مدیرکل دفتر بازرگانی خبرداد:

درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین قیمت 14هزار ریالی برای سبوس گندم

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی معاونت توسعه بازرگانی اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی از کارگروه تنظیم بازار خواست، تمامی سبوس استحصالی از گندم تا پایان سال جاری در سقف قیمت مصوب 14 هزار ریالی و از طریق سامانه سبوس گندم عرضه شود.

درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین قیمت 14هزار ریالی برای سبوس گندم
کد خبر: 503264
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ۱۴:۰۹:۱۹

اعتمادآنلاین| «ابراهیم زارع» افزود: براین اساس، وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای در 12 تیرماه سال 1400 از دبیر کارگروه تنظیم بازار درخواست کرد تا به واسطه کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی که باعث کاهش ظرفیت تولید علوفه و سایر منابع خوراکی در سال جاری شده است و اکثر دامداران تمایل بیشتری به استفاده از منابع جایگزین از جمله سبوس گندم برای تعلیف دام های خود دارند، تمامی سبوس استحصالی از گندم تا پایان سال جاری در سقف قیمت مصوب 14000 ریالی و از طریق سامانه سبوس گندم عرضه شود.

به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: براساس پیش بینی های انجام شده برای سال جاری، نیاز به نهاده های دامی اصلی شامل ذرت، جو و کنجاله سویا به ترتیب 10 میلیون و 800 هزار تن، شش میلیون و 700 هزار تن و چهار میلیون و 500 هزار تن است.

زارع تصریح کرد: با توجه به برآورد تولید داخل، میزان نیاز وارداتی به کالاهای یاد شده ترتیب 9 میلیون و 300 هزار تن، دو میلیون و 400 هزار تن و چهار میلیون و 400 هزار تن و بر اساس درصد به ترتیب 86، 36 و 98 درصد از کل نیاز است.

وی با اشاره به این که به سبب کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی، علاوه بر کاهش تولید علوفه و سایر منابع خوراکی در مراتع، تولید محصولات علوفه ای نیز در مزارع کاهش یافت، افزود: کاهش در عرضه و افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت جو داخلی و سایر علوفه ها نظیر یونجه و کاه غلات شده است.

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: جو وارداتی کماکان با قیمت مصوب 18 هزار ریال از طریق سامانه بازارگاه در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد.

وی گفت: عامل دیگری که منجر به افزایش قیمت خوراک دام شد، مصوبه یکصد و سی و هشتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار در تاریخ چهارم تیرماه سال 99 در خصوص سبوس گندم بود که مقرر شد سبوس استحصالی از گندم صنف و صنعت و گندم های خریداری شده توسط بخش خصوصی که در اختیار کارخانجات آردسازی قرار گیرد و به قیمت بازار عرضه شود.

به گفته زارع، علیرغم سهم کم سبوس ناشی از گندم صنف و صنعت نسبت به سبوس استحصالی از گندم خبازی، با افزایش قیمت سبوس در سطح بازار روبرو شدیم.

طبق اعلام کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران امروز، کارخانه‌های آرد کشور موظف به فروش سبوس به روال سابق خواهند شد.

سبوس از پوسته گندم، جو یا برنج که سرشار از ویتامین ب، ویتامین اِی، پانتوتنیک اسید، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است و به همین دلیل دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است.

همین‌طور، مصرف نان، آرد، و برنج سبوس دار می‌تواند بسیاری از نیازهای تغذیه‌ای انسان را برطرف کند، اما در ایران استفاده از آرد سفید (بدون سبوس) در پخت نان رایج تر بوده و دارای طرفداران بیشتری است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها