روحانی:

دولت را با رشد اقتصادی مثبت تحویل می‌دهیم

رییس جمهوری با بیان اینکه اکنون دولت را با رشد اقتصادی مثبت 3.6 درصد تحویل می‌دهیم، اظهار کرد: ما در حالی دولت را تحویل می‌دهیم که تخت آی‌سی‌یو، دو برابر شده است و با تلاش‌های زیادی که انجام می‌شود، 14 هزار تخت بیمارستانی اضافه می‌شود که در تاریخ کشور ما بی‌سابقه است.

دولت را با رشد اقتصادی مثبت تحویل می‌دهیم
کد خبر: 500761
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۰ ۱۴:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح‌ طرح‌های ملی وزارت صنعت اظهار کرد: بیش از 9 درصد رشد صنعتی در سه ماهه چهارم سال گذشته را شاهد بودیم، همچنین بیش از هفت درصد رشد صنعتی داشتیم که موجب مثبت شدن رشد اقتصادی ما در سال 99 شد.

به گزارش ایسنا، وی تأکید کرد: این مسائل کمتر گفته می‌شود. فکر می‌کنند اگر این مسائل را بگویند، به نفع دولت است در حالی که به نفع نظام است. در بسیاری از کشورها رشد اقتصادی منفی بود و رشد اقتصادی جهان نیز منفی سه بود اما در سال 99 رشد اقتصادی مثبت 3.6 درصد داشتیم.

روحانی با بیان اینکه خیلی دوست داشتم دولت را با رشد منفی به دولت بعدی تحویل ندهیم، گفت: اکنون دولت را با رشد اقتصادی مثبت 3.6 درصد تحویل می‌دهیم. در حالی دولت را تحویل می‌دهیم که تخت آی‌سی‌یو، دو برابر شده است و با تلاش‌های زیادی که انجام می‌شود، 14 هزار تخت بیمارستانی اضافه می‌شود که در تاریخ کشور ما بی‌سابقه است.

رییس‌جمهوری یادآور شد: مردم صبر و مقاومت کردند و سختی زیادی کشیدند. من دیروز در دولت گفتم حقوق کارمندان را در این هشت سال، 5.5 برابر کردیم و حقوق بازنشستگان هفت برابر شد اما این کافی نبوده است. من می‌فهم کرونا یک میلیون و 100 هزار نفر را بیکار کرد. یک میلیون بیکار یعنی چند میلیون نفر را در مشقت قرار داد. جنگ اقتصادی، خشکسالی و یک سال سیل مردم را در مشقت قرار داد.


وی با بیان اینکه بسیار خوشحالم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش شد، زنجیره تولید فولاد کامل شود، ادامه داد: موضوع خام‌فروشی که مطرح می‌شود، کنسانتره داشته باشیم ولی گندله را نداشته باشیم، مقصد نهایی یعنی شمش فولاد را نخواهیم داشت و مجبور به صادرات سنگ آهن می‌شویم.

روحانی تاکید کرد: در معادن و صنایع کنار آن، کار بسیار بزرگی در کشور انجام می‌شود؛ هم از لحاظ اشتغال، هم از لحاظ درآمدزایی، هم از لحاظ رفع نیازهای کشور و هم از لحاظ صادرات. وقتی در زمینه فولاد نگاه می‌کنیم، واردات قابل ملاحظه‌ای در زمینه فولاد داشتیم ولی امروز به خودکفایی رسیدیم.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه ما امروز نیازمندی‌های داخل را رفع و صادر می‌کنیم، یادآور شد: اینکه در زمینه فولاد دهمین کشور و در مس هفتمین کشور در دنیا هستیم، جای افتخار است. یکی از کارهای مهم این است که این زنجیره کامل شد. بسیاری از طرح‌هایی که امروز افتتاح شد، زنجیره قبلی را در همان استان یا استان مجاور تکمیل می‌کرد. گاهی یک شرکت همه زنجیره را دارد یا در یک استان این زنجیره وجود دارد.

وی با اشاره به طرح‌های آبرسانی از خلیج فارس به مرکز کشور ادامه داد: حرکت انجام شده در هشت سال گذشته برای توسعه معادن و صنایع معدنی بسیار خوب است. معادن بسیاری به افرادی واگذار شده بود که نه خودشان کار می‌کردند و آن را آزاد می‌کردند. در دولت تلاش زیادی شد و این معادن آزاد شدند.

روحانی تاکید کرد: در سال 590 میلیون تن از این معادن استخراج می‌شود که نعمت بزرگی است. در استخراج آنها و زنجیره‌ای که به همراه دارد، اشتغال زیادی وجود دارد. در زمینه اکتشاف کار عظیمی انجام گرفت. در هشت سال گذشته، به اندازه کل تاریخ ایران اکتشاف انجام شده است که البته همه این اکتشافات باید راستی‌آزمایی شود، عیار آن را سنجیده و دید آیا استخراج از آنها صرفه دارد.

وی با یادآوری جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران در طول سه سال گذشته اظهار کرد: در دوران جنگ اقتصادی که می‌خواستند ما را محاصره کرده و اقتصاد کشور را نابود کنند، اگر بخش خصوصی و مردم به میدان نیامده بودند، علی‌الظاهر درست پیش‌بینی کردند چون ما به چهل، پنجاه میلیارد دلار در سال پول نیازمندیم تا منابع اولیه را وارد کشور کنیم. اینها می‌گفتند وقتی فروش نفت را قطع کنیم، ایران دیگر درآمدی ندارد.

رییس‌جمهوری با اشاره به ذهنیت موجود نسبت به واردات در اکثریت جامعه گفت: واردات در ذهن مردم منفی است. واردات محصول ساخته شده در ایران، منفی است اما برای مواد اولیه‌ای که به آن نیاز داریم، تجهیزاتی که لازم است و مواد اولیه برای دارو و موارد دیگر واردات ضروری است. بخشی از کالاهای اساسی در کشور تولید و بخشی از خارج وارد می‌شود؛ به ویژه امسال که خشکسالی بی‌نظیری در 50 سال اخیر بود.


روحانی با اشاره به نقشه دولت ترامپ برای ایران اظهار کرد: می‌گفتند وقتی ایران کالایی را وارد نکند، قحطی می‌شود و آن وقت مردم بیرون می‌آیند و نظام ساقط می‌شود. البته آمریکایی‌ها عقل زیادی ندارند ولی با همین عقل کم طراحی کرده بودند توسط ترامپ، بولتون و پمپئو و افرادی رذلی که در صدر امور بودند.

وی با طرح این سوال که آمریکا چگونه در اجرای نقشه‌ای موفق نشد، تاکید کرد: دلیل عدم موفقیت آمریکا این بود که ما صادرات کالاهای دیگر را جایگزین صادرات نفت کردیم. بازار ما پر از جنس بود، قحطی وجود نداشت البته گرانی بود. جنگ اقتصادی که ترامپ وارد کرد، فشار زیادی به مردم از نظر قیمت و تورم وارد کرد ولی در خود محصول که می‌خواستند قطحی درست کنند، اشتغال ایجاد نشود، بیکاری گسترده باشد، موفق نشده و نتوانستند.

رییس‌جمهوری گفت: به جای نفتی که تحریم کردند، جایگزین ایجاد کردیم. در زمینه گاز، محصول بیشتری به دست آوردیم. از 640 میلیون مترمکعب گاز به هزار و خرده‌ای میلیون مترمکعب گاز در روز رسیدیم که دیگر لازم به وارد کردن گاز نشد و حتی بخشی از آن را هم صادر کردیم.

روحانی تصریح کرد: قبل از دولت یازدهم بنزین را وارد می‌کردیم و مقداری هم بنزین پتروشیمی تولید می‌شد که بسیار آلوده بود ولی در تولید بنزین خودکفا شدیم. الان به تولید 110 میلیون لیتر بنزین در روز رسیدیم که دو برابر شده است.

وی با اشاره به تلاش دولت برای کاهش مصرف بنزین و صادرات آن ابراز داشت: وقتی به تولید 100 میلیون لیتر رسیدیم، همانقدر هم مصرف می‌شد. بعد طرحی را ریختیم که مصرف کم شود و وقتی این گونه شد، آن را صادر کردیم. اکنون ما به یکی از صادرکنندگان بنزین تبدیل شده‌ایم.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه به طور متوسط در هشت سال گذشته، سالانه 2500 مگاوات اضافه شده و آن را صادر می‌کنیم، تاکید کرد: بخش دیگر مربوط به صنعت می‌شود؛ اعم از پتروشیمی و صنایع معدنی. در پتروشیمی جهش عظیمی در تاریح ایران ایجاد کردیم. در سال 99، 17 طرح بزرگ پتروشیمی را در یک سال افتتاح کردیم که در تاریخ نظیر ندارد. عمده ارز ما را پتروشیمی به ما می‌دهد و بخشی هم فولاد و صنایع معدنی به ما می‌دهند. در سال 99، دو میلیارد و 600 میلیون دلار صادر کردیم.

روحانی با بیان اینکه کسی توضیح نمی‌دهد آمریکا چطور شکست خورد و نتوانست ما را به زمین بزند، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان ما را خودکفا کردند. کرونا که آمد، کسی به ما کیت تشخیص نداد ولی عرض یکی، دو ماه کیت تشخیص را تولید کردیم. در ابتدا، فقط دو آزمایشگاه تشخیص کرونا داشتیم اما اکنون 400 آزمایشگاه داریم یعنی در یکسال، 200 برابر شد.

وی ادامه داد: ماسک می‌خواستیم ولی کسی به ما ماسک نمی‌داد. ونتیلاتور کسی به ما نمی‌داد. احمق ترامپ به ما پیام داده بود که اگر می‌خواهید چهار ونتیلاتور به شما می‌دهیم که گفتم اگر شما 40 ونتیلاتور می‌خواهید، ما به شما می‌دهیم.

رییس‌جمهوری ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته، تخت‌های آی‌سی‌یو دو برابر شد. اگر این کار نمی‌شد از کرونا و ویروس ترامپ شکست می‌خوردیم. کار بزرگی انجام شد که بخشی از این کار مربوط به صنعت و معدن بود.

روحانی با بیان اینکه در سه ماه ابتدای امسال صادرات و واردات ما چقدر بوده است، اظهار کرد: اینکه مردم می‌گویند به داخل توجه داشته باشیم، درست است اما بدون توجه به خارج هم غلط است. این همان مسئله‌ای است که رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی گفتند که ما باید درون‌زا باشیم اما بیرون‌نگر هم باشیم. 10 میلیارد و 213 میلیون دلار جنس وارد کردیم و در همین سه ماه، 10 و 689 میلیون کالا صادر؛ یعنی صادرات و واردات ما ترازش مثبت است.

وی با بیان اینکه در سه ماهه امسال نسبت به سه ماهه پارسال، 69.2 درصد صادرات ما افزایش یافته است، گفت: این آمارها برای ایران و ملت ایران افتخارآمیز است. این ضربه بزرگی به دشمنان ماست. چرا کسانی که این فشارها را ایجاد کردند، امروز به وین آمدند و اصرار دارند مسائل حل شود؟ چون دیدند ایران قوی است و شکست نمی‌خورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها