واشنگتن: نقش ایران در دستیابی به صلح در افغانستان می‌تواند مثبت باشد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به انتظار واشنگتن برای برگزاری دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران، به برگزاری نشست مقام‌های افغانستان و طالبان در تهران واکنش نشان داد.

واشنگتن: نقش ایران در دستیابی به صلح در افغانستان می‌تواند مثبت باشد
کد خبر: 502580
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۷ ۰۷:۱۹:۲۷

اعتمادآنلاین| «ند پرایس»‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده بامداد پنجشنبه از احتمال شروع‌شدن دور هفتم نشست کمیسیون مشترک برجام برای احیای این توافق خبر داد.

به گزارش فارس، پرایس طی نشست خبری روزانه در وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما انتظار داریم هفتمین دور گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای با ایران برگزار شود».

دور ششم مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز شنبه 22 خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد.

روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده بود ایران قصد دارد به تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا سطح 20 درصد بپردازد.

پرایس نیز ضمن ابراز نگرانی از تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده تا سطح 20 درصد، اما تأکید کرد پنجره دیپلماسی برای بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا کماکان باز است.

وی درباره مذاکرات صلح افغانستان نیز گفت: «ما از نقش قطر در گفت‌وگوهای افغانستان سپاسگزاریم و ادامه این گفت‌وگو را در دوحه حمایت می‌کنیم».

این دیپلمات آمریکایی درباره برگزاری نشستی با حضور اعضای طالبان مقام‌های افغانستان در تهران اظهار داشت: «ما می‌دانیم که ایران میزبان هیأت طالبان بوده و نقش همسایگان افغانستان را در آینده درک می‌کنیم».

پرایس در حالی که سعی می‌کرد لحن بی‌تفاوت نسبت به تلاش‌های ایران برای میانجی‌گری و برقراری ثبات و آرامش در افغانستان داشته باشد، اما افزود: «دستیابی به صلح در افغانستان نیاز به نقش مثبتی برای همسایگان دارد و نقش ایران ممکن است مثبت باشد».

روز چهارشنبه نشست گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان و طالبان با سخنرانی افتتاحیه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران آغاز شد.

وی در خصوص تحولات اخیر در عراق نیز ادعا کرد: «حملات اخیر گروه‌های حامی ایران در عراق نمونه‌ای از تهدیدهایی است که آنها برای حاکمیت این کشور دارند».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها