«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

دلتا پلاس چیست؟/ واکسن می‌تواند جلوی شیوع دلتا پلاس را بگیرد؟

نوع جهش‌یافته ویروس کرونا با نام دلتا باعث بروز نگرانی‌هایی در سراسر جهان شده است. محققان به تازگی نوع دلتا پلاس را شناسایی کرده‌اند و در هند چندین مورد از ابتلا به این ویروس گزارش شده است.

دلتا پلاس چیست؟/ واکسن می‌تواند جلوی شیوع دلتا پلاس را بگیرد؟
کد خبر: 502834
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- دولت هند در ماه گذشته نوع جهش‌یافته جدیدی از ویروس کرونا را شناسایی کرد. وزارت بهداشت هند به محض اینکه انتقال این ویروس افزایش یافت، آن را نوع جدیدی از ویروس کرونا معرفی کرد. این گونه جدید که با نام «دلتا پلاس»، AY.1 یا B.1.617.2.1 شناخته شده جهش جدیدی از ویروس سارس-کو-2 است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، این جهش در ابتدا در 48 نفر از میان 45 هزار مورد مبتلا به کرونا پیدا شد. پس این ویروس گونه متفاوتی از ویروس کروناست. حال باید دریابیم که آیا واکسن می‌تواند از ما در برابر این ویروس محافظت کند؟

گونه دلتا چیست؟

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، نوع دلتا در تمام دنیا شیوع پیدا کرده و اگر این روند ادامه یابد، ویروس غالب در جهان خواهد شد. این ویروس اکنون در هند گسترش یافته و موج دوم کرونا در این کشور آغاز شده است. محققان هندی در مطالعه‌ای که هنوز به چاپ نرسیده دریافته‌اند که این گونه باعث ایجاد پیشرفت غیرمنتظره‌ای در سه‌چهارم موارد مبتلا شده است. این ویروس در افرادی که واکسینه شده‌اند نیز یافت شد. حدود هشت درصد از مواردی که در بیماری خود پیشرفت غیرمنتظره‌ای داشتند به نوع کاپا (Kappa) و 76 درصد به نوع دلتا مبتلا شده‌اند.

تفاوت نوع پلاس کرونای دلتا با بقیه در چیست؟

جهش جدید در نوع دلتا اولین بار در ماه مارس در اروپا شناسایی شد. ویروس جهش‌یافته در بیماران هندی مبتلا به کووید در ماه ژوئن پیدا شد و پیشرفت ویروس نگرانی‌ دانشمندان را برانگیخت. برخی از دانشمندان هندی می‌ترسند که این نوع جدید دوباره باعث به جریان درآمدن موج جدیدی در کشورشان شود.

جهش ویروس کرونا مساله جدیدی نیست. ویروس K417N که بتا نام گرفت اولین بار در آفریقای جنوبی کشف شد. نوع بتا با این جهش نشان داد که تا حدی توانایی فرار از آنتی‌بادی‌هایی را که به وسیله واکسن در بدن مردم ساخته شده‌ دارد. به عبارت دیگر این امکان وجود دارد که واکسن نتواند در برابر این جهش چندان موثر عمل کند.

آیا واکسن‌ها از ما در برابر نوع دلتا پلاس محافظت می‌کنند؟

واکسن

طبق اظهارات وزارت بهداشت هند، نوع دلتا پلاس در مختل کردن ایمنی و کاهش اثر درمانی آنتی‌بادی‌های تک‌‌ریشه‌ای که برای درمان کووید از آنها استفاده می‌شد توانایی مشابهی با دیگر انواع ویروس کرونا دارند. این نوع جهش‌یافته بسیار نگران‌کننده است، زیرا در بخش اصلی ویروس یعنی پروتئین سنبله که در سلول‌های انسان نفوذ می‌کند جای گرفته است. جهش‌های پیشین در حوزه اتصال به گیرنده‌های پروتئین سطحی وجود داشت که به ویروس این امکان را می‌داد تا به سلول‌های گیرنده ما بچسبند.

این جهش‌های منحصربه‌فرد در ویروس نوع دلتا نشان از آن دارد که این ویروس قادر است تا حدی از سیستم ایمنی انسان فرار کند. در واقع چنین به نظر می‌رسد که دلتا می‌تواند اثر واکسن را تا اندازه‌ای کاهش دهد؛ اما این بدین معنا نیست که تزریق یک دز واکسن محافظت کمتری ایجاد می‌کند.

با وجود این، دز دوم می‌تواند آنتی‌بادی‌های کافی علیه ویروس در کووید علامت‌دار و شدید ایجاد کند. مهم است به یاد داشته باشیم که بیشتر واکسن‌های کووید مصونیت کامل ندارند، اما از شدت بیماری می‌کاهند. محققان بریتانیایی دریافتند که واکسن فایزر بعد از دریافت دز اول 33 درصد و بعد از دز دوم تا 88 درصد در برابر نوع دلتا مصونیت ایجاد می‌کند. واکسن آسترازنکا نیز در دز اول 33 درصد و بعد از دز دوم تا 60 درصد علیه نوع دلتا کارآمد است.

ممکن است نوع دلتا پلاس درصد کارآمدی واکسن‌ها را پایین آورده باشد ولی هنوز اطلاعاتی در این باره در دست نیست. در هند چندین پژوهش راجع به نوع دلتا پلاس و اثربخشی واکسن علیه آن در دست بررسی است. سازمان بهداشت جهانی هنوز دلتا پلاس را در دسته انواع نگران‌کننده ویروس قرار نداده است ولی دلتا را نگران‌کننده می‌داند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها