کد خبر: 503191
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۱:۴۴:۳۱
| |

روزنامه هاآرتص:

روزهای عباس به شماره افتاده است/نزدیکان وی برای جنگ جانشینی‌ اش آماده می‌شوند

روزنامه هاآرتص نوشت که ناامیدی زیادی در میان فلسطینی‌ها نسبت به عملکرد محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که روزهای آخر حکومتش را سپری می‌کند، به وجود آمده است و نزدیکان وی برای جنگ جانشینی‌ وی که در سکوت و پشت پرده انجام می‌شود، آماده می‌شوند.

روزهای عباس به شماره افتاده است/نزدیکان وی برای جنگ جانشینی‌ اش آماده می‌شوند
کد خبر: 503191
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۱:۴۴:۳۱

اعتمادآنلاین| عاموس هرئیل، کارشناس نظامی در گزارشی برای روزنامه هاآرتص نوشت: نزار بنات، فعال سیاسی فلسطینی 24 ژوئن بعد از تشدید انتقاداتش علیه محمود عباس به دست دستگاه‌ امنیتی تشکیلات در کرانه باختری ترور شد و تظاهرات در اعتراض به ترور وی همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، به رغم اینکه اعتراضات خطری علیه تشکیلات خودگردان نیست اما این حادثه و خشم فلسطینی‌ها نشان دهنده ناامیدی مردم فلسطین در کرانه باختری از عملکرد عباس است که از 17 سال پیش قدرت را در دست دارد. تصمیم عباس برای لغو انتخابات شورای قانونگذاری به درگیری میان اسرائیل و حماس سرعت بخشید.

وی گفت: این رهبر پیر فلسطینی، دستگاه‌های امنیتی‌ را برای سرکوب وحشیانه تظاهرات فرستاد و در رام‌الله برخورد وحشیانه دلیل دیگری بر قدرتی است که به دلیل رکود و فساد درحال از بین رفتن است.

در نظرسنجی‌های اخیر روشن شد که عباس کمترین محبوبیت را دارد. در زمانی که نزدیکان عباس برای جنگ بر سر میراث وی آماده می‌شوند و حماس مشغول بررسی شرایط است عباس به روزهای آخر حکمرانی‌اش رسیده است. حماس همراه و دوستی بیشتری در میان محافل فلسطینی دارد.

هاآرتص نوشت: برای اسرائیل حکومت عباس بهتر است. ثبات امنیتی نسبی و هماهنگی مستحکم با دستگاه‌ها وجود دارد.

تشکیلات خودگردان با حماس مقابله می‌کند و این به ارتش اسرائیل و شاباک جهت منع عملیات در کرانه باختری کمک می‌کند. از لحظه‌ای که حماس به اسرائیل هشدار دارد و از زمانی که موشک‌هایش را به شهرک‌های صهیونیستی شلیک کرد رقابت با تشکیلات خودگردان را به نفع خود پایان داد. این اقدام تشکیلات خودگردان و اسرائیل را غافلگیر کرد؛ چراکه تمام پیش بینی‌های قبلی را نقض کرد.

این روزنامه به نقل از خلیل الشقاقی، نویسنده فلسطینی نوشت: حماس با اقداماتش تغییر جدی در تصویری که فلسطینی‌ها از درگیری با اسرائیل دارند، ایجاد و با آن سیطره و قدرت فتح در قدس و کرانه باختری را شکست.

هاآرتص در ادامه نوشت: هول و وحشتی که عباس به خاطر تظاهرات ایجاد کرد ادامه مستقیم همان تنگنایی است که به دلیل حماس در آن افتاده است. بعد از سال‌ها شاید این اولین باری است که عباس قدرت را از دست می‌دهد. دوره او به پایان رسیده است. وزرای دولتی از ترس نمی‌توانند حرفی بزنند و مسئولان ارشد تشکیلات خودگردان برای جنگ جانشینی او آماده می‌شوند اما این جنگ در پشت پرده انجام می‌شود "و حماس آن را پیگیری می‌کند. روزی که شکاف‌های واقعی در داخل فتح و تشکیلات خودگردان ایجاد شود حماس می‌تواند کادر خود را به خیابان‌ها بیاورد."

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها