کد خبر: 503557
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۱۱:۵۲:۳۲
| |

فراخوان اخراج امارات از شورای همکاری خلیج فارس

شخصیت‌های بازر و برجسته کشورهای حوزه خلیج فارس خواستار اخراج امارات از شورای همکاری به دلیل سیاست‌های تفرقه افکنانه این کشور شدند؛ اقدامی که با استقبال گسترده فعالان عرب شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

فراخوان اخراج امارات از شورای همکاری خلیج فارس
کد خبر: 503557
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۱۱:۵۲:۳۲

اعتمادآنلاین| فراخوان شخصیت‌های بازر و برجسته کشورهای حوزه خلیج فارس مبنی بر اخراج امارات از شورای همکاری با استقبال گسترده فعالان عرب شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است.

به گزارش تسنیم به نقل از وبگاه امارات لیکس، این شخصیت‌ها با انتشار توئیت‌هایی به تبیین خطر امارات بر وحدت دیدگاه و اتفاق نظر صفوف کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دلیل رویکرد توطئه گرانه‌اش در فتنه انگیزی و ایجاد اختلاف و شکاف بین این کشورها پرداختند که تازه ترین آن اختلاف بین امارات با کشور عربستان سعودی است.

این فعالان فضای مجازی بر خطر سوء استفاده امارات از دولت و حکومت به عنوان دروازه‌ای جهت اشاعه عادی سازی روابط با اسرائیل و تشکیل ائتلاف‌های منطقه‌ای مشکوک تأکید کردند.

اخیرا، یک وبگاه انگلیسی با انتشار گزارش تأکید کرده بود که امارات به خاطر منافع خود شورای همکاری خلیج فارس را تضعیف می‌کند.

«آندریاس کرگ»، پژوهشگر بخش تحقیقات دفاعی دانشگاه «کینگز» لندن در مقاله‌ای که پایگاه خبری «میدل ایست آی» انگلیس منتشر کرد، نوشت: «آمریکا در برهه‌ای که محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان سعودی به دلیل حادثه قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار معارض عربستانی در اوج انزوا قرار داشت، تلاش کرد، با اعمال فشار بر بن سلمان بحران ریاض با دوحه را حل و فصل کند، چون شکاف ناشی از این بحران، راهبرد واشنگتن در خلیج فارس را با مشکل مواجه می کرد.

وی می افزاید: «همانند بحران 2014 خلیج فارس، امارات طی بحران قطر موسوم به بحران 2017 حاضر نبود با قطر برای حل اختلافات گفتگو کند».

آندریاس کرگ با اشاره به اینکه اختلاف دیدگاه ایدئولوژیک ابوظبی با نگرش لیبرال‌تر دوحه به مسائل منطقه مهم‌تر از انسجام و وحدت شورای همکاری خلیج فارس است، می افزاید: «به نظر می رسد، شراکت امارات و عربستان به دلیل همسویی و نزدیکی منافع و ارزش‌ها بین این دو کشور است، در حالی که کشوری چون عمان همواره از سیاست‌های توسعه طلبانه امارات ناراضی بوده و ابوظبی را به دخالت در امر حساس جانشینی در این کشور متهم کرده است».

نویسنده تاکید می‌کند، وقتی موضوع مربوط به سیاست خارجی باشد، به نظر می رسد، اختلاف بسیاری بین رویکرد اعضای شورا وجود داشته باشد و توافقنامه‌های دو جانبه بین اعضا بر مذاکرات و تصمیمات و منافع شورا پیشی گیرد.

اینگونه به نظر می رسد که شورای همکاری خلیج فارس هم اکنون بیش از هر زمان دیگری خود را وارد مناقشه‌ها و مباحث پوچ و بیهوده کرده، مشابه آنچه در اتحادیه عرب به چشم می خورد و رهاورد چنین وضعیتی سخنرانی سالیانه هریک از اعضا و ارائه بیانیه‌ای مبهم و نامفهوم از سیاست این شورا باشد، چون تصمیم گیری‌ها در جایی دیگر انجام می‌شود.

آندریاس کرگ تأکید می کند که همه اینها برای برآوردن خواست آمریکا در اتحاد شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس در برابر ایران، آن هم در میان اختلافات و شکاف‌هایی است که واشنگتن بین اعضا ایجاد کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها