کد خبر: 503550
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۱۱:۴۵:۵۵
| |

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

اروپا ناکامی خود در جلوگیری از نسل‌کشی سربرنیتسا را فراموش نکرده است

مقامات ارشد اتحادیه اروپا روز شنبه تاکید کردند، اروپا مسئولیت خود برای ناکامی در جلوگیری از نسل‌کشی سربرنیتسا را فراموش نکرده است.

اروپا ناکامی خود در جلوگیری از نسل‌کشی سربرنیتسا را فراموش نکرده است
کد خبر: 503550
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۱۱:۴۵:۵۵

اعتمادآنلاین| "جوزپ بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و "اولیور وارهلی"، کمیسیونر مذاکرات توسعه و سیاست همسایگی اروپا در آستانه بیست و ششمین سالروز نسل‌کشی مسلمانان بوسنیایی توسط نیروهای صرب در 11 ژوئیه سال 1995 میلادی، در بیانیه‌ای گفتند: رهبران سیاسی در کشورهای غرب بالکان باید با اذعان به آنچه رخ داده، ادای احترام به قربانیان و ترویج واقعی سازش و آشتی از طریق مقابله با ریشه‌های نفرت و انزجار که منجر به این نسل‌کشی شد، برای سایرین الگو باشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، در این بیانیه آمده است: در اروپا برای انکار نسل‌کشی، تجدیدنظرطلبی و تجلیل از جنایتکاران جنگی که مغایر با اساسی‌ترین ارزش‌های اروپا هستند، هیچ جایی وجود ندارد. تلاش‌ها برای بازنویسی تاریخ غیرقابل قبول هستند.

این مقامات اتحادیه اروپا بر لزوم دادگاه‌های بین‌المللی و همچنین دادگاه‌های داخلی در بوسنی و هرزگوین و کشورهای همسایه به منظور برقراری عدالت برای قربانیان و خانواده‌هایشان تاکید کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: برقراری عدالت و ایجاد جامعه‌ای بهتر، بهترین راه گرامیداشت یاد افرادی است که به صورت نظام‌مند و تعمدی کشته شدند. هیچ معافیت از مجازاتی نمی‌تواند وجود داشته باشد. نسل‌کشی، نسل‌کشی است خواه در سربرنیتسا رخ دهد خواه در مکانی دیگر. صلح تنها با عدالت برقرار می‌شود.

این مقامات همچنین بار دیگر بر تعهد اتحادیه اروپا برای کمک به بوسنی و هرزگوین در ایجاد جامعه‌ای مبتنی بر کثرت‌گرایی، عدالت و کرامت انسانی و ساختن آینده‌ای جمعی که در آن درگیری و خصومت دیگر ممکن و قابل تصور نباشد، تاکید کردند.

در ژوئیه سال 1995 میلادی به رغم حضور نیروهای حافظ صلح هلندی بیش از هشت هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی در جریان حمله نیروهای صرب بوسنی به شهر سربرنیتسا کشته شدند.

نیروهای صرب تلاش می‌کردند تا این زمین‌ها را از مسلمانان بوسنیایی و کروات‌ها بگیرند تا بتوانند یک کشور برای خود تشکیل دهند.

شورای امنیت سازمان ملل در بهار سال 1993 میلادی شهر سربرنیتسا را یک "منطقه امن" اعلام کرده بود. اما نیروهای صرب به رهبری ژنرال "راتکو ملادیچ" که بعدها به خاطر جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی گناهکار شناخته شد، به این منطقه سازمان ملل حمله کردند.

زمانی که نیروهای صرب این منطقه را اشغال کردند و تنها در 11 ژوئیه حدود دو هزار مرد و پسر را به قتل رساندند، نیروهای هلند نتوانستند کاری انجام دهند.

حدود 15 هزار تن از ساکنین شهر سربرنیتسا به کوهستان‌های اطراف فرار کردند اما نیروهای صرب آنها را گرفتند و بیش از شش هزار تن دیگر را نیز به قتل رساندند.

اجساد قربانیان در 570 مکان مختلف در این کشور کشف شده‌اند.

دادگاه بین‌المللی عدالت در لاهه در سال 2007 میلادی اعلام کرد که در سربرنیتسا یک نسل‌کشی صورت گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها