رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی به زندان رفت

جاکوب زوما که از سال 2009 تا 2018 میلادی رئیس جمهوری آفریقای جنوبی بود روز چهارشنبه خود را به پلیس معرفی کرد تا محکومیت 15 ماهه خود را آغاز کند.

رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی به زندان رفت
کد خبر: 502721
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۷ ۱۲:۲۹:۲۱

اعتمادآنلاین| زوما تنها چند دقیقه مانده به پایان مهلت در روز چهارشنبه با کاروانی از خودروهای امنیتی خانه خود را ترک کرد تا توسط پلیس بازداشت نشود.


به گزارش ایرنا از "یورو نیوز"، آخرین تلاش روز گذشته او برای عقب انداختن حکم بازداشت از سوی دادگاه عالی آفریقای جنوبی بی‌نتیجه ماند.


وکیلان زوما از قاضی ارشد آفریقای جنوبی خواسته بودند که به دلیل تهدید جانی رئیس جمهوری سابق این کشور، حکم بازداشت وی را به تاخیراندازد.


بنیاد زوما در بیانیه‌ای در توییتر گفت: رییس جمهور زوما تصمیم گرفته است از حکم بازداشت پیروی کند و خود را به پلیس معرفی کرده است.


بازداشت زوما یک هفته پس از افزایش تنش‌ها در آفریقای جنوبی اتفاق می‌افتد. روز یکشنبه صدها طرفدار زوما در مقابل خانه او در استان "کوازولو ناتال" اجتماع کردند تا از بازداشت وی جلوگیری کنند.


رئیس پیشین حزب کنگره ملی آفریقا که در 6 می‌سال 2009 به عنوان رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی توسط اعضای پارلمان این کشور انتخاب شده بود، در 14 فوریه 2018 تحت فشارهای سیاسی به دلیل اتهاماتی مبنی بر فساد اقتصادی و جنسی از مقام خود استعفا کرد.


دادگاه قانون اساسی آفریقا در تیر ماه زومای 79 ساله را به دلیل اهانت به دستگاه قضایی از طریق عدم حضور برای دفاع از اتهام فساد، به 15 ماه حبس محکوم کرد.


رئیس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی همچنین با 2 سال زندان به دلیل اتهام‌هایی مبنی بر مجاز دانستن خود برای غارت از خزانه دولت در طول تقریبا 9 سال دوران ریاست جمهوری مواجه است.


زوما متهم به فساد مالی از ژوئیه سال 2019 با استناد به مسائل پزشکی و نیاز داشتن به زمان برای آماده شدن به منظور دادرسی، درخواست حضور در دادگاه را نادیده گرفت. او تنها در ماه نوامبر برای مدت زمان کوتاهی در دادگاه حاضر شد اما پیش از بازجویی آنجا را ترک کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها