آمریکا درخواست هائیتی برای اعزام نیروی نظامی به این کشور را رد کرد

ایالات متحده روز جمعه درخواست هائیتی برای اعزام نیروهای نظامی با هدف برقراری امنیت زیرساخت‌های مهم و حیاتی را پس از ترور رئیس جمهور این کشور رد کرده است.

آمریکا درخواست هائیتی برای اعزام نیروی نظامی به این کشور را رد کرد
کد خبر: 503120
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۰:۰۵:۴۹

اعتمادآنلاین| پس از ترور جوونیل مویس رئیس جمهور هائیتی توسط مزدوران خارجی، ایالات متحده با درخواست این کشور برای اعزام نیروهای نظامی با هدف برقراری امنیت زیرساخت های حیاتی و مهم مخالفت کرده است، هرچند واشنگتن آمادگی خود را برای کمک به تحقیقات درباره این حادثه اعلام نموده است.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، ماتیاس پیر وزیر انتخابات هائیتی در اظهاراتی گفت: درخواست برای کمک امنیتی آمریکا روز چهارشنبه در جریان گفت و گو بین کلود ژوزف نخست وزیر موقت هائیتی و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مطرح شد. هائیتی همچنین از شورای امنیت سازمان ملل نیز خواست تا نیروهای نظامی به این کشور اعزام کند.

ولی یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: در شرایط کنونی هیچ طرح و برنامه ای برای تامین کمک نظامی از سوی ایالات متحده وجود ندارد.

در نامه دفتر ژوزف برای سفارت آمریکا در هائیتی درخواست اعزام نیروی نظامی برای حمایت از پلیس ملی با هدف برقراری امنیت و حفاظت از زیرساخت های مهم و حیاتی در سراسر این کشور مطرح شده است.

نامه مشابه دیگری نیز برای دفتر سازمان ملل در هائیتی ارسال شده است. در این نامه آمده است: ما در شرایطی قرار داریم که احساس می کنیم زیر ساخت های مهم کشور از جمله بنادر، فرودگاه ها و زیرساخت های انرژی می تواند در معرض خطر و تهدید باشد.

هدف دیگر نخست وزیر موقت هائیتی از ارسال این نامه، تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور بوده که قرار است 26 سپتامبر برگزار شود.

مقام های امنیتی هائیتی گفتند: یک واحد کماندویی کاملا مسلح که جوونیل مویس رئیس جمهور این کشور را ترور کردند، شامل 26 تبعه کلمبیایی و 2 تبعه آمریکایی-هائیتی تبار بوده‌اند.

تلاش نیروهای امنیتی هائیتی برای یافتن عاملان اصلی ترور رئیس جمهور این کشور همچنان ادامه دارد.

مویس 53 ساله روز چهارشنبه در خانه‌اش هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد. مقام های رسمی اعلام کرده‌اند که گروهی از قاتلان خارجی و آموزش دیده در این ترور نقش داشته‌اند.

ترور رئیس جمهور هائیتی می تواند این کشور فقیر آمریکایی را با هرج و مرج و اختلافات عمیق تر سیاسی روبرو کند. این کشور فقیر آمریکایی پیش از این نیز با قحطی و گرسنگی و خشونت گسترده گروه های تبهکار مواجه بوده است.

رئیس پلیس هائیتی در این باره در یک کنفرانس خبری گفت: اتباع خارجی برای کشتن رئیس جمهور وارد کشور ما شده بودند. 26 تبعه کلمبیایی که هویت آنها از روی پاسپورت های شان شناسایی شده است و 2 تبعه آمریکایی-هائیتی تبار در این ترور دست داشته‌اند.

وی افزود: 15 کلمبیایی و 2 تبعه آمریکایی-هائیتی تبار بازداشت شده اند. 3 نفر از مهاجمان نیز کشته شده و 8 نفر دیگر فراری هستند.

وزارت خارجه تایوان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: 11 نفر از مظنونان پس از ورود غیرقانونی به سفارت تایوان در هائیتی بازداشت شده‌اند.

سفارت تایوان در نزدیکی محل سکونت رئیس جمهور هائیتی قرار دارد.

منابع آگاه در ارتش و پلیس ملی هائیتی نیز اعلام کردند، چندین تبعه کلمبیایی که در ترور رئیس جمهور این شرکت نقش داشتند، از طریق جمهوری دومینیکن وارد خاک هائیتی شده اند و بیش از یک ماه را قبل از اجرای ترور در این کشور گذرانده بودند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها