همسان‌سازی حقوق‌ها شامل حال بازنشستگان تامین اجتماعی شد/ مطالبه بازنشستگان کارگری از دولت در همسان سازی حقوق‌ها

بازنشستگان تأمین اجتماعی منتظر هستند حقوق آن‌ها مانند حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری مشمول قانون همسان سازی حقوق‌ها شود.

همسان‌سازی حقوق‌ها شامل حال بازنشستگان تامین اجتماعی شد/ مطالبه بازنشستگان کارگری از دولت در همسان سازی حقوق‌ها
کد خبر: 501702
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۴ ۱۱:۲۶:۳۳

اعتمادآنلاین| چندین سال است که بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان مطرح شده است و قرار است امسال این طرح به طور کامل اجرا شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طرح همسان سازی حقوق ها برای بازنشستگان لشکری و کشور توسط سازمان برنامه و بودجه اجرا و منابع آن تامین شد اما بازنشستگان تامین اجتماعی نیز انتظار دارند مشمول این قانون شوند.

در تیر ماه سال 99 با پرداخت 32 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، این سازمان حقوق 3 میلیون و 500 هزار نفر از بازنشستگان خود را در مرحله اول متناسب سازی کرد، اما این متناسب سازی باز هم جوابگو نبود، چراکه حقوق یک بازنشسته حداقل بگیر تأمین اجتماعی با 30 سال سابقه به 2 میلیون و 800 هزار تومان رسید که گذران زندگی با این مبلغ هم به راحتی امکان پذیر نیست.

در حالی که حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در سال جاری دو بار متناسب سازی شد و حقوق این دسته از بازنشستگان به وضعیت مطلوبی رسید.

اواخر سال 99 مصوب شد که 89 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود تا تامین اجتماعی متناسب سازی حقوق بازنشستگان را در مرحله دوم به اجرا درآورد.

مقرر شد حقوق بازنشسته‌های تأمین اجتماعی با اجرای متناسب سازی و افزایش سالیانه دیگر کمتر از بازنشسته‌های کشوری و لشکری نباشد، اما این وعده محقق نشد.

مصطفی سالاری مدیرعامل تامین اجتماعی در اواخر بهمن 99، وعده افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان را داد و گفت: قرار است به اتفاق مسئولان کانون عالی فرمول‌های متناسب سازی مرحله دوم را طراحی کنند، تا متناسب سازی حقوق بازنشستگان را براساس منابعی که در اختیارمان قرار می‌گیرد، انجام دهیم.

وی بیان کرد: از طرف دیگر بخشی از فاصله‌ها، از افزایش حقوق کارگری قرار است، جبران شود و به دنبال آن حداقل بگیران سازمان تامین اجتماعی در سال آینده حقوقشان افزایش می‌یابد، این افزایش از طرف حقوق کارگری، فاصله بین صندوق ما و سایر صندوق‌ها را رفع خواهد کرد.

سالاری خاطرنشان کرد: با کمک دولت و مجلس امیدواریم سال آینده حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت مناسب پرداخت شود.

سازمان تامین اجتماعی معلوم نیست بر چه اساسی حقوق بازنشستگان خود را افزایش داده و اصلا متناسب سازی را به اجرا درآورده است؟ مصوبه مجلس شورای اسلامی چه شد؟

مگر نباید براساس مصوبه مجلس حقوق بازنشستگان را افزایش می‌دادند؟ مگر سازمان تامین اجتماعی قول نداده بود که حقوق دیگر امسال حداقل حقوق بازنشستگانش کمتر از کشوری و لشکری نخواهد بود؟ وعده‌های اواخر سال 99 چه شد؟ به این زودی هر آنچه که گفته بودند را فراموش کردند؟

اسفند ماه سال 99 نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در توییت خود نوشت: «از تجربه همسان سازی بازنشستگان عزیز لشکری و کشوری که با همفکری آن‌ها این امر اجرایی گردید، استفاده شد و الحمدلله با همراهی وزیر محترم رفاه، سازمان تامین اجتماعی و کانون‌های تامین‌اجتماعی روشی مناسب برای کامل کردن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پیشنهاد شد.

با عنایت خداوند، احکام جدید بازنشستگان عزیز تامین اجتماعی در همین اسفند ماه اصلاح و صادر می‌شود.»

24 فروردین ماه رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به دو مصوبه هیات وزیران در تاریخ 23 تیرماه اول مهرماه سال 99 اشاره کرد و گفته بود که این مصوبات به فروش سهام برخی شرکت‌ها برای تامین منابع 50 هزار میلیارد تومان همسان سازی حقوق بازنشستگان (32 هزار میلیارد تومان برای تامین اجتماعی و 18 هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان لشکری و کشوری) اشاره داشت.

وی افزود: در حالی‌ که صندوق بازنشستگی لشکری و کشوری تمام 18 هزار میلیارد تومان را صرف همسان سازی حقوق بازنشستگان کرد، سازمان تامین اجتماعی فقط 9 هزار میلیارد تومان را (30درصد) برای این منظور اختصاص داد. برای رفع این مشکل و اصلاح بند «و» تبصره 2 قانون بودجه سال 99 لایحه 2 فوریتی به مجلس ارسال کردیم که در دستور کار قرار نگرفت.

اوایل امسال رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که اعتبار کافی برای یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان تعیین شده است و 90هزار میلیارد تومان در بودجه 1400 برای بازنشستگان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

وی افزود گفت: برای یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال 1400 اعتبار کافی در نظر گرفته شده و نه تنها مشکلی در این رابطه برای بازنشستگان لشکری و کشوری وجود ندارد، بلکه برای تامین اجتماعی هم این کار انجام شده است.

سرانجام هیات وزیران، با پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی در سال 1400 و مرحله دوم متناسب سازی حقوق مستمری بگیران موافقت کرد.

هیات وزیران مصوب کرد از ابتدای فروردین، تمامی مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان مشمولان قانون تامین اجتماعی که تا پایان سال 1399 برقرار شده، براساس مصوبه شورای عالی کار برای دریافت کنندگان حداقل مستمری، از کارافتادگی جزیی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده به میزان 39 درصد مستمری آنان در پایان اسفند ماه 1399 افزایش یابد.

همچنین برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری نیز به میزان 26 درصد مستمری آنان در پایان اسفند ماه 1399 به علاوه مبلغ ثابت 2 میلیون و 483 هزار و 550 ریال افزایش می‌یابد.

طبق مصوبه هیات وزیران برای ترمیم بخشی از متناسب‌سازی مرحله دوم حقوق مستمری بگیران، مبلغ عائله‌مندی و حق اولاد کلیه مستمری بگیران واجد شرایط، همانند بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی وفق قانون مدیریت خدمات کشوری پرداخت می‌شود.

هفته گذشته محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان در خصوص هزینه کرد منابع حاصل از عرضه سهام شستا در مجلس گفت: منابع حاصل از عرضه اولیه سهام شستا 12 هزار میلیارد و 665 میلیون و 857 هزار تومان است که پنج هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک رفاه، حدود یک هزار میلیارد تومان صرف خرید مجدد سهام شستا از بازار بورس، 400 میلیارد تومان صرف کارگزاری بانک رفاه برای بازارگردانی و 6 هزار و 100 میلیارد تومان جهت همسان سازی حقوق بازنشستگان شده است.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در آستانه دائمی شدن

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در یکی از گفت و گوی های زنده اینستاگرامی خود با تاکید بر اینکه همسان‎سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همچون بازنشستگان لشگری و کشوری انجام می‌شود؛ گفت: به منظور اطمینان خاطر بازنشستگان؛ در 6 ماده و 5 تبصره پیش نویس لایحه حداقل 90 درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان با پیگیری نمایندگان بازنشستگان، آماده شده است که پس از اخذ مصوبه‌ای از هیات دولت به مجلس ارائه خواهیم داد.

سرانجام 8 تیر ماه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اتمام بررسی طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان در دولت برای دائمی شدن و ارسال آن به مجلس خبر داد.

9 تیرماه علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از برنامه پنجم توسعه همواره دنبال می‌شده و همیشه تعارض‌هایی بین بازنشستگان کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی وجود داشته است.

وی علت عدم همسان بودن حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با سایر بازنشستگان را منابع نامعلوم تأمین اجتماعی دانست و گفت: این قانون چند دوره هم اجرای ناموفق داشت.

ربیعی افزود: در قانون برنامه، موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با عنوان «متناسب‌سازی» آمده است و لایحه‌ای که امروز در دولت با عنوان همسان‌سازی تصویب شده، همان متناسب‌سازی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه از این پس همه بازنشستگان تا 90 درصد حقوق شاغل همتراز خودشان را خواهند گرفت، گفت: این موضوع مشمول بازنشستگان تأمین اجتماعی هم خواهد شد.

ربیعی افزود: بر اساس یکی از تبصره‌های این قانون چنانچه بر مبنای حکم کارگزینی، حقوق بازنشستگی فردی طبق مقرارت بیش از 90 درصد شده باشد تفاوت تطبیق، پرداخت خواهد شد.

مطالبه بازنشستگان تامین اجتماعی از دولت

در حال حاضر لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ید اختیار دولت خارج و به مجلس ارسال شده و قرار است آخرین مراحل بررسی و تصویب خود را در مجلس بگذراند.

این لایحه به نوعی به سرنوشت بازنشستگان همه صندوق‌ها مربوط است، اما بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گویند «در لایحه‌ای که دولت تنظیم کرده باید دستکاری‌هایی صورت بگیرد تا مطالبات ما برآورده شود؛ ما دیده نشده‌ایم بازهم ما را نادیده گرفته‌اند!»

ماده دوم و سوم این لایحه به بازنشستگان کارگری اختصاص دارد. ماده دوم می‌گوید دولت باید ظرف مدت 5 سال بدهی حسابرسی شده خود را به سازمان کامل بپردازد که این موضوع باعث نگرانی بازنشستگان تامین اجتماعی شده است.

بازنشستگان تامین اجتماعی از دولت درخواست دارند که بودجه ای جداگانه برای همسانسازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در نظر گرفته شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها