مجید رجبی معمار:

چشم‌انداز روشنی برای آینده تئاتر نداریم/ بودجه‌ای خاص برای هنر‌های نمایشی در نظر گرفته شود

مجید رجبی معمار از اهمیت توجه به ارتقای سطح کمّی و کیفی هنرهای نمایشی در دولت جدید گفت.

چشم‌انداز روشنی برای آینده تئاتر نداریم/ بودجه‌ای خاص برای هنر‌های نمایشی در نظر گرفته شود
کد خبر: 501630
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۴ ۰۷:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| مجید رجبی معمار مدیر تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان، درباره سابقه تئاتر و نمایش در کشورمان گفت: نمایش در ایران از قرون گذشته با عناوینی چون تعزیه، خیمه شب بازی، نمایش‌های فولکلور و ... وجود داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تئاتر یک هنر زیربنایی و جدی است که پیشران بسیاری از هنر‌های دیگر نظیر سینما بوده است. امروزه هم تئاتر با وجود رونق گرفتن سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینما و سریال‌های نمایش خانگی همچنان مخاطب دارد.

در کشور ما ظرفیت‌های علمی و آموزشی زیادی وجود دارد؛ در دانشگاه‌ها و مراکز مختلف رشته هنر‌های نمایشی به دانشجویان تدریس می‌شود. ظرفیت برجسته تئاتر ایران در جشنواره تئاتر دانشگاهی به نمایش در می آید که باید از آن حمایت شود.

وی خواستار رونق گرفتن مجدد ضبط و پخش تله تئاتر‌های تلویزیونی شد و گفت: ما چشم انداز روشنی نسبت به آینده تئاتر نداریم؛ با تغییر مدیران تئاتری و مسئولان فرهنگی هنری وزارت ارشاد تاثیرات خوب و بدی را در تئاتر مشاهده کرده ایم.

تلویزیون که رسانه ملی است بسیار می‌توانست در تئاتر تاثیرگذار باشد. در دهه شصت و هفتاد تله تئاتر‌هایی بسیار باکیفیت در بهترین استودیو‌های صدا و سیما ضبط می‌شد و مخاطبان از آن استقبال می‌کردند.

دلیل این استقبال هم این بود که امکان رفتن به تماشای تئاتر برای آنان میسر نبود و از این طریق اشتیاق به تماشای تئاتر پیدا می‌کردند و راهی سالن‌های تئاتر می‌شدند.

لزوم اختصاص بودجه خاص برای تئاتر و هنرهای نمایشی

این مدیر باسابقه هنری توضیح داد: کار تئاتر کار خطیر و زمانبری است. گاهی اوقات نگارش نمایشنامه حدود دو سال زمان می‌برد. حدود چند ماه زمان می‌برد تا طراح صحنه، طراح نور، طراح لباس و بازیگر تئاتر با کار خود آشنا شوند.

هنرهای نمایشی نیاز به فضای تمرینی و اجاره سالن نیز دارند. قیمت بلیت نمایش ها هم به دلیل نداشتن توان مالی مخاطب آن قدر بالا نرفته است؛ پس بهتر است از گروه‌های نمایشی با تخصیص بودجه مناسب حمایت مالی انجام گیرد.

همچنین بهتر است از جشنواره‌ها با جوایز و مبالغ قابل قبول و نه اندک، حمایت شود تا فرصتی برای رقابت بهتر بین گروه‌های تئاتری ایجاد گردد.

دخل و خرج اقتصادی تئاتر با یکدیگر همخوانی ندارد

مدیر تماشاخانه ایرانشهر در ادامه از نبود فضای تبلیغات در شهر گلایه کرد و گفت: ظرفیت اندکی از تابلو‌های شهری را سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای تبلیغات محیطی نمایش‌های اجرا شده در سطح شهر در نظر گرفته است.

تلویزیون به دلیل ضوابط خاص خود در بخش آگهی‌های بازرگانی حمایت زیادی از تئاتر نمی‌کند. مجموع این‌ها شرایطی را ایجاد کرده تا دخل و خرج اقتصادی تئاتر به غیر از نمایش‌هایی خاص به دلیل حضور بازیگران چهره، با هم همخوانی نداشته باشد. به دلیل در آمد بالای برخی چهره‌ها چه در تئاتر و چه در سینما، متاسفانه برخی فکر می‌کنند که همه اهالی تئاتر از درآمد بالایی برخوردارند.

رجبی معمار در ادامه سخنانش از رئیس جمهور منتخب درخواستی کرد و گفت: از آقای رئیسی می خواهم در انتخاب افرادی که مسئول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و افراد مسئول برای معاونت هنری که سیاست گذار در عرصه هنر‌های نمایشی، تجسمی و موسیقی هستند، از چهره‌های نامدار، با سابقه و با ارتباطات بسیار خوب با عرصه فرهنگ و هنر استفاده کند.

در خانه تئاتر ایران به عنوان یک نهاد صنفی با سابقه بیست سال، حدود دوازده هزار نفر در هفده کانون تخصصی عضویت دارند. لذا، لازمه موفقیت این نهاد، حمایت دولت از آن است.

مدیر خانه هنرمندان در پایان بیان کرد: در مراکز استانی و شهرستان‌ها هنرمندان زیادی داریم که نیازمند حمایت جدی هستند؛ تقویت خانه تئاتر می‌تواند کمک شایانی به آنان کند.

شاید همان گونه که سازمان سینمایی وجود دارد، تئاتر کشور هم نیاز به چنین نهادی به دلیل گونه‌های متعدد تئاتر و جشنواره‌های مختلف داشته باشد.

همچنین باید از تئاتر آنلاین با در اختیار قرار دادن تجهیزات فیلمبرداری و سالن‌های نمایش حمایت کرد. در بحث ارزشیابی تولید محتوا و بازبینی هم بهتر است از افراد مجرب و توانمند استفاده شود تا نمایش با اعمال سلیقه‌های مختلف در حین اجرا مواجه نشود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها