کد خبر: 501845
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۴ ۱۵:۵۱:۴۴
| |

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

دولت نیازمند توسعه در داخل و تنش زدایی در خارج است / وزیر خارجه راهبرد مشخصی برای کاهش تنش‌ها داشته باشد

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: دولت نیازمند توسعه در داخل و تنش زدایی در خارج است. دولت باید سیاست‌های توسعه‌ای خود را در داخل پیش بگیرد و وزرایی را معرفی کند که سابقه خوبی در رفع مشکلات اقتصادی و ارائه برنامه‌های اقتصادی داشته باشند.

دولت نیازمند توسعه در داخل و تنش زدایی در خارج است / وزیر خارجه راهبرد مشخصی برای کاهش تنش‌ها داشته باشد
کد خبر: 501845
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۴ ۱۵:۵۱:۴۴

اعتمادآنلاین| تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان این‌که دولت نیازمند تنش زدایی در خارج است، گفت: وزیر امور خارجه دولت آینده ضمن داشتن راهبردی مشخص برای کاهش تنش‌ها، دید اقتصاد بین‌المللی قوی هم داشته باشد.

به گزارش فارس، روز جمعه 28 خرداد ماه سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری با حضور پر شور مردم در سراسر کشور و همچنین در 133 کشور خارجی برگزار شد. در این دور از انتخابات آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با کسب 18 میلیون و 21 هزار و 945 رای به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد و قرار است سکان دولت سیزدهم را در دست بگیرد.

رئیس جمهور منتخب 31 خرداد ماه در نشستی خبری درباره سیاست خارجی دولتش گفت: دنیا باید بداند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود، به برجام هم محدود نخواهد شد. با همه دنیا و همه کشورهای دنیا به عنوان یک اصل، تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد، ان‌شاءالله و در مذاکرات، هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، این مذاکره حتما مورد حمایت خواهد بود.

دولت نیازمند توسعه در داخل و تنش زدایی در خارج است

در همین زمینه «حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره ویژ‌گی‌های وزیر خارجه دولت آینده، با بیان این‌که معتقدم وزیر امور خارجه بخشی از بدنه دولت است و کسی هم که به عنوان نماینده دولت روی کار می‌آید طبیعتا باید سیاست کلی دولت را در پیش بگیرد، اظهار داشت: دولت نیازمند توسعه در داخل و تنش زدایی در خارج است.

وی توضیح داد: دولت باید سیاست‌های توسعه‌ای خود را در داخل پیش بگیرد و وزرایی را معرفی کند که سابقه خوبی در رفع مشکلات اقتصادی و ارائه برنامه‌های اقتصادی داشته باشند و گفتمان توسعه را بر گفتمان‌های انرژی‌بر و بی‌نتیجه سیاسی حاکم نکنند و در واقع یک گفتمان اقتصادی باید در داخل حاکم شود.

وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی راهبرد مشخصی برای کاهش تنش‌ها داشته باشند

فلاحت پیشه با ذکر این نکته که ایران در خارج از کشور با تنش‌های متعددی مواجه است، یادآور شد: مقوله‌های کلان سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی تعیین می‌شود و به همین خاطر کسی باید وزیر خارجه شود و کسی باید دبیری شورای عالی امنیت ملی را برعهده بگیرد که راهبردی مشخصی برای کاهش تنش‌های جمهوری اسلامی ایران داشته باشد و فرصت‌های آینده را از محل کاهش تنش به توسعه در داخل ربط دهد.

وی در توضیح بیشتر گفت: وقتی تنش‌ها در خارج کاهش یابد، آن زمان امکانات و فرصت‌های تازه‌ای شکل می‌گیرد که توسعه در داخل و رفع مشکلات اقتصادی را دنبال می‌کند و در حقیقت رفع مشکلات داخلی را سرعت می‌بخشد.

شخصی که وزیر خارجه می‌شود باید سابقه تنش زایی نداشته باشد/ البته به معنای کنار آمدن و کوتاه آمدن نیست

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: شخصی که وزیر خارجه می‌شود باید سابقه تنش زایی نداشته باشد، بلکه باید با گفتمان ملایمی در دنیای امروز که بیش از حد علیه آقای رئیسی و دولت آینده تبلیغات صورت گرفته، بتواند گفتمان تنش زدایی را شکل بدهد.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با یادآوری این نکته که معنای این گفتمان به هیچ وجه کنار آمدن و کوتاه آمدن نیست، خاطرنشان کرد: بلکه بدین معناست که دولت آینده ایران برای تنش نیامده است و وزیر خارجه این دولت در سه حوزه بین‌المللی، منطقه‌ای و در سطح میزهای وزارت خارجه باید برنامه ارائه دهد.

امکان تنش زدایی فراهم است/ برنامه برای تک تک میزهای وزارت خارجه

وی گفت: وزیر خارجه در سطح بین‌المللی باید مشخص کند که برای رفع تنگنایی که در برجام شکل گرفته و احیای این توافق و کم و کیف احیای آن می‌خواهد چه کاری را صورت دهد.

فلاحت پیشه با ذکر این نکته که در عرصه منطقه‌ای یکسری راهبردهای مبتنی بر تنش شکل گرفته مثل موضوع عربستان، عنوان کرد: به نظرم امکان تنش زدایی فراهم است و شخصی که روی کار می‌آید باید برنامه داشته باشد که چگونه بتواند ضمن دفاع از منافع جمهوری اسلامی ایران و حوزه‌های نفوذ جمهوری اسلامی، تنش را در قبال کشورهای همسایه و در روابط منطقه‌ای کاهش دهد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل به ارائه برنامه توسط وزیر خارجه برای میزهای وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: متاسفانه ایران با کشورهای مختلفی دچار تنش است، از جمله کشورهای دوست مثل تاجیکستان، برخی از کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای عربی.

وی در توضیح بیشتر بیان کرد: تنش‌هایی شکل گرفته که باعث بلوکه شدن منابع ایران در این کشورها شده و ایران خدماتی را ارائه و پول‌هایی داده و یا عمران‌هایی را در قالب کمک‌های توسعه‌ای و روابط توسعه‌ای انجام داده است مثل کارهایی که در تاجیکستان و برخی کشورهای منطقه صورت گرفته است. این منابع باید به کشور برگردد و به توسعه کشور کمک کند و تا زمانی تنش وجود دارد، این امکان فراهم نیست و فقط ایران است که ضرر می‌کند.

فلاحت پیشه گفت: وزیر خارجه‌ای که معرفی می‌شود باید برای تک تک میزهای وزارت خارجه برنامه داشته باشد که تنش‌زدایی و رفع اختلاف را به گونه‌ای صورت بدهد که منافع جمهوری اسلامی ایران تامین شود.

به باور این تحلیلگر مسائل بین‌الملل، چنین وزیر خارجه‌ای به درد دولت آینده می‌خورد.

تعادل بین راهبرد حضور منطقه‌ای ایران و سیاست خارجی کشور

فلاحت پیشه در ادامه این گفت‌وگو با بیان این‌که ایران با یکسری حوزه‌های چالش مواجه است مثل رژیم صهیونیستی که به شدت تلاش می‌کند ایران را دچار تنش کند، عنوان کرد: معتقدم وزیر خارجه باید در این حوزه بتواند بین راهبرد حضور منطقه‌ای ایران و سیاست خارجی کشور یک تعادلی را ایجاد کند که به جای این‌که مثل موارد اخیر نشانگر اختلاف باشد، حاکی از یک وحدت نظر باشد و وزیر امور خارجه برای این‌که منافع کشور را به پیش ببرد، از همه امکانات نفوذ و حضور ایران استفاده کند.

وزیر امور خارجه دید اقتصاد بین‌المللی قوی داشته باشد

وی با ذکر این نکته که وزیر امور خارجه آینده باید دید اقتصاد بین‌المللی قوی داشته باشد، اظهار داشت: در دنیای امروز شاخص‌هایی عامل توسعه کشورها به شمار می‌آیند که عمدتا اقتصادی هستند، مثل گردش سرمایه، جذب سرمایه خارجی، کاهش موانع موجود در روابط کشورها و شکل‌گیری موافقتنامه‌ها اعم از معاضدت، تعرفه و تجارت و ... بین کشورها و این‌ها نشانگر آن است که هرکشور چگونه می‌تواند موانعی را بردارد که اتباعش در دنیا ثروت آفرینی کنند.

به گفته عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، وزیر خارجه‌ای که دید اقتصاد بین‌الملل داشته باشد می‌تواند درآمد ناخالص ملی کشور را افزایش دهد. درآمد ناخالص داخلی آن چیزی است که در داخل مرز تولید می‌شود، ولی درآمد ناخالص ملی یعنی بازگرداندن همه یا بخش اعظم درآمدی که ایرانی‌ها در سایر دنیا اخذ می‌کنند و وزیر خارجه باید بتواند این درآمدها را جذب توسعه کشور کند.

وی گفت: چنین وزیر خارجه‌ای با روحیه‌ای معتدل، در عین حال مبتنی بر نگاه اقتصاد بین‌الملل می‌تواند توسعه را به تنش زدایی در سیاست خارجی آینده دولت وصل کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها