کد خبر: 501416
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۳ ۰۹:۲۶:۴۰
| |

برای احیای سرمایه اجتماعی

علی اکبری در یادداشتی نوشت: رییس‌جمهوری منتخب و رییس قوه قضاییه اخیرا در تماس با برخی نخبگان سیاسی و مدنی از آنان خواسته‌اند که دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را برای کارآمدی دولت و قوه قضاییه در دوره پیش‌ رو با سیدابراهیم رییسی و غلامحسین محسنی اژه‌ای در میان بگذارند.

برای احیای سرمایه اجتماعی
کد خبر: 501416
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۳ ۰۹:۲۶:۴۰

اعتمادآنلاین| علی اکبری در یادداشتی نوشت: رییس‌جمهوری منتخب و رییس قوه قضاییه اخیرا در تماس با برخی نخبگان سیاسی و مدنی از آنان خواسته‌اند که دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را برای کارآمدی دولت و قوه قضاییه در دوره پیش‌ رو با سیدابراهیم رییسی و غلامحسین محسنی اژه‌ای در میان بگذارند.

به گزارش روزنامه اعتماد، اقدامی که ظاهرا با استقبال نسبی مواجه شده و این روزها شاهد خبرهایی در این رابطه بوده و اینجا و آنجا خواندیم و شنیدیم که این یا آن روزنامه‌نگار، نویسنده، تحلیلگر یا کنشگر سیاسی و مدنی یا به این دلیل که خود مخاطب تماس‌ها بودند یا در واکنش با تماسی که با دیگران برقرار شده بود، دیدگاه‌شان را در این رابطه توضیح داده و جالب آنکه عمدتا از این اقدام استقبال کرده و اگرچه بعضا انتقادهایی را نیز لابه‌لای گفتار و نوشتارشان عنوان کردند اما در مجموع نفس موضوع را مثبت ارزیابی کردند.

حال آنکه شخصا چنین دیدگاه و نگاهی را نسبت به تصمیم اخیر آقایان مدنظر دارم و معتقدم اگرچه در نحوه اجرای این ایده شاهد کاستی‌هایی هستیم و نیز اگرچه هنوز نمی‌توان نسبت به میزان تاثیرپذیری آقایان از این نظرات کارشناسی و همچنین عمق اثرگذاری این پیشنهاد بر چگونگی عملکرد قوای تحت مدیریت آقایان با اطمینان اظهارنظر کرد اما بهتر آن است که همگی با نگاهی مبتنی بر خوشبینی و مثبت‌اندیشی، پذیرای اتفاقات تازه باشیم.

به این اعتبار معتقدم که نفس این اقدام مثبت است و درصورتی که آقایان در ادامه راه و همزمان با تشدید فشار کاری و قرار گرفتن در مسیر انبوه مسوولیت‌ها و وظایفی که روسای قوای مجریه و قضاییه مطابق قانون ملزم و موظف به انجام‌شان هستند، فرصت مطالعه و توجه به این دیدگاه‌ها و پیشنهادها را داشته باشند، این اقدام می‌تواند بسیار منشأ اثر باشد.

کنار بحث توجه روسای قوای مجریه و قضایی به پیشنهادهای نخبگان سیاسی و مدنی و شاید مقدم بر آن و مهم‌تر، چند و چون عملیاتی شدن و اجرای این پیشنهادها و نظرهاست.

اینکه روسای قوای مجریه و قضاییه در عرصه عمل تا چه میزان موفق به اجرای پیشنهادها خواهند بود و در عین حال اینکه آنان تا چه میزان و چگونه در این مسیر گام برمی‌دارند، طبیعتا از اهمیتی به‌ مراتب بیش از صرف دریافت پیشنهاد برخوردار است.

در این راستا اما به نظر می‌رسد در شرایطی که جناح‌ها هر کدام که به قدرت رسیده‌اند، به ‌نحوی و به دلایلی منجر به تضعیف سرمایه اجتماعی شده و هر روز بیشتر به فاصله میان ملت و حاکمیت افزوده شده، نفس دریافت پیشنهاد نخبگانی از سلایق و دیدگاه‌های مختلف و متفاوت از جناح حاکم ارزشمند و مهم‌تر از آن، اثربخش و حائز اهمیت است چراکه جلب سرمایه اجتماعی و بسیج حمایت عمومی و پشتیبانی مردمی برای هر دولت و حاکمیتی حائز اهمیت و بلکه حیاتی است. بر این اساس پیشنهاد شخصی بنده نیز همین احیای سرمایه اجتماعی است.

فراموش نکنیم که بخش عمده جامعه ایرانی امروز دچار خسران‌هایی اساسی شده و متاسفانه ما در این 3، 4 دهه اخیر، به شیوه‌های گوناگون زمینه‌ساز خروج بخش‌هایی از جامعه از گردونه شده و بسیاری را منزوی کردیم و اکنون باید سر عقل بیاییم و با رویکردی معقول و مبتنی بر تدبر و تعامل، به سوی جلب مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف و احیای سرمایه اجتماعی گام ‌برداریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها