کد خبر: 502275
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ۰۷:۲۶:۲۸
| |

نخست‌وزیر هشدار داد:

لبنان در آستانه فروپاشی اقتصادی

حسن دیاب، نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان سه‌شنبه در سخنرانی خود در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مستقر در بیروت گفته است که فاصله لبنان تا «انفجار اجتماعی» فقط چند روز است.

لبنان در آستانه فروپاشی اقتصادی
کد خبر: 502275
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ۰۷:۲۶:۲۸

اعتمادآنلاین| بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود نوشته است که واحد پول لبنان 90 درصد از ارزش خود را از دست داده است و از هر دلار معادل 8000 پوند به هر دلار معادل 17600 پوند رسیده است. بر اساس گزارش بانک جهانی بیش از نیمی از مردم این کشور به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند.

به گزارش روزنامه اعتماد، بانک جهانی معتقد است که بحران اقتصادی لبنان یکی از سه بحران بزرگ اقتصادی است که از نیمه قرن نوزدهم تاکنون در جهان رخ داده است. رویترز می‌نویسد که این روزها، کمبود سوخت باعث درگیری‌های فیزیکی میان صاحبان خودروها در پمپ بنزین‌هایی می‌شود که نمی‌توانند نیاز مشتریان‌شان را تامین کنند و الجزیره در گزارشی نوشته است که سندیکای واردکنندگان داروی لبنان هشدار داده است ذخیره دارویی این کشور به سرعت در حال تمام شدن است و پولی برای واردات دارو وجود ندارد.


انفجار نزدیک است


11 ماه بعد از آنکه انفجار انبار مواد شیمیایی در بندر بیروت، این کشور را در بهت و خشم عمومی فروبرد، حالا نخست‌وزیر موقت این کشور از انفجار قریب‌الوقوع اجتماعی سخن می‌گوید که به دلیل مشکلات مزمن معیشتی و اقتصادی در لبنان به دلیل تعلیق همه کمک‌های خارجی به این کشور و اعمال تحریم‌های غیرمنطقی علیه لبنانی‌ها ایجاد شده است. حسن دیاب در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های کشورهای خارجی گفت: «لبنان فقط چند روز با انفجار اجتماعی فاصله دارد و مردم لبنان تنها و بدون هیچ کمکی در مقابل این سرنوشت سیاه قرار گرفته‌اند. کمتر از یک ماه به سالروز فاجعه انفجار بندر بیروت که باعث استعفای حسن دیاب از نخست‌وزیری شد، هنوز دولت جدیدی در لبنان تشکیل نشده است، دولت‌های خارجی حتی پیش از انفجار بندر بیروت هم کمک‌های وعده داده‌شده بین‌المللی برای بازسازی اقتصاد لبنان را معلق کرده‌بودند و جناح‌های سیاسی در لبنان از تشکیل یک کابینه جدید باز مانده‌اند. تنها گزینه‌ای که برای نخست‌وزیری لبنان در حال حاضر مطرح است، سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین است که در دو دوره چهارساله و دو ساله این مسوولیت را بر عهده داشته است.

در حالی که همه گروه‌های سیاسی لبنانی در اظهارنظرهای علنی مطرح می‌کنند که با نخست‌وزیری سعد حریری موافق‌اند، اما در عمل مذاکرات حریری با میشل عون، رییس‌جمهور برای تشکیل کابینه جدید مدت‌هاست که در بن‌بست مانده است. حسن دیاب گفته است که فقط در صورت تشکیل یک کابینه جدید است که می‌توان مذاکرات برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول را از سر گرفت. دیاب گفته است: «دولت پیشبرد امور نمی‌تواند مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول را از سر بگیرد، چرا که برنامه بازسازی اقتصادی که در این مذاکرات تعیین می‌شود، تعهداتی را بر دوش دولت می‌گذارد که کابینه بعدی ممکن است آنها را قبول نداشته‌باشد.» حسن دیاب در سخنرانی خود با اشاره به تحریم‌ها و متوقف شدن کمک‌های بین‌المللی گفت: «طرف‌های خارجی ادعا می‌کنند که هرگونه کمک خارجی منوط به اصلاحات اقتصادی و مبارزه با فساد است، اما واقعیت این است که محاصره اقتصادی لبنان و توقف کمک‌های بین‌المللی بر تنها قشری که تاثیر نگذاشته قشر فاسدان است.» دیاب خطاب به دیپلمات‌های خارجی مستقر در لبنان گفت: «مردم لبنان در صبرشان را از دست داده‌اند، تکرار شرط و شروط قبلی برای منوط کردن کمک‌های خارجی به تشکیل دولت جدید به تهدیدی برای جان مردم لبنان و هویت لبنانی تبدیل شده است.»


بحران دارو


هر چند قیمت ارز در بازار آزاد لبنان به‌شدت بالا رفته است و هر دلار معادل نزدیک به 18 هزار پوند لبنان خرید و فروش می‌شود، اما بانک مرکزی این کشور، برای خرید کالاهای اساسی، از جمله دارو نرخ ترجیحی در نظر گرفته است تا قیمت کالاهای اساسی وارداتی مانند دارو، بر اثر سقوط شدید ارزش پوند لبنان که یک سال پیش تقریبا دو برابر امروز بود، افزایش شدیدی پیدا نکند. مشکل اما اینجاست که بانک مرکزی دیگر ارزی برای فروش ندارد. به گفته اتحادیه واردکنندگان داروی لبنان، بانک مرکزی از پاییز سال گذشته تاکنون تقریبا 600 میلیون دلار بدهی انباشته به شرکت‌های خارجی صادرکننده دارو به این کشور دارد. به همین دلیل دیگر هیچ شرکت خارجی حاضر نیست با طرف‌های لبنانی وارد معامله شود. بیانیه اتحادیه واردکنندگان داروی لبنان روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «کل واردات دارو در کشور از ماه گذشته متوقف شده است. انبارهای شرکت‌های دارویی از داروهای ضروری برای درمان بیماری‌های مزمن و غیرقابل درمان در حال خالی شدن است و صدها قلم دارویی دیگر هم اگر نتوانیم واردات را از سر بگیریم تا پایان ماه جولای در لبنان به پایان می‌رسد.»


انباشت مشکلات


در طول سال‌های اخیر مشکلات داخلی لبنان روی مشکلات چندین دهه‌های این کشور انباشته شده‌اند تا کشور را در آستانه فروپاشی قرار دهند. دهه‌ها میزبانی از میلیون‌ها پناهنده فلسطینی، جنگ و اشغالگری از سوی رژیم اشغالگر صهیونیستی، دخالت‌های خارجی، جنگ داخلی و حالا در یک دهه گذشته میزبانی از پناهندگان سوریه مشکلات لبنان را صدچندان کرده است. همزمان حضور حزب‌الله به عنوان یکی از متحدان ایران در جنوب لبنان و ایستادگی و مقاومت این گروه در مقابل اشغالگری اسراییل، لبنان را به یکی از میادین دخالت خارجی برای فشار به ایران تبدیل کرده است. ساختار حکومت طایفه‌ای در لبنان باعث شده است که مدیریت شایسته‌سالارانه در این کشور به جناح‌گرایی‌های طایفه‌ای و رقابت‌های مذهبی و قومی تبدیل شود. در طول سه سال گذشته تولید ناخالص داخلی لبنان با افت 40 درصدی به کمتر از 55 میلیارد دلار به 33 میلیارد دلار رسیده است. دولت مستعفی حسن دیاب برای مقابله با بحران اقتصادی وسیع این کشور، یارانه نان را کاهش داده است، میزان تولید برق را کم کرده و خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در کشور ایجاد کرده است، واردات سوخت با ارز یارانه‌ای انجام می‌شود و بانک مرکزی ماهانه 500 میلیون دلار از ذخیره ارزی خود به عنوان پشتوانه پول را برای واردات کالاهای اساسی به بازار تزریق می‌کند. درآمد ماهانه یک کارمند عادی که پیش از بحران اقتصادی معادل 800 دلار ارزش داشت حالا کمتر از 80 دلار می‌ارزد.


البرادعی: امیدوارم کشورهای عربی برای نجات لبنان به پاخیزند

پس از درخواست نخست‌وزیر موقت لبنان از کشورهای دیگر برای نجات کشورش، محمد البرادعی کشورهای عربی را به تلاش برای نجات لبنان فراخواند. به گزارش ایسنا، به نقل از سی‌ان‌ان عربی، محمد البرادعی، معاون سابق رییس‌جمهوری مصر در توییتر نوشت: دردناک است که می‌بینم بخشی باارزش از وطن عربی‌مان فرومی‌پاشد و ما دست روی دست گذاشته‌ایم و نظاره‌گریم. او اظهار کرد: امیدوارم کشورهای عربی برای نجات لبنان وارد عمل شوند. البرادعی با این سوالات ادامه داد: اجلاس سران عرب در بیروت برای «ایجاد توافق» بین گروه‌های درگیر؟ کمک‌های انسانی مستقیم به ملت؟ نمی‌دانم چه کار می‌توان دقیقا انجام داد. اما مطمئنم اگر بخواهیم می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم. حسان دیاب، نخست‌وزیر موقت لبنان به سفرا کشورهای دیگر گفته بود: جهان را به نجات لبنان فرامی‌خوانم و از برادران و دوستان‌مان می‌خواهم از مردم لبنان حمایت کنند، همچنین از آنها می‌خواهم به خاطر تخلفات افراد مفسد، مردم لبنان را محاکمه نکنند. او افزود: در خیابان‌های لبنان خودروها مقابل پمپ‌ بنزین‌ها صف کشیده‌اند و مردم در داروخانه‌ها به دنبال یک قرص یا یک قوطی شیر خشک هستند، آنها در خانه‌های‌شان هم برق ندارند، از شما می‌خواهم پیام‌رسان لبنان در کشورهای خود باشید و این تصویر تاریک را شرح دهید و به ما در انتقال آن کمک کنید، لبنان را پیش از آنکه دیر شود، نجات دهید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها