محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

دولت آینده از شرایطی مشابه دولت نهم و دهم برخوردار خواهد بود / بیشترین منتقدین دولت آینده از درون مجموعه اصولگراها خواهند بود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت آینده از شرایطی مشابه دولت نهم و دهم برخوردار خواهد بود چون علاوه بر نهادهای انتخابی، نهادهای انتصابی نیز با رئیس دولت همراهی و همکاری نشان خواهند داد بنابراین دولت می تواند ضمن استفاده از همه ظرفیت های کشور با دست بازتری به اصلاح امور بپردازد.

دولت آینده از شرایطی مشابه دولت نهم و دهم برخوردار خواهد بود / بیشترین منتقدین دولت آینده از درون مجموعه اصولگراها خواهند بود
کد خبر: 501975
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۵ ۰۹:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نتیجه انتخابات مطابق میل اصولگرایان رقم خورد. برخی معتقدند با روی کار آمدن دولت سیدابراهیم رئیسی حاکمیت یکدست می شود اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی این دیدگاه را رد می کنند و می گویند «شاید در روزهای نخست چنین وضعیتی را شاهد باشیم اما به مرور زمان گروه های مختلف سیاسی از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب شروع به نقادی خواهند کرد تا جایی که امکان دارد یک ائتلافی همچون ائتلاف سال 92 را میان آنها شاهد باشیم.

به گزارش نامه نیوز، محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره آینده روابط فی مابین گروه های منتقد دولت سیدابراهیم رئیسی گفت: عده ای دلسوز در هر دولتی نظرات و دیدگاه های خود را در قالب نقدهای صریح و بی پرده بیان می کنند تا مجموعه کارگزارانی که در صحنه اجرا هستند و امکان دارد برحسب گرفتاری‌ها، برخی موضوعات از نگاه آنها مغفول بماند، متوجه آن مسائل شوند.

وی نقادی را یک ضرورت خواند و افزود: اگر سیره پیغمبر اسلام (ص) و امیرالمومنین (ع) مطالعه کنید مصادیق زیادی وجود دارد که آنها به صدای منتقد گوش می دادند بنابراین این رویکرد می تواند درسی برای ما باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: دولت آینده از شرایطی مشابه دولت نهم و دهم برخوردار خواهد بود چون علاوه بر نهادهای انتخابی، نهادهای انتصابی نیز با رئیس دولت همراهی و همکاری نشان خواهند داد بنابراین دولت می تواند ضمن استفاده از همه ظرفیت های کشور با دست بازتری به اصلاح امور بپردازد.

وی با بیان اینکه مسئولان اجرایی نباید خودشان را مصون از انتقاد و مسثتغنی از نصیحت بدانند، ادامه داد: به نظر می رسد بیشترین منتقدین دولت آینده از درون مجموعه اصولگرایان باشند تا از جریان رقیب، چون آقای رئیسی قبل از انتخابات اعلام کرد «من فراجناحی هستم. اگر کسی می خواهد کمک کند انجام دهد اما منتی بر من نداشته باشد چون من وامدار گروه خاصی نیستم و خود را وامدار ملت ایران می دانم».

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اظهار کرد: این حرف آقای رئیسی شاید در آن روز برای اصولگرایان ناخوشایند نبود اما الان که او در حال تشکیل کابینه است و گفته «به دور از نگاه سلیقه ای و جناحی، می خواهد براساس شایسته سالاری و برنامه محوری افراد توانمند، متعهد و متخصص را به کار بگیرد و از همه ظرفیت های کشور استفاده کند» این رویکرد رئیس جمهور منتخب قطعا مغایر نگاه سهم خواهانه اصولگرایان تندرو است.

وی افزود: البته هرچند اصولگرایان تندرو تا امروز برای همه دولت ها مزاحمت ایجاد می کردند و خود را طافته ای جدا بافته می دانستند اما تیغ این گروه در دولت آینده کُند خواهد بود و نمی توانند رفتارهای کنونی شان با دولت روحانی را ادامه دهند چون اگر این کار را انجام دهند از سوی خود مجموعه اصولگرایان رانده خواهند شد.

وی افزود: اصلاح طلبان بعد از انتخابات ریاست جمهوری درصدد پوست اندازی و بازنگری در مجموعه خود و نیروهای شان خواهند بود و به این فکر خواهند بود که بیشتر وقت شان را روی آموزش و کارهای فرهنگی برای مجموعه نیروهای اصلاح طلب صرف کنند.

خباز با اشاره به گروه های منتقد دولت سیدابراهیم رئیسی اظهار کرد: گروهی از درون مجموعه اصولگرایان نقد و انتقادهایی به عملکرد دولت خواهند داشت. از طرفی تعدادی از اصلاح طلبان نیز نظراتی خواهند داشت اما طرح این نظرات و دیدگاه ها برای دولت آینده مانع ایجاد نمی کند چون از سر دلسوزی و خیرخواهی بیان می شوند، در واقع قصد دارند کمک کنند تا دولت در شرایط سخت کنونی بتواند بخشی از مشکلات و گرفتاری های مردم را برطرف کند.

این فعال سیاسی درباره احتمال شکل گیری یک ائتلاف سیاسی بین طیف های منتقد دولت رئیسی همچون سال 92 گفت: هرچند نمی توان گفت که حتما این اتفاق می افتد اما شکل گیری این ائتلاف بعید هم نیست و محتمل است. البته باید این نکته را یادآور شد که رویکرد آقای رئیسی کاملا متفاوت با احمدی نژاد خواهد بود. احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری رفتارهایی از خود نشان داد که هر دو جناح سیاسی را از خود راند، جریان اصلاح طلب اصلا با او نبودند جریان اصولگرا نیز که با او بودند وقتی ساختارشکنی هایش را دیدند، طبیعتا رهایش کردند و از او فاصله گرفتند. معتقدم این اتفاقات را بعدا در دولت آینده شاهد نخواهیم بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها