عدم اعلام رضایت دانش‌آموزان روشندل از شبکه شاد

20 هزار مورد صرفا برای دانش آموزان استثنایی بوده است. یک طرح هدایت هم هست که این طرح برای دانش آموزان مناطق محروم از طریق معاون سازمان مدارس استثنایی دنبال می‌شود.در مجموع ما اکنون استانی نداریم که دانش آموز با نیاز ویژه در آن تبلت و گوشی نداشته باشد.

عدم اعلام رضایت دانش‌آموزان روشندل از شبکه شاد
کد خبر: 500884
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۱ ۱۱:۱۰:۱۴

اعتمادآنلاین| «مجید هداوند» معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با ارزیابی از میزان یادگیری دانش آموزان استثنایی در یک سال اخیر بیان کرد: تا کنون گزارشی مبنی بر اینکه دانش آموزان استثنایی برای امتحانات مشکلی داشته‌اند به ما ارائه نشده است. امتحانات برای دانش آموزان استثنایی در نقاطی که حضور بلامانع بوده، به شکل حضوری برگزار شد و در سایر مناطق هم به شکل غیرحضوری بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: تلاش شد در این مدت ارزشیابی مستمری هم از دانش‌آموزان به عمل بیاید بنابراین گزارشی از خلل در آموزش و امتحانات ارائه نشده است.

هداوند خاطرنشان کرد: تعداد دانش آموزان با نیاز ویژه در کلاس درس معمولا از سه تا هفت نفر است اما میانگین آنها حدود پنج نفر هستند، به همین علت برخی کلاس‌ها به شکل حضوری برگزار شده است. برای سایرین هم آموزش از طریق شبکه شاد و فضای مجازی برگزار شده است.

معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بیان کرد: ما بیش از هشت هزار محتوای تولید شده استاندارد را در پایگاه جامع سازمان در شبکه شاد بارگذاری کردیم که در واقع یک بانک اطلاعات غنی از تدریس‌های مربوط به دانش آموزان ایجاد شد. علاوه بر این یک سری درسنامه‌های آموزشی هم به درب منازل دانش آموزان ارسال شد. برخی معلمان و همکاران توانبخشی هم به شکل داوطلبانه به منازل دانش آموزان رفتند. با تمام این موارد خللی که بتواند شرایط پیچیده‌ای ایجاد کند را نداشتیم.

هداوند در ادامه گفت: ما اطلس یادگیری دانش آموزان استثنایی را در استان‌ها بررسی کردیم؛ این اطلس نشان می‌دهد که کدام دانش آموز براساس آموزش حضوری و یا آموزش مجازی تحصیل کرده است.

وی در خصوص تامین تبلت و گوشی همراه برای دانش آموزان با نیاز ویژه گفت: ما برای 20 هزار دانش آموز استثنایی وسایل و ابزار آموزشی تامین کردیم که با مشارکت استان‌ها و اعتباراتی که خود سازمان داشته، این کار انجام شد. در حال حاضر در استان‌های کشور دانش آموز با نیاز ویژه‌ای نداریم که از وسایل ارتباطی محروم باشد، زیرا سعی شده ابزار مورد نیاز برای آنها تامین گردد. با همه این‌ها اقدامات افت تحصیلی که محسوس باشد به ما ابلاغ نشده است.

معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در پاسخ به این سوال که علاوه بر این20 هزار نفر آیا دانش آموزان دیگری از گروه استثنایی هستند که تبلت یا گوشی همراه دریافت نکرده باشند؟ گفت: طبق تمام آماری که استان‌ها به ما داده‌اند، ابزار آموزشی مانند گوشی و تبلت این دانش آموزان تامین شده است.

وی تاکی کرد: البته این آمار 20 هزار مورد صرفا برای دانش آموزان استثنایی بوده است. یک طرح هدایت هم هست که این طرح برای دانش آموزان مناطق محروم از طریق معاون سازمان مدارس استثنایی دنبال می‌شود.در مجموع ما اکنون استانی نداریم که دانش آموز با نیاز ویژه در آن تبلت و گوشی نداشته باشد.

هداوند درباره طراحی نرم‌افزار مورد نیاز برای دانش آموزان نابینا خاطرنشان کرد: بیش از 12 مناسب سازی‌ برای دانش آموزان نابینا در شبکه شاد انجام شده است. یکی از این مناسب‌سازی‌ها نرم افزار "گویا‌ساز" بوده است. گروه فنی شبکه شاد گفته‌اند که مناسب‌سازی گویا ساز را انجام دادند اما با پرس و جوهای ما از دانش آموزان نابینا متوجه شدیم آن‌ها هنوز اعلام رضایت نکرده‌اند و گفتند که ما چنین چیزی نداریم.

معاون آموزشی، برنامه‌ریزی و توانبخشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت:‌ با این حال ما روی سامانه ندای همراه و پایگاه جامع آموزش همه محتوای درسی و فایل‌های صوتی دانش آموزان را بارگذاری کردیم. ضمن اینکه صفحه اصلی شبکه شاد و آیتم‌های اصلی، برنامه گویا ساز دارند اما به دلیل مشکلات و نقص فنی، فعلا امکان استفاده از آن وجود دارد.

هداوند در پایان خاطرنشان کرد: دانش آموزان روشندل در عین حال می‌توانند از فایل‌های صوتی که در شبکه شاد بارگذاری شده است، استفاده کنند علاوه بر این معلمان با دانش آموزان ارتباط داشتند و به آن‌ها کمک کردند. همچنین تمام کتب صوتی برای دانش آموزان نابینا به استان‌ها و مدارس ارسال شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها