کد خبر: 501141
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۱۰:۴۰:۰۰
| |

مردی که خاطرات هاله نور را زنده می‌کند

عزیزی خادم، احمدی‌نژاد، کپی برابر اصل

به  شهاب‌الدین عزیزی خادم می‌گویند مدیر احمدی‌نژادی. بخشی از این لقب به خاطر نزدیکی او به پرویز کاظمی، وزیر رفاه دولت احمدی‌نژاد و فعالیت در دم و دستگاه رییس دولت نهم و دهم است.

عزیزی خادم، احمدی‌نژاد، کپی برابر اصل
کد خبر: 501141
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۱۰:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بخش دیگری از این لقب هم برمی‌گردد به نوع دیدگاه، رفتارها و اظهارات رییس جدید فدراسیون فوتبال. عزیزی خادم بعد از ابقای اسکوچیچ که کم حاشیه‌ هم نبود، چهارشنبه شب در برنامه فوتبال برتر حاضر شد تا در مورد برخی مسائل فدراسیون و تیم‌های ملی حرف بزند.

به گزارش اعتماد، نوع نگاه این مدیر احمدی‌نژادی به اتفاقات رخ داده و چالش‌های پیش رو بی‌برو برگرد یادآور سخنرانی‌ها و ژست‌های رییس‌جمهور سابق بود.

پوپولیست کت ‌و شلواری

در وهله اول باید گفت عزیزی خادم یک آدم پوپولیست است؛ درست عین احمدی‌نژاد. او هر بار که بحث به سمت چالش می‌رود و نیاز به یک موضع‌گیری مشخص احساس می‌شود پشت مردم سنگر می‌گیرد و با الفاظی نظیر تیم ملی حق مردم است یا این تیم مال مردم است بحث را به سمت دیگری می‌برد. عزیزی خادم وقتی به ریاست فدراسیون رسید هم با تعداد زیادی اظهارنظر پوپولیستی انتخابش را تحلیل کرد. او گفت: «خدا را شکر می‌کنم که این توفیق را به من داد تا به مجموعه فوتبال خدمت کنم. من به خدا توکل کردم، خوب است که خدا به انسان صندلی بدهد. چون کار را به خدا واگذار کرده بودم خیلی امید داشتم. هر اتفاقی می‌افتاد سرنوشت من می‌شد و خیلی برایم سخت نبود. حتی شمارش آرا را دوستان به من اطلاع دادند! نمی‌خواهم بگویم استرس نداشتم ولی نتیجه هر اتفاقی دست خدا است. اگر کار را به خدا بسپاریم نتیجه و زندگی راحت‌تر می‌شود.» عزیزی خادم در این چند ماهه که پا به فدراسیون گذاشته است مدام از بردن امکانات و فوتبال به مناطق کم‌برخوردار هم گفته است.

از هاله نور تا حضور خدا!

عزیزی خادم همانند احمدی‌نژاد خیلی به متافیزیک و قاطی کردن آن با مسائل دینی علاقه دارد. رییس فدراسیون فوتبال اوایل خرداد و بعد از چند تصمیم عجیب و غریب وقتی با سوال رسانه‌ها مواجه شد، گفت: «حضور خدا را در تصمیماتم در 70 روزی که به فدراسیون آمده‌ام حس می‌کنم.» احمدی‌نژاد هم وقتی از حضور در سازمان ملل برگشته بود هنگام ملاقات با آیت‌الله جوادی‌آملی گفت احساس کرده دور سرش هاله نوری قرار گرفته و باعث شده سران دنیا نتوانند چشم از او بردارند. البته بعدها معلوم شد آن هاله نور چیزی جز توهم آقای رییس‌جمهور نبوده. حالا اینکه کی معلوم می‌شود منظور عزیزی خادم از «حضور خدا» در تصمیماتش چه بوده خدا عالم است.

حکم دادگاه CAS کاغذ‌پاره‌ است

عزیزی خادم در برنامه چهارشنبه شب نشان داد دیدگاهش نسبت به قوانین بین‌المللی هم مثل محمود احمدی‌نژاد است. عزیزی خادم وقتی با این سوال مواجه شد که اگر خدای نکرده رای دادگاه حکمیت ورزش در پرونده ویلموتس به ضرر ما بشود برنامه‌اش چیست، گفت: «فدراسیون فوتبال زیربار تعهد 6.5 میلیون یورویی به مارک ویلموتس نخواهد رفت و این مبلغ را پرداخت نخواهد کرد.» او ادامه داد: «ما نه این تعهد را خواهیم داد و نه این توان را داریم که اگر داشتیم هم نباید این پول را پرداخت می‌کردیم.» انگار که رییس فدراسیون فوتبال تصور می‌کند حکم دادگاه حکمیت ورزش کاغذپاره است و نمی‌داند درنهایت نهادی که باید پول غرامت احتمالی ویلموتس را بدهد فدراسیون است و برفرض که قوه قضاییه بتواند بانیان آن قرارداد را به میز محاکمه و حتی محکومیت بکشاند باز این فدراسیون است که باید پول بدهد. هیچ‌کس در حال حاضر نمی‌داند منظور عزیزی خادم از اینکه ما زیر بار نمی‌رویم، چیست؟ آیا قرار است به فیفا نامه بزنند و بگویند بروید از هر کس که با ویلموتس قرارداد بسته پول بگیرید؟ این نوع نگاه البته برای مردم ایران ناآشنا نیست، چراکه رییس‌جمهوری داشتند که تحریم‌ها را ورق پاره می‌خواند و رفتن ذیل بند هفت شورای امنیت سازمان ملل را بی‌اهمیت می‌دانست. همان رییس‌جمهوری که دوست داشت خودش رییس فدراسیون فوتبال هم بشود و با خواهش و تمنای نزدیکان و گفتن اینکه این کار خلاف قانون و عرف است منصرف شد.

اساسنامه کیلویی چند؟

از ابتدای نشستن عزیزی خادم روی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال، او چندین عمل برخلاف اساسنامه فدراسیون فوتبال انجام داده. در وهله اول او باید به دلیل تمام‌وقت بودن کار در فدراسیون فوتبال از سمتش در شرکت پتروشیمی امیرکبیر استعفا می‌داد چرا که او عضو موظف آن نهاد به حساب می‌آمد. اما بعد از اشاره رسانه‌ها به این موضوع شرکت مذکور وضعیت عزیزی خادم را از موظف به غیرموظف تغییر داد تا مثلا مشکل حل شده باشد! در خود فدراسیون هم می‌توان به انتصاب سرپرست برای جایگاه‌های نایب‌رییسی بدون توجه به مهلت قانونی ذکر شده در اساسنامه فدراسیون اشاره کرد. خبرگزاری تسنیم در این رابطه نوشت: «بیش از 3 ماه پس از انتخابات رییس جدید فدراسیون و نایب‌رییس سوم، جایگاه نایب‌رییس اول و دوم همچنان در اختیار دو سرپرست منصوب از جانب عزیزی خادم است و با تذکرات متعدد رسانه‌ها همچنان فدراسیون فوتبال اقدامی جهت برگزاری مجمع و انتخاب قانونی نواب رییس اول و دوم انجام نداده است. این در حالی است که بر اساس متن صریح اساسنامه رییس باید حداکثر سه ماه پس از برگزاری مجمع انتخاباتی جهت تعیین تکلیف کرسی‌های خالی‌مانده هیات‌رییسه و در شرایط فعلی انتخاب قانونی نایب‌رییس اول و دوم اقدام کنند که چنین اقدامی تاکنون صورت نگرفته است.» از این دو نفر مهم‌تر جایگاه دبیر کلی است که فعلا در اختیار منصور قنبرزاده قرار دارد اما مهلت قانونی برای او نیز به اتمام رسیده است. عزیزی خادم همچنین 24 انتصاب اخیرش را بدون برگزاری جلسه با هیات‌رییسه فدراسیون انجام داده است. این یادآور آن جمله معروف دادستان کل کشور در مورد احمدی‌نژاد است که سال 96 ‌گفت: «کسی 8 سال مدیریت عالی کشور را عهده‌دار بوده که خصوصا در چهار سال دوم مدیریتش کلکسیونی از قانون‌گریزی و عمل خلاف قانون داشته.» همچنین می‌توان به اظهارنظر محمدرضا خباز، عضو هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین و مقررات جاری کشور هم مراجعه کرد که در مورد احمدی‌نژاد گفته بود: «یک‌چهارم مصوبات دولت احمدی‌نژاد غیرقانونی بود.» جالب‌تر اینکه هم احمدی‌نژاد، هم عزیزی خادم مرتب دم از قانون و شفافیت می‌زدند و می‌زنند.

کابینه من، خط قرمز من!

جالب‌ترین شباهت احمدی‌نژاد و عزیزی خادم استفاده از حلقه دوستان نزدیک و حفاظت از آنها تحت هر شرایطی است. همان‌طورکه احمدی‌نژاد می‌گفت کابینه من خط قرمز من است و هیچ‌گاه زیر بار فساد مالی نزدیکانش که حتی در دادگاه به اثبات رسید نرفت، عزیزی خادم هم با تبرئه کردن دوست نزدیکش از تاثیر در پرونده ویلموتس نشان داد درسش را خوب یاد گرفته است. عزیزی خادم در برنامه فوتبال برتر در مورد نحوه عقد قرارداد با ویلموتس و تاثیر هیات‌رییسه وقت گفت: «آنچه ما می‌دانیم، هیات‌رییسه هم خیلی در جریان نبود.» منظور دقیق عزیزی خادم از هیات‌رییسه حیدر بهاروند یار نزدیک مهدی تاج است که حالا سرپرست نایب‌رییسی فدراسیون فعلی را هم بر عهده دارد و از دوستان نزدیک آقای رییس به حساب می‌آید. رییس فدراسیون فوتبال حتی در مورد انتصاب‌های جدیدش که از بین روسای هیات‌ها بوده هم گفت «طبیعی است از کسانی که در انتخابات از من حمایت کردند استفاده کنم.» خبرگزاری ایسنا نوشت: «روز دوشنبه فدراسیون فوتبال به ریاست شهاب‌الدین عزیزی خادم حکم انتصاب 24 نفر در کمیته‌های مختلف فدراسیون فوتبال را صادر کرد که از این تعداد، 15 نفر روسای هیات‌های فوتبال کشور هستند. علاوه بر این، حمیدرضا مهرعلی، احسان اصولی، شهره موسوی و همین‌طور محمدرضا کافی نیز از دیگر کارکنان فدراسیون و دوستان نزدیک عزیزی خادم هستند که بعضا برای سمت‌های دوم و سوم خود حکم گرفته‌اند.»

به اینها اضافه کنید انتصاب مهرداد سراجی دوست قدیمی عزیزی خادم در سایپا به سرپرستی کمیته فوتسال در حالی که این شخص مدیرعامل سایپا هم هست و در هیات‌رییسه هم حضور دارد. همچنین انتصاب مجید خورشیدی بدنساز عزیزی خادم در تیم راه‌آهن به سمت سرپرستی تیم ملی. کسی که بزرگ‌ترین رزومه‌اش چند روز سرمربی‌گری در تیم ماشین‌سازی بوده و سپس اخراج شده و بیشتر عمر فوتبالی‌اش در دسته‌های پایین‌تر گذشته. انتصاباتی که سمت گرفتن‌های محمد علی‌آبادی به عنوان یک مدیر شهرداری در راس سازمان تربیت‌بدنی و سپس وزارت نفت یا قرار گرفتن مرحوم دکتر کردان با مدرک فوق‌دیپلم در مقام وزیر کشور را به یاد می‌آورد. جالب اینکه عزیزی خادم مثل احمدی‌نژاد تمام‌قد از آدم‌های نزدیکش حمایت می‌کند.

ماشین‌های سیاه بزرگ و پرواز اختصاصی

به عنوان آخرین تشابه عزیزی خادم با رییس‌جمهور سابق می‌توان به «جو دادن»های بی‌مورد اشاره کرد. چه کسی فکرش را می‌کرد یک رییس فدراسیونی بیاید که پیج زدن برای تیم ملی در اینستاگرام را دستاورد بزرگ بداند؟ محمود احمدی‌نژاد هم در زمان ریاستش بر دولت در مورد مسائل خیلی ساده بزرگ‌نمایی می‌کرد و کارهایی که پیش از خودش به صورت طبیعی انجام می‌شد را صرفا به خودش نسبت می‌داد و آنها را شق‌القمر می‌دانست. هیچ‌کس یادش نرفته احمدی‌نژاد هنگام برگشت از نخستین حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک چگونه ماشین‌های لیموزینی که برای روسای جمهور آماده شده بود و امری همگانی به حساب می‌آمد را توصیف کرد. احمدی‌نژاد در جلسه‌ای در این رابطه گفته بود: «همین پارسال که ما رفته بودیم نیوریورک، کاروان بزرگی راه انداخته بودند. آنها اندازه رییس‌جمهور خودشان از ما حفاظت می‌کنند. بیست‌تا سی‌‌تا ماشین راه می‌افتد. همه از این ماشین‌های سیاه... برای اینکه در دل مردم وحشت بیندازند...» عزیزی خادم هم در برنامه چهارشنبه شب فوتبال برتر در مورد پرواز تیم ملی به منامه که طبیعتا باید به صورت اختصاصی می‌بود چون ایران و بحرین پرواز مستقیم ندارند، گفت: «تیم ملی اکنون دوباره صاحب هویت و برنامه‌ریزی شده است. تیم ملی با هواپیمای اختصاصی به کشوری می‌رود که روابط دیپلماتیک با کشورمان ندارد. هنگ‌کنگ با اقتصاد 15 دنیا با سه پرواز به بحرین آمد.» عزیزی خادم توضیح نداد که اگر پرواز اختصاصی گرفته نمی‌شد تیم ملی چطور می‌خواست راهی بحرین بشود؟ او همچنین نگفت که اعزام تیم‌های جوانان و امید به تاجیکستان و ازبکستان در سال‌های قبل با پرواز اختصاصی که خیلی هم طبیعی بوده ارتباطی با احیای هویت آنها داشته یا خیر؟ پرواز اختصاصی آن‌قدر مساله نرمالی در فوتبال است که حتی برخی تیم‌های لیگ برتری برای سفرهای استانی از این نوع پرواز استفاده می‌کنند. یکی دیگر از چیزهایی که عزیزی خادم در موردش اغراق می‌کند به برگزاری جلساتش برمی‌گردد. او چهارشنبه شب گفت: «اخیرا با تمام کمیته‌ها و دپارتمان‌ها جلسه داشتیم که برای اولین‌بار در فوتبال کشور رقم خورده است.» واقعا جای سوال دارد که چطور رییس فدراسیون می‌گوید برگزاری چنین جلسه‌ای برای نخستین‌بار در فوتبال ایران رقم خورده؟ عزیزی خادم در همان جلسه‌ای که به آن اشاره کرد گفته بود «البته قصد داریم این جلسات را به صورت ماهانه حتی در استان‌ها برگزار کنیم» که نشان می‌دهد این مدیر احمدی‌نژادی به سفرهای استانی هم علاقه بسیار زیادی دارد. همان سفرهای استانی که قبل از احمدی‌نژاد و بعد از او جزو برنامه‌های همه دولت‌ها بوده اما رییس‌جمهور وقت جوری وانمود می‌کرد که فقط اوست که چنین کارهایی می‌کند. عزیزی خادم در مسائل خیلی ریز هم جو می‌دهد. مثلا در مورد آوردن کمک‌داور ویدیویی گفت «داوران 5 ماه نیاز دارند در این مورد آموزش ببینند برای همین VAR خوش‌بینانه از نیم فصل آینده در دسترس خواهد بود!» معلوم نیست در کلاس‌های آموزشی عزیزی خادم قرار است چه چیزی تدریس شود که تقریبا نصف سال زمان می‌برد! فوتبال ایران با هدایت اسکوچیچ و زحماتی که بچه‌های تیم ملی کشیدند، توانست از پیچ خطرناک منامه به سلامت عبور کند و حالا باید به فکر بازی با تیم‌های کره‌جنوبی، اماراتی، عراق، سوریه و لبنان باشد تا کار صعود به جام جهانی را یکسره کند. در این میان همه امیدوارند عزیزی خادم با وجود همه شباهت‌ها به شخص مورد علاقه‌اش در سیاست، در مدیریت تغییر رویه بدهد و خدای نکرده کار به جایی نرسد که از زبان او بشنویم «آب رو بریز همون‌جا که می‌سوزه» وگرنه معلوم نیست تا چهار سال آینده چه بر سر فوتبال خواهد آمد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها