اولیانوف، نماینده روسیه در وین:

فشار حداکثری آمریکا و تدابیر جبرانی ایران چرخه معیوب است

دیپلمات ارشد روسیه در واکنش به تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده تا 20 درصد عنوان کرد که تدابیر جبرانی ایران تحت برجام و تداوم فشار حداکثری آمریکا یک چرخه معیوب و تنها راه خروج از آن اجرای کامل توافق هسته‌ای است.

فشار حداکثری آمریکا و تدابیر جبرانی ایران چرخه معیوب است
کد خبر: 502313
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ۰۸:۳۶:۰۸

اعتمادآنلاین| میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده که ایران به سمت تولید اورانیوم فلزی تا غنای 20 درصد حرکت کرده است. (دولت جدید) آمریکا نیز همچنان سیاست فشارحداکثری دونالد ترامپ را حفظ کرده است.

به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: تنها راه خروج از این چرخه معیوب از سرگیری بدون فوت وقت مذاکرات وین و احیای کامل برجام است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در گزارشی ادعا کرد که ایران قصد دارد به تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا خلوص 20 درصد بپردازد. در این گزارش آمده است «این یک فرآیند چند مرحله‌ای است که زمان‌بر خواهد بود.»

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا، بدون توجه به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

در همین حال دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی دو ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند. تا کنون شش دور مذاکرات برگزار شده و پیشرفت‌های ملموسی حاصل شده است. از نگاه جمعوری اسلامی ایران، مذاکره درباره مسائل باقی مانده به اندازه کافی صورت گرفته و زمان تصمیم گیری کشورها فرا رسیده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها