کد خبر: 501049
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۰۸:۲۵:۵۴
| |

شکست مذاکرات ژنو/ آمریکا: آینده لیبی در دست لیبیایی‌ها است

هماهنگ کننده سازمان ملل در لیبی پایان گفتگوهای سیاسی در ژنو بدون دستیابی به توافقی بر سازو کار قانونی درباره انتخابات آتی را اعلام کرد.

شکست مذاکرات ژنو/ آمریکا: آینده لیبی در دست لیبیایی‌ها است
کد خبر: 501049
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۰۸:۲۵:۵۴

اعتمادآنلاین| ریزدون زنینگا، هماهنگ کننده مأموریت سازمان ملل در لیبی روز جمعه گفت مذاکرات سیاسی طرف‌های لیبیایی در ژنو بدون دستیابی به توافقی درباره قانون انتخابات پایان یافت.

به گزارش ایسسنا، این مقام سازمان ملل در جلسه اختتامیه مذاکرات در پنجمین روز آغاز گفتگوها، خواهان دستیابی به یک راه حل میانه که احزاب لیبی را متحد کند و همچنین ادامه رایزنی بین طرف‌های درگیر شد.

وی در سخنرانی خود که از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد، گفت: "ما به همکاری با طرف‌های لیبیایی و کمیته توافقات جهت آماده سازی برخی گزینه‌ها جهت ایجاد زمینه‌های مشترک ادامه خواهیم داد تا مجدداً توسط مجمع مورد بحث قرار گیرد."

وی ادامه داد: "ما نتوانستیم در مورد ساز و کار قانونی برای برگزاری انتخابات بر اساس آن به توافق برسیم ، و این خوب نیست. سه پیشنهاد درباره مکانیزم برگزاری انتخابات ارائه شد اما شرکت کنندگان به نقطه مشترکی نرسیدند."

روز پنجشنبه ، اعضای مجمع گفتگوی سیاسی لیبی (75 عضو) در چهارمین روز نشست خود در شهر ژنو سوئیس، "کمیته توافقات" متشکل از 13 عضو را انتخاب کردند.

این گفتگوها از روز دوشنبه در مورد ساز و کار قانونی آغاز شد که بر اساس آن انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ، برنامه ریزی شده برای 24 دسامبر ، برگزار شود.

فراخوان نخست وزیر


از سوی دیگر عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی از همه احزاب خواست که منافع عمومی را اولویت دهند و در مورد فرمول برگزاری به موقع انتخابات توافق کنند.

وی در توئیتی نوشت: "ما از همه احزاب ملی و هیات سازمان ملل می‌خواهیم مسئولیت های خود را بپذیرند و منافع عمومی را اولویت دهند و در مورد فرمولی که برگزاری به موقع انتخابات را تضمین کرده و مردم لیبی را به استفاده از حق رای خود قادر سازد، توافق کنند."

این اظهارات نخست وزیر لیبی پس از پایان بی نتیجه جلسات گفتگو در ژنو تحت حمایت سازمان ملل ایراد شد.

علاوه بر این ریچارد نورلند، فرستاده ویژه ایالات متحده در لیبی امروز شنبه گفت که برخی از اعضای مجمع گفتگوی لیبی در ژنو تلاش دارند جو را مسموم کنند تا اطمینان حاصل شود که انتخابات در لیبی برگزار نمی‌شود.

وی افزود که این اعضا "یا با طولانی کردن روند قانون اساسی یا ایجاد شرایط جدید تلاش می‌کنند مانع برگزاری انتخابات شوند و برخی از این افراد ادعا می کنند نماینده رهبران سیاسی هستند که به آمریکا اطمینان داده‌اند حامی انتخابات 24 دسامبر هستند. "

نورلند ادامه داد: "آینده لیبی را فقط لیبیایی‌ها می‌توانند تعیین کنند. هیات سازمان ملل در لیبی برای تسهیل بحث و گفتگو بسیار تلاش کرده است، اما نمی‌تواند به نمایندگی از لیبیایی‌ها تصمیم گیری کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها