کد خبر: 500722
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۰ ۱۲:۱۸:۰۰
| |

احمد بختیاری، مدیر عامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران:

باید رفتار مناسب تصادفات را بلد باشیم / مسئولان باید بدانند که در حوادث جاده‌ای، موضوع، مرگ آدم ها است، نه پرداخت خسارت

مدیر عامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران گفت: ما باید رفتار مناسب تصادفات را بلد باشیم و این ها باید از طرق مختلف آموزش داده شود. متاسفانه این یکی از اشکالات است که رفتار مناسب هنگام تصادفات آموزش داده نمی شود.

باید رفتار مناسب تصادفات را بلد باشیم / مسئولان باید بدانند که در حوادث جاده‌ای، موضوع، مرگ آدم ها است، نه پرداخت خسارت
کد خبر: 500722
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۰ ۱۲:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| احمد بختیاری، مدیر عامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران درباره کاهش تصادفات جاده‌ای و نقش مسئولان در فرهنگ سازی آن گفت: در دنیا تصادفات را به چهار عامل خودرو، جاده، انسان و محیط مرتبط می دانند.

به گزارش ایسنا، این مدرس امداد و نجات با بیان اینکه تصادف اجتناب ناپذیر است اما باید شرایط وقوع آن را به صفر رساند و رفتار هنگام تصادفات را بلد بود افزود: در حوادث ترافیکی همواره گفته می شود که باید خود را در گوشه‌ای مچاله و سر و گردن خود را محافظت کنید.

همه ما باید رفتار مناسب تصادفات را بلد باشیم و این ها باید از طرق مختلف آموزش داده شود. متاسفانه این یکی از اشکالات است که رفتار مناسب هنگام تصادفات آموزش داده نمی شود. این را می شود در موارد مختلف به افراد آموزش داد، مثلا پلیس می می تواند موقع دادن گواهینامه آموزش چگونگی رفتار هنگام تصادفات را آموزش دهد.

این کارشناس مدیریت بحران در خصوص نقش عامل خودرو برای پیشگیری از تصادفات گفت: در نقش عامل خودرو برای پیشگیری از تصادفات اقدامات قبل، حین و بعد وجود دارد. اقدامات قبل، همان معاینات فنی، استاندارد های لازم، طول عمر خودرو و سلامت آن است که باید به آن توجه شود.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران در این باره که آیا عموما زمانی که خودرو دچار نقص فنی است، حادثه بیشتر می شود یا خیر؟ ادامه داد: بخشی از این عامل مربوط به نوع مسیر است. اگر نقص فنی، به عنوان مثال بریدن ترمز خودرو در محوری ایجاد شود که صاف است پس از انصراف از گاز دادن سرعت خودرو کاهش پیدا می کند، اما در مقابل اگر این اتفاق در یک محور سرازیری رخ دهد، متاسفانه سرعت افزایش پیدا می کند و حادثه شدت می‌یابد.

وی گفت: در حال حاضر سالی 16 هزار تا 17هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می شوند اما متاسفانه به این امر هنوز آنطور که باید پرداخته نشده است. اتفاقات اخیر باید باعث به وجود آمدن جریانی شود که افراد در برابر حوادث رانندگی هشیار تر شوند.

بختیاری افزود: فاکتور مهمی که در کشور ما کلیشه ای شده، فرهنگ است. فرهنگ یعنی ما نسبت به تصادفات حساسیت داشته باشیم و اگر در خودرو نقصی مشاهده می کنیم با خود نگوییم حالا می رویم با امید به اینکه به مقصد برسیم. اگر بدانیم خودرو خراب است و نه سوار آن شویم و نه کسی را سوار آن کنیم، تصادفات کاهش پیدا می کند.

وی در پاسخ به اینکه نقش مسئولان در رابطه با کاهش تصادفات رانندگی چیست؟ گفت: مسئولان باید بدانند که در حوادث جاده‌ای، موضوع، مرگ آدم ها است، نه پرداخت خسارت بعد از مردن آدمها. اگر من مسئول باشم جریمه بسیار سنگین برای حوادث وسایل نقلیه عمومی قرار می دهم، یعنی به وزیر راهم می گویم اگر اتوبوسی بدلیل نقص ناشی از قصور دچار تصادف شد باید برکنار شود. به محض اینکه دو نفر برکنار شوند، نفر سوم ترجیح می‌دهد 50 اتوبوس دارای نقص را از رده خارج کند تا جایگاه و پستش را از دست دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها