مذاکرات اوپک پلاس دوشنبه ازسرگرفته می‌شود

گروه اوپک پلاس پس از این که روز جمعه به دلیل مخالفت امارات متحده عربی نتوانست درباره سیاست تولید نفت به توافق برسد، مذاکراتش را روز دوشنبه ازسرخواهد گرفت.

مذاکرات اوپک پلاس دوشنبه ازسرگرفته می‌شود
کد خبر: 501106
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۰۹:۴۳:۱۹

اعتمادآنلاین| این بن بست ممکن است برنامه افزایش تولید تا پایان سال 2021 را به تاخیر انداخته و مانع از مهار سیر صعودی قیمتهای نفت شود که به بالاترین رکورد دو سال و نیم اخیر صعود کرده اند.

به گزارش ایسنا، بدون توافق جدید، اوپک پلاس به تولید در سطح فعلی ادامه خواهد داد. هم اکنون قیمتهای نفت در حدود 75 دلار در هر بشکه قرار دارد و مصرف کنندگان خواهان عرضه نفت بیشتری برای کمک به روند احیای جهانی از رکود ناشی از همه گیری کووید 19 هستند. رشد قیمتهای نفت به تورم جهانی دامن زده و روند احیای اقتصادی از بحران ویروس کرونا را آهسته می کند.

به گفته منابع آگاه، گروه اوپک پلاس روز جمعه به افزایش تولید حدود دو میلیون بشکه در روز از اوت تا دسامبر سال 2021 و تمدید محدودیت عرضه تا پایان سال 2022 رای داد. امارات متحده عربی افزایش تولید نفت را پذیرفت اما حاضر به حمایت از تمدید محدودیت عرضه تا پایان سال میلادی آینده نشد.

اوپک پلاس در بیانیه ای اعلام کرد مذاکرات روز دوشنبه ازسرگرفته می شود.

تولیدکنندگان اوپک پلاس از ماه مه سال 2020 در واکنش به فروپاشی تقاضا در بحبوحه همه گیری کووید 19 محدودیت عرضه به میزان 9.7 میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشتند و این محدودیت عرضه تا ژوییه به 5.8 میلیون بشکه در روز می رسد.

اگر مخالفت امارات متحده عربی مانع اجرای توافق جدید شود، محدودیت عرضه اوپک پلاس 5.8 میلیون بشکه در روز می ماند. هر چند احتمال اندکی وجود دارد که توافق منحل شده و هر کشوری هر اندازه که بخواهد، نفت تولید کند.

همچنین این گروه می تواند درباره افزایش تولید تا پایان سال 2021 توافق کند اما مذاکرات درباره تمدید محدودیت عرضه پس از آوریل سال 2022 را به تاخیر بیاندازد. منابع آگاه در اوپک پلاس اظهار کردند امارات متحده عربی چنین پیشنهادی را مطرح کرده است.

به گفته منابع آگاه در اوپک پلاس، امارات متحده عربی می خواهد سطح مبنای تولیدش در 3.8 میلیون بشکه در روز به جای 3.168 میلیون بشکه در روز تعیین شود. سطح مبنای تولید بالاتر به معنای کاهش تولید کمتر است. امارات متحده عربی می گوید با هدف نشان دادن حسن نیت و امید این که محدودیت عرضه در آوریل سال 2022 خاتمه پیدا می کند، پیش از این با سطح مبنای تولید بسیار پایینی موافقت کرده بود.

امارات متحده عربی اعلام کرده که تنها کشوری نبوده که چنین درخواستی کرده زیرا کشورهای دیگری نظیر جمهوری آذربایجان، کویت، قزاقستان و نیجریه از نخستین باری که توافق در سال میلادی گذشته تصویب شد، تعیین مبنای تولید بالاتری را درخواست کردند و با این درخواست آنها موافقت شد.

بر اساس گزارش رویترز، منابع اوپک پلاس اظهار کردند پیش از این نشست روسیه خواستار افزایش تولید بیشتری بود زیرا افزایش قیمتها رشد تولید نفت شیل آمریکا را تشویق کرده است. اما عربستان سعودی رویکرد محتاطانه تری داشت و اعلام کرد با توجه به ابهامات مربوط به همه گیری ویروس کرونا و شیوع انواع جهش یافته این ویروس، باید افزایش عرضه نفت کمتری صورت بگیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها