کد خبر: 500797
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۱ ۰۷:۵۶:۲۳
| |

از الگوی ترکیبی برای درمان معتادان استفاده می‌شود

مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادین، مراکزی هستند که با رویکردی ترکیبی و با استفاده از همه الگوهای رایج درمان و بازتوانی اعتیاد در کشور به فعالیت می پردازند.

از الگوی ترکیبی برای درمان معتادان استفاده می‌شود
کد خبر: 500797
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۱ ۰۷:۵۶:۲۳

اعتمادآنلاین| نورالدین فائقی گفت: دو مرکز جامع درمان اعتیاد ویژه زنان در استان‌های البرز و اردبیل فعالیت دارند. به‌طورکلی مراکز جامع درمان اعتیاد به غیر از سه استان ایلام، همدان و قم در همه استان‌های کشور فعالیت دارند که این سه استان نیز در هفته بهزیستی 1400 - از 24 تیرماه به مدت یک هفته - راه‌اندازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال 99 با توجه به شرایط حاکم بر کشور و شیوع ویروس کرونا، پذیرش بیمار در همه مراکز اقامتی درمان و بازتوانی اعتیاد بهزیستی از جمله مراکز جامع درمان اعتیاد محدود بود بنابراین از ظرفیت پیش‌بینی‌شده 10 هزار نفری برای پذیرش، فقط حدود 2500 نفر پذیرش شد که از این 2500 نفر نزدیک 1100 نفر در درمان، مانایی داشتند و بقیه بیماران بر حسب شرایط خود بیمار یا شدت بیماری کرونا ریزش قابل توجهی داشتند یا از مراکز زودتر از موعد مقرر ترخیص شدند.

بکارگیری الگوی ترکیبی برای درمان معتادان

کارشناس مسئول مراکز جامع درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادین، مراکزی هستند که با رویکردی ترکیبی و با استفاده از همه الگوهای رایج درمان و بازتوانی اعتیاد در کشور به فعالیت می پردازند.

فائقی افزود: در این نوع مراکز پذیرش بیمار براساس مدل مراکز اقامتی میان‌مدت بوده و به مدت دو هفته سم‌زدایی پرهیزمدار صورت می‌گیرد. پس از آن به مدت دو و نیم ماه براساس رویکرد اجتماع درمان‌مدار در مراکز تی‌سی، رویکردهای درمانی و آموزشی برای بیمار پیاده می‌شود. بعد از چهار ماه از زمان پذیرش بیمار و درمان او به‌ صورت اقامت شبانه‌روزی در مرکز، فردِ بهبودیافته ترخیص شده و درمان را به‌صورت هشت ماه طی 52 جلسه درمان سرپایی براساس رویکرد و مدل مراکز درمان سرپایی درمان سوءمصرف مواد ادامه می‌دهد.

وی اضافه کرد: در ضمن طی هشت ماه درمان سرپایی براساس مدل مراکز توانمندسازی و صیانت اجتماعی، کارگاه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی در مرکز ایجاد شده و افراد بهبودیافته می‌توانند در آن کارگاه‌ها مشغول به‌کار شده یا اینکه با استفاده از طرح مدیریت مورد و مدل پیگیری، شرایط اجتماعی و اقتصادی فرد، بهبود یافته و می‌تواند به شغل قبلی خود بازگردد تا به توانمندی اقتصادی برسد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها