کد خبر: 502027
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۵ ۱۰:۲۰:۴۹
| |

عضو اتاق بازرگانی ایران:

بسته‌های معیشتی کمکی به حل مشکل اقتصادی نمی‌کند/ مردم اموال خود را می‌فروشند/ قاچاق یا کولبری به علت اقتصاد بیمار است

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: فاصله بین دستمزدها و هزینه‌های واقعی زیاد است که علت آن تورم است. می‌توان تورم را کنترل کرد ولی راه آن افزایش تولید است. دولت وقتی می‌بیند برای هزینه‌های نفت خود نیاز به ریال دارد آن را از بانک مرکزی می‌گیرد، این پیش‌فروش نفت که پول آن از بانک مرکزی گرفته می‌شود باعث افزایش نقدینگی و تورم می‌شود.

بسته‌های معیشتی کمکی به حل مشکل اقتصادی نمی‌کند/ مردم اموال خود را می‌فروشند/ قاچاق یا کولبری به علت اقتصاد بیمار است
کد خبر: 502027
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۵ ۱۰:۲۰:۴۹

اعتمادآنلاین| مسعود دانشمند در مورد افزایش تورم و کاهش قدرت خرید اظهار کرد:‌ شاخص فلاکت عبارت از جمع شاخص بیکاری و تورم است. سازمان کار جهانی می‌گوید اگر کسی یک ساعت در هفته کار مستمر داشته باشد بیکار تلقی نمی‌شود اما ما چنین تعریفی نداریم و می‌گوییم یک شخص باید در هفته دست کم 40 ساعت کار کند و دستمزد مشخصی دریافت کند تا شاغل محسوب شود. با این تعریف نرخ بیکاری و همین طور تورم در ایران زیاد است، اما هر دوی اینها معلول هستند.

وی افزود: علت این موضوع نداشتن تولید است؛ با نبود تولید دولت درآمد ندارد و ناچار به چاپ پول رو می‌آورد و نقدینگی را افزایش می‌دهد که منجر به تورم می‌شود. برای حل این موضوع باید به سمت افزایش اشتغال برویم، اگر واحدهای تولیدی کار کنند نیروی انسانی جذب می‌کنند.

دانشمند تصریح کرد: صنایع بزرگ نشان نمی‌دهند که مشکل کجا است اما صنایع کوچک و متوسط که 65 درصد از تولید ناخالص داخلی و 70 درصد اشتغال مربوط به آنها است، در شرف تعطیلی یا فعالیت با ظرفیت کم هستند. عمده صنایع کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی هستند و وضعیت شهرک‌های صنعتی نشان می‌دهد که بسیاری از این صنایع نیمه فعال یا تعطیل هستند.

وی در ادامه اضافه کرد: این صنایع نیاز به ارز برای واردات مواد اولیه، نیاز به تسهیلات بانکی برای سرمایه در گردش و... دارند. وقتی این موارد را ندارند، نمی‌توانند کار کنند. سود کالا به قدر بهره بانک نیست در نتیجه همه دچار مشکل شدند. اگر این مسائل حل شود تولید ما روی ریل خود قرار می‌گیرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به موانع این امر گفت: برای حل این مسائل چند مشکل عمده باید حل شود برای مثال ما باید با نظام بانکی جهانی ارتباط داشته باشیم، مشکل FATF را حل کنیم تا بتوانیم پول صادرات خود را بگیریم تا صادرات از حالت غیررسمی به رسمی تغییر کرده و تولیدکنندگان ما بتوانند تسهیلات ارزان‌قیمت بگیرند، باید سرمایه‌گذاری جذب کنیم. طبیعی است که در این شرایط محصول در بازار داخلی نیز ارزان‌تر عرضه می‌شود و اشتغال نیز بیشتر می‌شود. همچنین باعث افزایش درآمدهای دولت بدون چاپ اسکناس می‌شود که می‌تواند تورم را کاهش دهد.

وی همچنین با اشاره به افزایش تورم بیان کرد: تورم معلول است نه علت. وقتی اشتغال وجود ندارد و دولت درآمد ندارد رو به چاپ پول می‌آورد که افزایش پایه پولی با خود تورم می‌آورد. بدون تولید و با وجود بیکاری تورم به وجود می‌آید. اینکه دولت اقدام به توزیع بسته معیشتی کند کمکی به حل بحران‌هایی که باعث ایجاد تورم شده‌اند نمی‌کند. توزیع این بسته‌ها در تولید داخلی نقشی ندارد که زمینه‌های اشتغال را فراهم کند.

دانشمند خاطرنشان کرد: فاصله بین دستمزدها و هزینه‌های واقعی زیاد است که علت آن تورم است. می‌توان تورم را کنترل کرد ولی راه آن افزایش تولید است.دولت وقتی می‌بیند برای هزینه‌های نفت خود نیاز به ریال دارد آن را از بانک مرکزی می‌گیرد، این پیش‌فروش نفت که پول آن از بانک مرکزی گرفته می‌شود باعث افزایش نقدینگی و تورم می‌شود. پول باید در سیستم تولید باشد اما چنین سیستمی نداریم، نتیجه قطعی تولید افزایش اشتغال است که می‌تواند به این وضعیت کمک کند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی پیرامون شرایط محتمل در صورت تداوم این وضعیت گفت: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند به حالتی می‌رسیم که کالا در مغازه‌ها وجود دارد اما کسی آن را نمی‌خرد. در این شرایط کارخانجات نیز فروش نخواهند داشت و کل چرخه دچار مشکل شده و آن صنعت دیگر نمی‌چرخد. اگر مردم قدرت خرید نداشته باشند چرخه اقتصادی متوقف می‌شود که امروز هم روز به روز هم کندتر می‌چرخد.

وی افزود: کارهای غیرقانونی مانند قاچاق یا کولبری به این علت است که اقتصاد ما بیمار است و نمی‌تواند پاسخ منطقی برای نیازهای اقتصادی مردم داشته باشد. مردم دست به فروش ثروت خود برده‌اند، شخص آپارتمان خود را می‌فروشد و یک آپارتمان کوچکتر می‌خرد، سپس آن را هم می‌فروشد و اجاره‌نشین می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها