ایران در المپیک ۲۰۲۰:

قایقرانی به دنبال کسب نتیجه مطلوب بدون قایق!

قایقرانی ایران در المپیک 2020 توکیو با دو نماینده در آب‌های آرام و روئینگ حضور خواهد داشت و امیدوار است به نتیجه مطلوبی دست پیدا کند.

قایقرانی به دنبال کسب نتیجه مطلوب بدون قایق!
کد خبر: 503445
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۰۹:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| المپیک توکیو از اول مردادماه 1400 و با رقابت بیش از 11 هزار ورزشکار از 206 کشور جهان آغاز می‌شود. کاروان ایران با کسب 68 سهمیه و با اعزام 66 ورزشکار در 16 رشته در این دوره از بازی‌ها حضور دارد.

قایقرانی نیز در المپیک توکیو در آب‌های آرام و روئینگ با علی آقامیرزایی و نازنین ملایی حضور خواهد داشت.

تاریخچه قایقرانی در ادوار گذشته المپیک

به گزارش تسنیم، در سال 2008 قایقرانی پس از سال‌ها انتظار صاحب فرصتی تاریخی شد و تلاش پاروزنان تیم ملی در رشته روئینگ به بار نشست تا این رشته هم نماینده‌ای در المپیک معرفی کند. این اولین سهمیه واقعی المپیک برای قایقرانی ایران به شمار می‌آید، چرا که در ادوار گذشته قایقرانان کشورمان به وسیله وایلدکارت در رقابت‌های المپیک شرکت می‌کردند.

در مسابقات کسب سهمیهالمپیک 2008 یک سهمیه در بخش روئینگ بانوان توسط هما حسینی و یک سهمیه توسط محسن شادی در روئینگ مردان کسب شد و به این ترتیب قایقرانی ایران با دو‌ سهمیه در روئینگ راهی پکن شد و در نهایت هما حسینی در رده 26 ام ایستاد و محسن شادی نیز بیست و‌پنجم شد.

در المپیک 2012 لندن قایقرانی ایران با یک جهش در کسب سهمیه رو‌به‌رو شد و احمدرضا طالبیان، آرزو حکیمی در آب‌های آرام و محسن شادی و سولماز عباسی در روئینگ به سهمیه المپیک رسیدند و مسافر لندن شدند.

حکیمی در لندن با ثبت زمان یک دقیقه و 58 ثانیه و 598 صدم ثانیه در رده آخر گروه هفت نفره خود قرار گرفت و نتوانست به مرحله نیمه نهایی برسد.

احمدرضا طالبیان نیز با ثبت زمان 3 دقیقه و 39ثانیه و 504 هزارم ثانیه در جایگاه ششم گروه هفت نفره خود قرار گرفت و به نیمه نهایی نرسید.

محسن شادی نماینده قایقرانی ایران در رقابت‌های روئینگ بازی‌های المپیک 2012 لندن در فینال D با ثبت زمان 7 دقیقه و 31 ثانیه و 42 صدم ثانیه در جایگاه ششم گروه رده بندی قرار گرفت. شادی با این نتیجه در مجموع به مقام بیست و دوم دست پیدا کرد.

سولماز عباسی نیز که به فینال D رقابت‌های روئینگ سنگین‌وزن انفرادی زنان المپیک راه یافته بود با ثبت زمان 8:57:98 در گروه خود ششم شد و در مجموع در رده‌ 24 ایستاد.

در المپیک 2016 ریو قایقرانی 2 سهمیه توسط مهسا جاور و عادل مجللی در روئینگ و آب‌های آرام کسب کرد.

عادل مجللی در دور مقدماتی کانو کانادایی 200 متر موفق به صعود به نیمه نهایی شد اما در نیمه نهایی ششم شد و از رسیدن به فینال بازماند. او در نهایت جایگاه هفدهم المپیک را از آن خود کرد.

مهسا جاور تنها قایقران روئینگ ایران در المپیک 2016 ریو در فینال E‌ با پنج قایقرانی به رقابت پرداخت و با زمان 8:43.34 از خط پایان گذشت و در گروه خود چهارم شد. با این نتیجه او در رتبه بیست وهشتم المپیک قرار گرفت.

حضور قایقرانی ایران در سرزمین خورشید با دو سهمیه

مسابقات انتخابی المپیک در رشته روئینگ‌و آبهای آرام که قرار بود فروردین و اردیبهشت سال گذشته برگزار شود، پس از شیوع کرونا در جهان ابتدا از سوی فدراسیون‌ جهانی چندین بار به تعویق افتاد. این خبر شوک بزرگی برای قایقرانان بود و در پایان هم فدراسیون جهانی تصمیم گرفت تا مسابقات را لغو کند اما در نهایت تصمیم بر برگزاری مسابقات گرفته شد. بالاخره مسابقات انتخابی المپیک در روئینگ و آبهای آرام اردیبهشت ماه امسال برگزار شد و در فینال مسابقات قایقرانی آب های آرام انتخابی المپیک در تایلند، علی آقا میرزایی در کایاک 1000متر یک نفره به رقابت پرداخت و موفق شد به سهمیه المپیک برسد.

در توکیو نیز در مرحله فینال مسابقات انتخابی المپیک در رشته روئینگ بهمن نصیری با زمان 7:08.98 بعد از نماینده ژاپن در جایگاه دوم قرار گرفت. در روئینگ تک نفره زنان، نازنین ملایی در فینال به آب زد. وی در این مرحله با زمان 7:50.53 دوم شد. در این ماده هم نماینده ژاپن اول شد.

با توجه به کسب 2 عنوان دومی در این مسابقات انتخابی المپیک در روئینگ، یک سهمیه به ایران تعلق گرفت و قرار شد فدراسیون قایقرانی ظرف یک هفته با توجه به وضعیت ورزشکاران درباره تک سهمیه روئینگ تصمیم گیری کند اما انتخاب قایقران اعزامی زمان بیشتری طول کشید و قبل از انتخاب فدراسیون، بهمن نصیری اعلام کرد که از حضور در المپیک انصراف می‌دهد به این ترتیب نازنین ملایی مسافر توکیو شد.

قایق‌هایی که به المپیک توکیو هم نرسید

فدراسیون قایقرانی ایران سال 96 اقدام به خرید تعداد 34 عدد قایق‌ در رشته روئینگ کرد، اما هزینه آن را کامل پرداخت نکرد تا اینکه در سال 98 مبلغ باقیمانده تأمین و تیر ماه امسال قایق‌ها وارد قشم شد.

از همان زمان فدراسیون در تلاش بود از شرکت حمل‌ونقل کننده در تهران ترخیص قایق‌ها را بگیرد و در ادامه روند ترخیص را در قشم پیگیری کند. تلاش آنها بر این بود که قبل از پایان سال این کار انجام شود و قایقرانان بتوانند قبل از انتخابی المپیک با قایق‌های جدید تمرین کنند، اما با کاغذ‌بازی‌های طولانی مدت این امر محقق نشد و قایق‌ها نه تنها برای حضور نمایندگان کشور در مسابقات انتخابی به تهران نرسید، بلکه نماینده کشورمان در المپیک هم نتوانست با این قایق‌ها برای المپیک تمرین کند.

نازنین ملایی، نماینده کشورمان در رشته روئینگ در المپیک توکیو در این‌باره گفت: المپیک یک سال عقب افتاد و امیدوار بودیم در این مدت قایق‌ها به دست ما برسد و قبل از کسب سهمیه آنها را در اختیار داشته باشیم اما قایق‌ها نرسید. بعد امیدوار بودیم حداقل در دو ماه باقیمانده تا المپیک قایق‌ها را داشته باشیم. ما برای مسابقه در المپیک دقیقا همین قایق‌ها که در گمرک مانده را سفارش دادیم و اگر قایق‌ها می‌رسید و می‌توانستیم با آن تمرین کنم و پیشرفت بهتری داشته باشم.

گرمای هوا و مشکلات پیش‌‌روی علی‌آقامیرزایی

علی آقامیرزایی، نماینده کشورمان در کایاک، 4 مرداد ماه راهی توکیو می‌شود. وی تمرینات خود را در تهران دنبال می‌کند. به گفته ایرج اقلیمی، سرمربی تیم ملی آبهای آرام کشورمان وی شرایط بدی ندارد اما گرمای هوا برای او بسیار آزاردهنده است و گاهی اوقات این ورزشکار به دلیل کمبود اکسیژن با مشکل ‌رو‌به‌رو می‌شود. فدراسیون در تلاش بود تا مکان دیگری را تمرینات وی انتخاب کند اما با شرایط کرونا این امر امکان‌پذیر نشد. کشورهای دیگر از جمله آذربایجان هم قبول نکرد که میزبان اردوی قایقران کشورمان باشد.

قایقرانی چگونه دست پر به ایران باز‌ می‌گردد؟

نگاهی به عملکرد قایقرانان کشورمان در ادوار گذشته المپیک و همچنین مقایسه امکانات و پیست‌های تمرینی ایران با سایر رقبا در المپیک نشان می‌دهد که توفع کسب مدال از قایقرانان غیر ممکن و غیر منطقی است و باید سطح توقعات و‌ انتظارات از دو نماینده کشورمان متناسب با داشته‌هایمان باشد.

بهترین عملکرد نمایندگان کشورمان در آبهای آرام کسب عنوان هفدهم عادل مجللی در المپیک ریو 2016 بوده است. با توجه به این شرایط کسب عنوانی بهتر از هفدم و یا حضور نماینده کشورمان در فینال B المپیک توکیو می تواند عملکرد قابل قبولی از کایاک سوار ایرانی باشد.

با بررسی وضعیت روئینگ و همچنین حضور نمایندگان کشورمان در رده‌های پایین فینال D در ادوار گذشته المپیک، مطمئنا کسب عنوان‌های نخست در فینال D و یا صعود به فینال C در توکیو می‌تواند نتیجه‌ای مطلوب برای نازنین ملایی باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها