در ۵۰ سالگی سفر مخفیانه کسینجر به چین:

معاون شی جینپینگ: بزرگترین چالش آمریکا چین نیست، خود آمریکاست

معاون رئیس جمهوری چین گفت، چین و ایالات متحده باید به طور مداوم منافع مشترک را با در نظر گرفتن شرایط و تغییرات جدید گسترش دهند و سیاست چین ایالات متحده باید از تبدیل شدن به یک چرخه معیوب قضاوت و گمراهی جلوگیری کند.

معاون شی جینپینگ: بزرگترین چالش آمریکا چین نیست، خود آمریکاست
کد خبر: 503145
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۰:۳۴:۰۲

اعتمادآنلاین| وانگ کیشان، معاون رئیس جمهوی چین در مراسمی به مناسبت پنجاهمین سالروز سفر مخفیانه هنری کیسینجر، مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا به چین این اظهارات را مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوآ، وانگ تاکید کرد، سفر کیسینجر به چین در 50 سال پیش موجب سفر ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری وقت آمریکا به چین و انتشار اعلامیه شانگهای شد. به گفته او، اقدام مذکور نشان‌دهنده خرد سیاسی فوق‌العاده و هنر دیپلماسی نسل قدیمی‌تر رهبران بود و صفحه جدیدی در روابط چین - آمریکا و سیاست بین‌الملل گشود.

معاون شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین تاکید کرد، در 50 سال گذشته روابط چین - آمریکا با وجود بالا و پایین ها جلو رفته و منافع زیادی برای مردمان دو طرف به بار آورده و صلح، ثبات و شکوفایی جهانی را تسهیل کرده است. او گفت: توسعه چین به معنای فرصتهایی برای جهان است و چین و ایالات متحده باید در توسعه مشترک شرکای هم باشند.

به گفته وانگ، در این مرحله حساس کنونی در روابط دوجانبه، چین و ایالات متحده باید به اصول پایبند باشند، احترام متقابل نشان دهند و همزمان با تلاش برای حل اختلافات به دنبال زمینه مشترک باشند. او همچنین از دو طرف خواست به حاکمیت، امنیت و توسعه منافع یکدیگر احترام گذاشته و اختلافاتشان را از طریق گفتگو و رایزنی و رفع نگرانی‌های یکدیگر به شکلی متعادل حل و فصل کنند.

این مقام ارشد چین همچنین از طرفین خواست در راستای تحکیم حمایت مردمی از روابط دوجانبه به تقویت تبادلات مردمی بپردازند.

معاون شی جینپینگ گفت: بزرگترین چالش ایالات متحده، چین نیست بلکه خود ایالات متحده است. سیاست آمریکا در قبال چین نباید به یک چرخه معیوب از قضاوت و گمراهی تبدیل شود. تا زمانی که دو طرف به ایده آینده مشترک برای بشریت پایبند باشند، چین و آمریکا مشکلات خودشان را اساسا متضاد نمی بینند و راهی برای همزیستی مسالمت آمیز و همکاری با نتایج برد- برد پیدا میکنند.

در این مراسم همچنین هنری کیسینجر، مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا از طریق ارتباط ویدیویی گفت تماس 50 سال پیش آمریکا و چین هنوز اهمیت عملی دارد. او از دو کشور خواست که ارتباطات استراتژیک را تقویت کرده و گفتگو و تبادل نظر را در همه زمینه ها ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود روابط دوجانبه از واگرایی‌ها فراتر رفته و همکاری‌ها متمرکز است.

این مراسم به میزبانی موسسه روابط خارجی و کمیته ملی خق چین در حوزه روابط آمریکا - چین برگزار شد و بیش از 300 شرکت کننده از بخش های مختلف چین و ایالات متحده به صورت آنلاین و حضوری در آن شرکت کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها