کد خبر: 500559
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۹ ۱۴:۵۸:۲۱
| |

جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی لبنان:

سعد حریری به دلیل رابطه با عربستان نمی‌تواند تشکیل دولت دهد

رئیس جریان آزاد ملی لبنان با تاکید بر اینکه مشکلی با نخست‌وزیری سعد حریری ندارد گفت که او به دلیل رابطه با عربستان سعودی قادر به تشکیل دولت نیست.

سعد حریری به دلیل رابطه با عربستان نمی‌تواند تشکیل دولت دهد
کد خبر: 500559
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۹ ۱۴:۵۸:۲۱

اعتمادآنلاین| «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان طی مصاحبه‌ای با روزنامه نگاران درباره موضع خود در زمینه تشکیل دولت و ساختار آن اظهار داشت، من تلاش زیادی برای به انجام رساندن ابتکارهایی جهت چرخشی شدن پست‌های وزارتی انجام دادم، اما موفق نشدم.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره، وی افزود: در گروه های شیعه و سنی افراد شایسته زیادی وجود دارند؛ اما ما نمی‌توانیم از میان آن‌ها وزیر انتخاب کنیم. ما چندین بار با حزب‌الله تلاش کردیم تا روند انتخاب وزرا را تغییر داده و مثلاً مناصبی که در اختیار مولفه مسیحی قرار دارد متعلق به شیعیان باشد یا برعکس.

جبران باسیل گفت: همچنین ما از ایده تغییر مولفه‌ها در مناصب ریاستی نیز استقبال می‌کنیم و چه اشکالی دارد که نخست وزیر مسیحی باشد یا رئیس جمهور شیعه و رئیس پارلمان سنی باشد؛ به شرطی که این وضعیت چرخشی برای همه انجام شود.

رئیس جریان آزاد ملی لبنان درباره وضعیت تشکیل دولت در این کشور اظهار داشت که در حال حاضر دو گزینه پیش روی من وجود دارد: اینکه یا تشکیل دولت به ریاست سعد حریری را رد کنم؛ چرا که اختلافات هنوز پابرجاست اما این موضوع منجر به نتایج زیانبار خواهد شد و به معنای ادامه تنش هاست.

گزینه دوم این است که باید با تشکیل دولتی به ریاست سعد حریری پایبند باشم تا او موفق به تشکیل این دولت شده و آرامش را به اوضاع ملتهب خیابانها بازگرداند. اما من گزینه دوم یعنی تشکیل دولتی ریاست سعد حریری را ترجیح می‌دهم؛ هرچند که برخی طرف‌های داخلی و خارجی این را نمی‌خواهند.

وی تاکید کرد که اما درباره ثوابت و اصول اساسی مقابل حریری کوتاه نخواهم آمد و او نباید دولتی که نمایندگان مسیحی را در نظر نداشته باشد تشکیل دهد.

باسیل در عین حال تصریح کرد که سعد حریری به دلیل رابطه با عربستان سعودی قادر به تشکیل دولت نیست و به همین دلیل اقدام به سفرهای خارجی به کشورهای عربی کرده است.

رئیس جریان آزاد ملی لبنان اظهار داشت، در حال حاضر سعد حریری حمایت زیادی از جانب «نبیه بری» رئیس پارلمان دریافت کرده است و اگر اینگونه نبود سعد حریری تاکنون استعفا می‌داد.

جبران باسیل در ادامه گفت، من با نظر نبیه بری در این خصوص که جایگزینی برای حریری در جامعه سنی وجود ندارد، موافق نیستم.

وی همچنین درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه تسویه حساب شخصی با حریری دارد ضمن رد این اظهارات تاکید کرد که همه دیدارهای من با حریری سیاسی بوده و هیچ کدام جنبه شخصی نداشته است.

جبران باسیل درباره تحریم های ایالات متحده علیه وی اظهار داشت که مسئولان آمریکایی اعتراف می‌کنند که هیچ مدرکی که ثابت کند من درگیر پرونده فساد هستم ندارند و من هنوز شکایتی به دادگستری آمریکا در این زمینه ارائه نداده‌ام؛ چراکه بودجه لازم برای آن را ندارم.

رئیس جریان آزاد ملی لبنان در یک زمینه دیگر درباره وضعیت عمومی لبنان در عرصه سیاسی اظهار داشت که هیچ کس نمی‌تواند حزب دیگری را حذف کند و هیچ گروهی قادر به رسیدن به اکثریت نخواهد بود و ما حتی اگر اکثریت را داشته باشیم به تنهایی قادر به حکمرانی نیستیم. در حال حاضر کشور در وضعیت خطرناکی قرار دارد اما باید این شرایط در آینده تغییر کند و وجود نیرویی که کشور را از این وضعیت نجات دهد ضروری است و هیچ‌کس به دنبال هرج و مرج نیست؛ چرا که ضرر آن برای همه خواهد بود.

به عقیده شماری از ناظران سیاسی، تحولات داخلی لبنان بویژه ابتکار عمل نبیه بری و تلاش بی وقفه وی برای نزدیک کردن دیدگاههای میشل عون، جبران باسیل و سعد حریری و اظهارات «سید حین نصرالله» دبیرکل حزب‌الله نشان می‌دهد که گروهها و احزاب لبنانی در صورت عدم مداخله برخی بازیگران خارجی می‌توانند با کمک یکدیگر این بحران را حل کنند؛ اما نگاه برخی‌ها در داخل به بیرون از لبنان و تلاش آنها برای سوق دادن این کشور به سمت انفجار اوضاع در کنار دخالت‌های سفارتخانه‌های آمریکا و عربستان و کارشکنی‌های امارات و فشارهای آنها مهمترین عامل تداوم این بحران سیاسی است که لبنان را در آستانه فروپاشی همه جانبه و آینده‌ای نامعلوم قرار داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها