عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

صادرات فرش‌های کم‌ارزش‌ بیشتر شده است/ آمار درستی از مقاصد صادراتی ارائه نمی‌شود

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: وزن رابطه مستقیم درستی با ارزش و کیفیت ندارد، ممکن است دو فرش هم وزن باشند اما ارزش متفاوتی دارند. تفاوت زیاد افزایش وزنی و ارزشی میزان صادرات موید افزایش صادرات کالاهای کم‌ارزش‌تر است.

صادرات فرش‌های کم‌ارزش‌ بیشتر شده است/ آمار درستی از مقاصد صادراتی ارائه نمی‌شود
کد خبر: 500620
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۰ ۰۷:۳۹:۰۷

اعتمادآنلاین| رضی میری در مورد آمار منتشره از طرف مرکز ملی فرش ایران مبنی بر افزایش 84.6 درصدی از نظر ارزشی و 275 درصدی از نظر وزنی صادرات فرش اظهار کرد: این قابل درک است که مرکز ملی فرش باید یک گزارش نسبت به عملکرد خود ارائه کند و طبیعتا می‌خواهد که گزارش مثبتی هم باشد. اما اینکه این گزارش به چه میزان مبتنی بر واقعیت است یا به چه میزان منجر به اصلاحات شده در اولویت ذهن کسی که می‌خواهد این آمار را اعلام کند نیست بلکه می‌خواهد بگوید که عملکرد من مثبت بوده است. اگر صادرات فرش کم شود هیچ‌کس گزارش آن را ارئه نمی‌دهد اما سریعا افزایش آن را اعلام می‌کنند.

وی افزود: هیچکس نمی‌گوید این ارتقا از چه نقطه‌ای بوده است. اگر ما 70 میلیون دلار صادرات داشته باشیم و با 10 درصد افزایش به 77 میلیون دلار برسد خوب است؟ اگر آن را با 1 میلیارد و 700 میلیون دلاری که قبلا بوده مقایسه کنیم بازهم خوب است؟ درست مثل دلار که وقتی از 30 هزار تومان به 27 هزار تومان می‌رسد دولت می‌گوید نرخ دلار را کاهش داده، نمی‌توان منکر کاهش شد اما آیا نرخ 27 هزار تومان مورد قبول است؟

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه تصریح کرد: بنابراین باید از رییس مرکز ملی فرش پرسید که صادرات فرش قبلا به چه میزان بوده و الان به چقدر رسیده است؟ میزان صادرات ما در مجموع تاریخ صادرات فرش کجا قرار گرفته است؟

وی با اشاره به فاصله زیاد افزایش صادرات از نظر ارزشی و وزنی گفت: مفهوم این آمار این است که صادرات کالای ارزان‌قیمت بیشتر شده و صادرات کالای نفیس کاهش داشته است. وزن رابطه مستقیم درستی با ارزش و کیفیت ندارد، ممکن است دو فرش هم وزن باشند اما ارزش متفاوتی دارند. تفاوت زیاد افزایش وزنی و ارزشی میزان صادرات موید افزایش صادرات کالاهای کم‌ارزش‌تر است.

میری در ادامه خاطرنشان کرد: تحلیل صادرات فرش نیاز به داده‌های بیشتری دارد تا بتوانیم آن را کامل کنیم. ما باید بدانیم که این فرش‌ها به کجا صادر شده‌اند تا بررسی کنیم که آیا به مستقیما به مقصد نهایی رفته‌اند یا به خاطر تحریم وارد کشور دیگری شده و از آنجا صادر شده است؟ برای مثال اگر صادرات ما به پاکستان بوده باشد مشخص است که به خاطر فروش فرش به این کشور نبوده چراکه پاکستان مشتری فرش ما نیست. پاکستان محلی برای تغییر دادن مدارک و صادر کردن آن به آمریکا است، برای بررسی دقیق اقتصاد باید به آن به طور ژرف پرداخت. متاسفانه در این موارد آمارهای درستی ارائه نمی‌شود، گمرک همیشه یک آمارکلی، سربسته و نامفهوم می‌دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها