بازار «کن» هم مرهمی برای سینما نبود

اهالی سینما نسبت به آینده هنر هفتم احساس نگرانی می‌کنند. بسیاری معتقد بودند که بازار جشنواره کن به واسطه برگزاری جشنواره می‌تواند به برون‌رفت سینما از چالش‌ فعلی کمک کند اما بازار کم‌فروش این رویداد سینمایی، تمام تصورات را نقش برآب کرد.

بازار «کن» هم مرهمی برای سینما نبود
کد خبر: 503376
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۰۷:۳۵:۱۵

اعتمادآنلاین| هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن پس از وقفه‌ای یکساله میزبان اهالی هنر هفتم است که در شهر کن فرانسه دور یکدیگر جمع شده‌اند تا به تماشای فیلم‌های منتخب از سراسر جهان بنشینند.

به گزارش ایلنا، اگرچه بازار جهانی این رویداد سینمایی همواره از رونق بسیاری خوبی برخوردار است اما در این دوره، شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند و کرونا همچنان پرده نقره‌ای را تحت تاثیر سیطره خود دارد.

هالیوود ریپورتر در گزارشی وضعیت بازار کم‌فروغ هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن را بررسی کرده است. اگرچه برگزاری این جشنواره بارقه‌های امید مبنی بر بازگشت سینما به شرایط عادی را ایجاد کرده است اما حجم معاملات بازار این رویداد سینمایی بیانگر مطالبی دیگر است. ترجمه این گزارش مفصل را در ادامه می‌خوانید:

کرونا همچنان بر پرده نقره‌ای دامن زده و کندی معاملات بازار فیلم کن موجب نگرانی اهالی سینما درباره آینده این هنر و استقلال مادی این صنعت شده است. آسمان آبی و نور خیره‌کننده خورشید، تنها نکته مثبت جشنواره برای مدیران سینمایی است، رویدادی که نسبت به اداور گذشته آن، رنگ و بویی دیگر دارد. این جشنواره در هفدهمین روز از ماه ژوئن به کار خود پایان می‌دهد.

عواملی مثل شرایط کسب و کار، عدم اطمینان نسبت به پایان کووید 19، روند پیشروی و پاندمی کرونا، نامشخص بودن زمان آغاز فعالیت فیزیکی تئاترها و سینماها و همچنین تغییر الگوهای نمایشی همگی دست در دست هم داده‌اند تا رونق همیشگی بازار این جشنواره را با چالش روبرو کنند و خوش‌بینی‌ها و پیش‌بینی‌های پیش از برگزاری جشنواره درباره آینده این صنعت را به تاریکی بکشانند.

درباره کم‌رونق بودن جشنواره هم می‌توان گفت، اغلب خرید و فروش‌ها پیش از دوران جشنواره صورت گرفته است. «سونی پیکچرز کلاسیکس» یکی از بخش‌های «سونی پیکچرز» حق پخش فیلم «پسر» به کارگردانی «فلوریان زلر» در ایالات‌متحده، چین، اروپای شرقی، ترکیه و هند را خریداری کرده است؛ در این اثر سینمایی «هیو جکمن»، «ونسا کربی» و «لورا درن» نقش‌آفرینی می‌کنند. سال گذشته، این کارگردان برای فیلم «پدر» موفق به دریافت اسکار شد.

«اس‌تی‌اکس اینترتینمنت» که در 10 مارس 2014 توسط «رابرت سایموندز» و «بیل مک‌گلاشان» تاسیس شد، در رقابت با رقبای خود پیشی گرفته است. این موسسه حق پخش خانگی فیلم «گرینلند» اثر «ریک رومن وو» را به مبلغ 25 میلیون دلار از «جرارد باتلر» تهیه‌کننده فیلم خرید. همچنین قراردادی 50 میلیون دلاری با دو موسسه اروپایی تولیدکننده فیلم یعنی «آنتون» و «سی آی آی» منعقد کرد. این قرارداد برای ساخته رومن وو به ثبت رسیده است.

این موسسه در بخش فروش نیز به موفقیت زیادی دست‌ یافت، «عضله» یک کمدی اکشن ساخته «اف. گری‌گری» پیش‌فروش‌های متعددی از جمله معامله‌ای هفت رقمی با «لئونین» آلمان داشته است. فیلمبرداری این پروژه از اواخر سال جاری آغاز می‌شود، «وین دیزل» نقش اول مجموعه فیلم‌های «سریع و خشن» در این اثر سینمایی نقش‌آفرینی خواهد کرد.

اس‌تی‌اکس اینترتینمنت هم در حال تولید و تامین بودجه مالی فیلم است و ساخته‌ی خود را در ایالات متحده، انگلیس و هند توزیع خواهد کرد.

شرکت رسانه‌ای «مترو گلدوین مایر» نیز حق پخش اولین ساخته «زوئی کراویتز» را خریداری کرده که در این اثر «چنینگ تیتوم» و «نائومی آکی» نقش‌آفرینی خواهند کرد. این فیلم داستان یک میلیاردر در حوزه‌ی تکنولوژی راروایت می‌کند که جزیره مرموز به خودرا دارد اما این جزیره تنها برای رفاه او نیست.

همچنین ساخته «الکساندر پین» که در آن «پل جیاماتی» نقش اول کمدی-درام «راه‌های فرعی» بازی خواهد کرد و فیلم «روز پرچم» ساخته «شان پن» در سبد محصولات این موسسه قرار دارد.

فیلم «همه چیز خوب پیش رفت» ساخته «فرانسوا اوزون از فرانسه» همه تماشاگران را اغوا کرد. این فیلم داستان مرد مسن و مرفه‌ای است که از دختران خود می‌خواهد به وی کمک کنند تا با مرگ دلخواه خود به زندگی پایان دهد.

یکی از دخترانش که نویسنده است دلبستگی بسیاری به او دارد، و تلاش می‌کند به همراه خواهرش؛ پدر را از این کار منع کند اما پدر اصرار دارد و می‌خواهد با آغوش باز به پیشواز آن برود. او معتقد است به خوبی زندگی‌اش را کرده.

این فیلم توانست به فروش‌های خوبی دست یابد اما بیشترین میزان فروش برای دو کشور انگلیس و ایالات متحده است. فیلم «داستان زندگی من» ساخته «ایلدیکو انیدی» با بازی «لئا سیدو» توسط کشورهای اسپانیا، لهستان و ژاپن خریداری شد.

در حالی که برآوردهای اولیه نشان می‌دهد این فیلم‌ها احتمالا با فروش خوبی در گیشه همراه خواهند بود اما کرونا قطعا میزان فروش فیلم‌ها را با نوسان همراه می‌سازد. در این میان؛ سینماهای اروپا طی چند هفته گذشته به آهستگی فعالیت خود را از سر گرفته‌اند و محدودیت ظرفیت در پذیرش مخاطب باعث کاهش فروش گیشه‌ها شده است.

«ماروِل» فیلم ابرقهرمانی دیزنی، روز چهارشنبه در 11 بازار بین المللی اکران شد و 4 میلیون و 900 هزار دلار فروش داشت. اهالی سینما امیدوار هستند، اکران فیلم «بیوه سیاه» با نقش‌آفرینی «اسکارلت جوهانسون» بتواند میزان فروش فیلم‌ها را تا حد قابل‌توجهی تغییر دهد.

پیش‌بینی می‌شود که این فیلم بتواند 50 میلیون دلار در گیشه بین‌المللی و حدود 75 تا 80 میلیون دلار در آمریکای شمالی حق پخش خود را بفروشد. قسمت نهم از مجموعه اکشن سریع و خشن که این روزها در گیشه جهانی حسابی گرد و خاک به پا کرده است نیز یکی دیگر از امیدهای اهالی سینما برای بازار جهانی کن است.

«مارتین موسکوویچ» از کمپانی تولید توزیع فیلم آلمانی «کنستانتین فیلمز» در این باره می‌گوید: شرایط در حال حاضر خوب نیست اما اوضاع بهبود می‌یابد. استقبال اولیه از بازگشایی تدریجی سینماها در اروپا دلگرم کننده بوده است اما سینماها باید خود را با این روند جدید تطبیق دهند. ویروس کرونا قرار نیست از بین برود و ما باید راهی برای زندگی در کنار آن پیدا کنیم.

هیچ‌کس نمی‌داند که برای هنر هفتم و سالن‌های سینما در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، آنچه که مشخص است، بازار جشنواره و اکران فیلم‌ها به شدت تحت تاثیر کووید 19 قرار گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها