‌بایست در مواجهه با آموزش فرزندان انعطاف‌پذیر عمل کنند. فکر کردن به این تجربه‌ها می‌تواند مفید باشد؛ مثلاً فکر کنید که وقتی اوضاع به حالت عادی بازگشت دوست دارید چه چیز را تغییر دهید و چه چیز کماکان باقی بماند؟

به انضباط داشتن در کارها فکر کنید

بعضی از والدین شرکت‌کننده در تحقیق هنگام قرنطینه اضطراب زیادی را متحمل شدند و این‌طور گزارش کردند که ایجاد نظم و انضباط برای فرزندان سخت‌تر از گذشته شده است. در پژوهش دیگری که در آلمان روی 562 پدر و مادر انجام شد، از والدین خواستند که خاطرات 21 روز از دوران قرنطینه در سال 2020 را بنویسند و در این بین دریافتند که بسته شدن مدرسه‌ها تاثیر منفی‌ای بر روابط والد و کودک گذاشته است. این روابط زمانی بدتر می‌شد که بچه‌ها می‌بایست تکالیف مدرسه را انجام می‌دادند. یافتن تعادل بین کار و سرگرمی به برقراری رابطه سالم کمک می‌کند.

به آینده نگاه کنید

والدینی که اوضاع قرنطینه را فاجعه‌بار توصیف کرده بودند و درباره افتضاح بودن آموزش مجازی و تمام نشدن آن اظهارنظراتی کرده بودند اضطراب بیشتری را تجربه کردند. کاملاً طبیعی است که ما در شرایط دشوار، به خصوص مواقعی که کنترل از دست ما خارج است، فکر کنیم که این وضعیت پایان‌‎ناپذیر است. ما می‌توانیم به خودمان و فرزندان‌مان یادآوری کنیم که این بحران پایان خواهد یافت تا همگی احساس مثبتی پیدا کنیم و کنترل بیشتری بر کارهایمان داشته باشیم.

از خودتان مراقبت کنید

در پایان اینکه محققان دریافتند والدینی که اضطراب بیشتری داشتند در مقایسه با والدین آرام با اوضاع پیش‌آمده بدتر کنار آمدند. باید این قانون یادمان باشد که تنها هنگامی می‌توانیم از دیگران مراقبت کنیم که خودمان قوی باشیم. همان‌طور که روانشناسان در آغاز قرنطینه ذکر کردند، باید علاوه بر کنار آمدن با آموزش بچه‌ها در خانه به فکر کنترل اضطراب خود نیز باشیم.

سعی کنید دست‌کم 30 دقیقه در روز را به خود اختصاص دهید. پیاده‌روی کنید، حمام کنید، با دوستی صحبت کنید، بخوابید و کارهایی را انجام دهید که موجب بهبود وضعیت جسمانی‌تان می‌‌شود. کودکان با دیدن والدین خود رفتارهای مختلف را یاد می‌گیرند و شبیه‌سازی می‌کنند. ما می‌توانیم به کودکان خود یاد دهیم که از روش‌های مقابله‌ای مثبت بهره گیرند و با روش‌های خلاقانه با مشکلات برخورد کنند. همچنین با دید مثبت به آینده بنگرند. ما با این کار ابزاری در اختیار کودکان قرار می‌دهیم تا با مشکلات دیگری که ممکن است در آینده برایشان پیش آید مواجه شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها