کد خبر: 503396
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۰۷:۵۳:۰۸
| |

دمشق قطعنامه اخیر شورای امنیت را تاکیدمجدد بر تمامیت ارضی سوریه خواند

وزیر خارجه سوریه قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل درباره ساز وکار ارسال کمک‌های بشردوستانه را تاکیدی مجدد بر تمامیت ارضی کشورش دانست.

دمشق قطعنامه اخیر شورای امنیت را تاکیدمجدد بر تمامیت ارضی سوریه خواند
کد خبر: 503396
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۰۷:۵۳:۰۸

اعتمادآنلاین| فیصل مقداد روز شنبه به خبرنگاران گفت: تصویب قطعنامه 2585 شورای امنیت در باره تمدید ورود کمک های بشردوستانه به سوریه یک دستاورد شمرده می شود زیرا این قطعنامه شامل تمامی جوانبی است که کشورهای غربی از پذیرش آن خودداری می کردند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: این قطعنامه تاکیدی مجدد بر اعتقاد سازمان ملل به تمامیت ارضی و حاکمیت مردم سوریه است و عناصر مسلح و تروریست ها با این قطعنامه که در تمامی بندهایش بر لزوم ارایه کمک ها به سوریه خصوصا از داخل کشور تاکید کرده است، محاصره شده اند.

وزیر خارجه سوریه گفت: این قطعنامه بدین معناست که گذرگاه های خارجی دیگر ابزار اصلی برای کمک رسانی بشردوستانه به سوریه نیستند، بلکه داخل سوریه اصل به شمار می رود.

مقداد افزود: کشورهای غربی، آمریکا و همه کسانی که از تروریسم حمایت می کنند از گذرگاه های مرزی برای تامین مواد مورد نظر افراد مسلح و تروریست ها استفاده می کردند.

وزیر خارجه سوریه اشاره کرد که کشورهای غربی هنوز اصرار دارند که به سوریه کمک نخواهند کرد و نمی خواهد به پروژه های توسعه و بازسازی در سوریه کمک کنند.

15 عضو شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه به اتفاق آرا به پیش نویس قطعنامه ای رای دادند که گذرگاه مرزی باب الهوی به سوریه از طریق ترکیه به مدت یکسال دیگر برای ارسال کمک های فرامرزی به سوریه باز خواهد ماند.

این رای مثبت در پی توافق آمریکا و روسیه صورت گرفت و به این ترتیب قطعنامه 2585 تصویب شد و نمایندگان آمریکا و روسیه از یکدیگر قدردانی کردند.

روسیه پیش از این، در پیش نویسی، تمدید 6 ماهه این گذرگاه مرزی را پیشنهاد کرده بود اما قبل از نشست نهایی، در مذاکراتی که با نماینده آمریکا داشت، طرفین بر سر تمدید یکساله توافق کردند.

مهلت بازگشایی گذرگاه مرزی باب الهوی 10 ژوئیه (19 تیر ) بود که اکنون این گذرگاه برای یکسال دیگر باز خواهد بود.

روسیه سال گذشته 5 بار از حق وتوی خود برای بسته شدن گذرگاههای مرزی استفاده کرد و تنها با باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی موافقت کرد و آن را وتو نکرد.

این اولین بار است که روسیه که دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان و متحد سرسخت دولت سوریه است، هم در پیش نویسی پیشنهادی امکان تمدید مجوز را برای 6 ماه مطرح کرد و هم از حق وتوی خود استفاده نکرد.

دیپلمات ها می گویند این رای مثبت و بی سابقه روسیه به این پیش نویس قطعنامه در پرتو دیدار و مذاکرات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ژنو سوئیس بوده است .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها