آموزش مجازی اقدامی موثر برای دانش آموزان مناطق محروم

کنکور به عنوان سدی غول پیکر که آینده یک جوان را در دستانش گرفته برگزار شد. نحوه درس خواندن و کلاس رفتن دانش آموزان یک طرف، کلاس های مجازی و نحوه دسترسی به فضای مجازی تغییر اساسی در روند آمادگی برای کنکور ایجاد کرده بود.

آموزش مجازی اقدامی موثر برای دانش آموزان مناطق محروم
کد خبر: 500685
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۰ ۱۰:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| تیر ماه هر سال، زمان آزمودن تلاش ها است و برای داوطلبان کنکور ماه سرنوشت سازی است. آنها در این روزهای گرم تابستانی در یک رقابت نفس گیر شرکت کرده تا بتوانند یکی از تصمیمات مهم را برای زندگی خود اخذ کنند.

به گزارش برنا، یکسال تلاش مضاعف در سال تحصیلی کرونایی بالاخره روز موعود فرا رسید. کنکور به عنوان سدی غول پیکر که آینده یک جوان را در دستانش گرفته برگزار شد. روزهای نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم آزمون سراسری 1400 در رشته‌های مختلف برگزار شد و این ماراتون در روزهای آینده همچنان ادامه دارد. کنکور 99 و 1400 با همه نمونه های قبلی اش حسابی متفاوت بود. بیش از یکسال اخیر نه تنها ایران بلکه جهان با پاندمی کرونا مواجه بود. نحوه درس خواندن و کلاس رفتن دانش آموزان یک طرف، کلاس های مجازی و نحوه دسترسی به فضای مجازی تغییر اساسی در روند آمادگی برای کنکور ایجاد کرده بود.

بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده داوطلبان در رشته‌های علوم انسانی صبح روز پنجشنبه دهم تیر، ریاضی فیزیک صبح روز پنجشنبه دهم تیر، علوم تجربی صبح روز جمعه 11تیر و زبان‌های خارجی صبح روز شنبه 12 تیر آزمون می‌دهند. در این میان براساس خوداظهاری داوطلبان آزمون سراسری در سایت سازمان سنجش تعداد 86 داوطلب مبتلا به بیماری کرونا آزمون می‌دهند. در این حین نحوه مطالعه و تست زنی داوطلبان در یک سال اخیر کرونایی نیازمند بررسی و کیفیت سنجی است.

کنکور هنر چگونه بود؟

حوالی ظهر است. گرمای هوا و زدن ماسک نفسمان را بند آورده است. خانواده ها در ماشین نشسته و منتظر فرزندشان هستند. آریو، در کنکور هنر شرکت کرده است. پسری 18 ساله با موهای بلند از چهره اش می‌توان فهمید که از اهالی هنر است. او درباره روند آمادگی برای کنکور در یکسال اخیر گفت: امسال برای دومین بار در کنکور هنر شرکت کردم. البته سال گذشته در رشته هنر شرکت کرده و پذیرفته شدم، اما هدفم قبولی با رتبه بهتر بود.

او درباره روند آمادگی برای آماده سازی کنکور در یکسال اخیر کرونایی گفت: به دلیل شیوع کرونا بسیاری از کلاس‌های کنکور تعطیل شد، البته برای شاخه‌های هنر و کارهای عملی شاید به ظاهر مشکل بود اما با استفاده از ظرفیت فضای مجازی رفع اشکال انجام شد.

این داوطلب شرکت در کنکور افزود: البته در این ایام برخی از اساتید از طریق کلاس‌های خصوصی و رعایت فاصله اجتماعی به برگزاری کلاس‌های حضوری پرداخته و امکان رفع اشکال وجود داشت. از سوی دیگر به دلیل نبود کلاس‌های حضوری دیگر وقت صرف رفت و آمد و دیگر حواشی نشد و توانستم با تمرکز بیشتری به مطالعه بپردازم.

آریو درباره نحوه طراحی سوالات کنکور تصریح کرد: سوالات عمومی بر اساس سال‌های گذشته طراحی شده بود و سوالات اختصاصی هم نیاز به صرف وقت و تمرکز داشت. باید در کنکور قبول شده و وارد دانشگاه شوم در غیر این صورت به خدمت سربازی می‌روم.

فضای مجازی دسترسی به امکانات آموزشی را بهبود بخشید

هستی از دیگر داوطلبان شرکت کننده در کنکور سال جاری است. به گفته خودش در یکسال اخیر تمامی تمرکزش را بر روی مطالعه گذاشته است. او گفت: در طول سال تحصیلی گروه‌های مختلف در فضای مجازی ایجاد شده است. در این شرایط هر یک از داوطلبان به حجم قابل توجهی از جزوات مواجه بودند.

او افزود: در این شرایط دیگر کسی نمی‌تواند عدالت آموزشی را به زیر سوال ببرد، چون در صورت بروز هر گونه نارسایی و نیاز به توضیحات بیشتر صدا، تصویر و جزوات اساتید در دسترس بود و افراد می‌توانستند بدون صرف هزینه به منابع دسترسی داشته باشد.

هستی ادامه داد: کتاب‌ها، کلاس‌ها و سمینارهای کنکوری هزینه بر است، اما در سالجاری به دلیل شیوع کرونا هزینه‌های آن کاهش یافت.

این دختر جوان درباره تست زنی در کنکور گفت: در کنکور امسال قبول می‌شوم اما هدف قبولی در دانشگاه‌های مرجع است.

برگزاری کیفی تر کنکور سبب کاهش استرس می شود

مهشاد از دیگر داوطلبان کنکور است. او درباره شیوه مطالعه‌اش گفت: در نحوه مطالعه از شیوه عمیق نکته‌برداری استفاده کردم و نحوه اختصاص زمان برای مطالعه متفاوت بود.

او افزود: خانواده فضای آرامی در منزل ایجاد کرد تا بتوانم مطالعه کنم.

مهشاد درباره برگزاری کنکور گفت: کنکور آزمونی منصفانه برای بررسی وضعیت توانایی و بار علمی داوطلبان است. اینکه بر اساس تصمیمات شورای انقلاب فرهنگی قرار است از سال 1402 کیفی‌تر برگزار شود، برای داوطلبان مناسب و با استرس کمتری اجرا می‌شود.

آموزش مجازی اقدامی موثر برای دانش آموزان مناطق محروم

امیر از ایلام به عنوان یکی از دانش آموزان در مناطق محروم در کنکور امسال شرکت کرده است. او درباره نارسایی‌ها برای داوطلبان در مناطق محروم گفت: در سال‌های گذشته بسیاری از داوطلبان مناطق محروم در کنکور شرکت کردند. در حالی که امیدی به موفقیت آنها نبود. امسال هم امکان موفقیت داوطلبان بیش از پیش وجود دارد.

او افزود: آموزش‌های مجازی در امتحانات به ویژه کنکور بسیار مفید است چون این نوع آموزش باعث صرفه‌جویی در زمان رفت و آمد داوطلبان و کاهش خستگی می‌شود. به باور بنده در دنیای پسا کرونا هم باید آموزشی‌های آنلاین مورد استفاده قرار گیرد.

این داوطلب کنکور تاکید کرد: کلاس ها در یکسال اخیر به شکل مجازی برگزار شد و برخی از داوطلبان در مناطق محروم از خدمات مطلوب‌تری برخوردار شدند.

آموزش مجازی و کنکور؛ به نفع داوطلبان پر تلاش بود یا به ضررشان؟

یک روز از برگزاری کنکور 1400 گذشته است و داوطلبان در شرایط کرونایی موفق به شرکت در آزمون شدند. استرس های ناشی از امکان ابتلا به کرونا پس از یکسال تلاش و درس خواندن آن هم در روزهای منتهی به آزمون از یک طرف، نحوه درس خواندن غیر حضوری دانش آموزان و آمادگی برای شرکت در کنکور در نوع خود نسبت به گذشته متفاوت بود که باید مورد بررسی جدی قرار گیرد. گرچه به عقیده برخی، آموزش مجازی دسترسی دانش آموزان به امکانات آموزشی را بهبود بخشیده است اما این نوع آموزش خود آزمون و خطاهای بسیاری را باید سپری کند و حال برای دومین روز پیاپی باید منتظر باشیم و ببینیم دانش آموزان چگونه از این سد بزرگ می گذرند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها