تحولات هاییتی؛ شورای امنیت سازمان ملل امروز نشست فوق العاده دارد

شورای امنیت سازمان ملل امروز درباره اوضاع هایئتی پس از ترور رئیس جمهور این کشور نشست فوق العاده برگزار می کند. برخی خبرها از دستگیری عاملان ترور حکایت دارد.

تحولات هاییتی؛ شورای امنیت سازمان ملل امروز نشست فوق العاده دارد
کد خبر: 502666
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۷ ۱۰:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| نخست وزیر موقت هائیتی گفته است که بر اساس داده های اولیه ، ترور توسط یک "گروه مسلح" متشکل از خارجی ها انجام شده است. با توجه به این اطلاعات ، دولت برای اطمینان از دستگیری عاملان ، برای مدت 15 روز "حالت فوق العاده" ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، آمریکا و مکزیک خواستار تشکیل فوری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بحث در مورد وضعیت این کشور حوزه کارائیب شدند. دیپلمات های آمریکایی و مکزیکی در یک درخواست مشترک از رئیس شورای امنیت سازمان ملل گفتند: "با توجه به وضعیت موجود در هائیتی ، مکزیک و ایالات متحده از ریاست جمهوری می خواهند که پنجشنبه رایزنی هائیتی را ترتیب دهد.

دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش "اقدام نفرت انگیز" قتل رهبر هائیتی را به شدت محکوم کرد و از هائیتی ها خواست که آرامش خود را حفظ کرده و نظم قانون اساسی را حفظ کنند. استفان دوجاریک ، سخنگوی سازمان ملل گفت ، مأموریت سازمان ملل در هائیتی اعلام کرد که اوضاع در منطقه "نسبتاً متشنج اما آرام است".

به این نیروها، متشکل از 1200 پرسنل ، توصیه شده است که در یک مکان امن بمانند.

بوچیت ادموند ، سفیر هائیتی در ایالات متحده گفت: هائیتی انتظار دارد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست روز پنجشنبه خود به جنبه های امنیتی و بی ثباتی اوضاع کشور پس از ترور رئیس جمهور جووینل مویز بپردازد.

ادموند گفت: هنگامی که نوبت به سازمان ملل می رسد ، امیدوارم که آنها جنبه امنیتی را مورد بررسی قرار دهندو ارزیابی کنند و ببینند آیا نیازی به بررسی مجدد بازگشت به فصل 7 وجود دارد.

او گفت که منظورش بازگشت مأموریت سازمان ملل به کشور نیست اما امیدوار است که شورا نوسانات وضعیت فعلی را در نظر بگیرد.

آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در تماس تلفنی با کلود جوزف ، نخست وزیر موقت هائیتی ، بار دیگر تأکید کرد که ایالات متحده متعهد شده است تا پس از ترور رئیس جمهور جووینل مویز ، به حمایت از صلح و امنیت در هاییتی کمک کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: وزیر امور خارجه امروز با کلود جوزف ، نخست وزیر موقت هائیتی گفتگو کرد. بلینکن به خانواده رئیس جمهور و مردم هائیتی تسلیت گفت و بر تعهد مستمر ایالات متحده برای همکاری با دولت هاییتی در حمایت از مردم هائیتی و حاکمیت دموکراتیک ، صلح و امنیت تاکید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها