کد خبر: 503195
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۱:۵۱:۰۵
| |

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

قرار نیست یک جریان سیاسی همواره پیروز میدان باشد / فشارهای اقتصادی عده‌ای را معترض کرد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: قرار نیست یک جریان سیاسی همواره پیروز میدان باشد و همیشه باید آماده شکست باشد یک جریان از داخل اصلاحات نظرسنجی به راه انداخته بودند که اگر کاندیدا مورد نظر ما رای داشت حمایت کنیم و اگر نداشت بی تفاوت باشیم یا بگوییم ما کاندیدا معرفی نمی کنیم.

قرار نیست یک جریان سیاسی همواره پیروز میدان باشد / فشارهای اقتصادی عده‌ای را معترض کرد
کد خبر: 503195
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۱:۵۱:۰۵

اعتمادآنلاین| یک چهره سیاسی اصلاح طلب گفت: قرار نیست یک جریان سیاسی همواره پیروز میدان باشد و همیشه باید آماده شکست باشد یک جریان از داخل اصلاحات نظرسنجی به راه انداخته بودند که اگر کاندیدا مورد نظر ما رای داشت حمایت کنیم و اگر نداشت بی تفاوت باشیم یا بگوییم ما کاندیدا معرفی نمی کنیم این تز درستی نیست و یک جریان سیاسی نباید حمایت از کاندیدا مورد نظر خود را به یک نظر سنجی موکول کند.

به گزارش برنا، «داریوش قنبری»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در رابطه با نقد برخی اصلاح‌طلبان مبنی درباره حمایت خاتمی و انتخابات 1400 گفت: اصلاحات به معنی تفکری که مبتنی بر حضور موثر در انتخابات و استفاده از طرح صندوق رای برای تحولات آرام و تدریجی است قطعا نمی تواند با انتخابات قهر کند چون ابزار اصلاحات از همان انتخابات است و عدم حضور و عدم مشارکت یعنی خلع سلاح کردن خود و مصلوب الحق کردن خود، به هر حال یک جریان سیاسی و عامه مردم وقتی حق و حقوقی دارند نمی توانند حق و حقوق خود را نادیده بگیرند و از آن استفاده نکنند.

او‌ افزود: حضور آن دسته از اصلاح طلبانی که در انتخابات استدلال می کردند که باید حضور داشته باشند و حضور پیدا کردند و از حضور در انتخابات حمایت کردند، این اندیشه درستی بود که نمی توان آن را نادیده گرفت. می توان گفت سه دیدگاه را می شود در بین اصلاح طلبان در ارتباط با انتخابات مشخص کرد؛ یک دیدگاه افرادی بودند که مشارکت را ضروری می دانستند و در انتخابات حضور پیدا کردند و از کاندیدا مورد نظرشان حمایت کردند یک سری عنوان کردند ما در انتخابات حضور پیدا می کنیم ولی کاندیدا معرفی نکردند.

قنبری ادامه داد: بخشی از جبهه اصلاحات این استراتژی را در پیش گرفت و عده دیگری از اصلاح‌طلبان و عامه مردم در مجموع روش دیگری را در پیش گرفته بودند که قهر با صندوق رای بود و حضور خاصی در پای صندوق نداشتند و مشارکت کاهش پیدا کرد. البته نمی‌توان همه بار عدم مشارکت را به پای اصلاح طلبان نوشت به طور کلی در این انتخابات اصلاح‌طلبان سه دسته شدند. مشخص نیست، کسانی که در انتخابات مشارکت نکردند از عامه مردم بودند یا از اصلاح طلبان؟! به نظر من بیشتر از عامه مردم بودند که مشکل آنها اقتصادی بود و بخاطر گلایه هایی که از وضعیت اقتصادی داشتند حضور پیدا نکردند. در نتیجه، تحریم هایی که در سه چهار سال گذشته بر کشور اعمال شده است طبقات متوسط جامعه و طبقات پایین، فشارهای زیادی را متحمل شدند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از عدم مشارکت در انتخابات اخیر را می توان اینطور تفسیر کرد که فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها عده ای را معترض کرد و عامل تحریم در این دوره در موضوع عدم مشارکت، بسیار تاثیرگذار بود. جریان سیاسی و اصلاح طلبان نمی توانند نسبت به انتخابات بی تفاوت باشند. جریان سیاسی زمانی می تواند خود را به اثبات برساند که در انتخابات حضوری موثر داشته باشد و ایده ها و برنامه های خود را به معرض رای مردم بگذارد و نباید از این مورد که برنامه ها مورد اقبال است یا نه، ترسی داشته باشد.

او در پایان گفت: قرار نیست یک جریان سیاسی همواره پیروز میدان باشد و همیشه باید اماده شکست باشد یک جریان از داخل اصلاحات نظرسنجی به راه انداخته بودند که اگر کاندیدا مورد نظر ما رای داشت حمایت کنیم و اگر نداشت بی تفاوت باشیم یا بگوییم ما کاندیدا معرفی نمی کنیم این تز درستی نیست و یک جریان سیاسی نباید حمایت از کاندیدا مورد نظر خود را به یک نظر سنجی موکول کند. به هر حال یک جریان سیاسی باید همواره برنامه های خود را به مردم ارائه بدهد حال مردم اقبال می کنند و قبول دارند و یا اقبال نمی کنند. اگر مردم اقبال ندارند جریان سیاسی باید برنامه هایش را تغییر بدهد و در نهایت خواست و نظر مردم را در نظر بگیرد. حسن انتخابات همین است که جریانات سیاسی خود را می سنجند و همواره آمادگی پذیرش شکست دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها