مدیرعامل شرکت پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان خبر داد:

تولید 65 محصول پتروشیمی با سرمایه‌گذاری 3 هزار میلیارد تومانی

مدیرعامل شرکت پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان گفت: با ساخت پارک پتروشیمیایی بروجن، با سرمایه‌گذاری سه میلیارد هزار میلیارد تومانی و اختصاص 10 نوع خوراک، 65 نوع محصول پتروشیمی تولید خواهد شد.

تولید 65 محصول پتروشیمی با سرمایه‌گذاری 3 هزار میلیارد تومانی
کد خبر: 503606
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ۱۳:۱۹:۰۵

اعتمادآنلاین| «رسول اشرف زاده» در مراسم امضای تفاهم‌نامه احداث پارک پتروشیمیایی بروجن با اشاره به اینکه تلاش ما حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش است، افزود: همه محصولات تولید و صادراتی، در شرایط فعلی خام‌فروشی است و تلاش داریم این زنجیره را به نهایت برسانیم.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: در روزهای آینده، یک تفاهم‌نامه همکاری با وزیر صمت امضا خواهیم کرد که این تفاهم‌نامه می‌تواند بسیاری از موانع را برطرف کند.

اشرف‌زاده با اشاره به اینکه فاصله‌ای که بین صنعت پتروشیمی و وزارت صنعت وجود دارد رفع شود، گفت: در محصولات نهایی وارد حوزه وزارت صنعت می‌شویم و هماهنگی با وزارت صنعت می تواند مشکلات را رفع کند.

وی ادامه داد: شرکت پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، در اجرای طرح‌های خود 5 اصل را مورد نظر قرار می‌دهد. اولین بخش محصول و بازار است و دومین موضوع تکنولوژی در دسترس است.

به گفته اشرف زاده، سومین شاخص نرخ بازگشت سرمایه است و طرح‌هایی انتخاب می‌شود که سودآوری مناسبی داشته باشد.موضوع دیگر خوراکی است که در هلدینگ خلیج فارس در دسترس است و بحث بعدی مسائل زیست محیطی و میزان آبی است که باید در طرح‌های پایین دستی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه محصولات میانی که قابلیت تکمیل زنجیره اررش دارند توسط خود پترول انجام می‌شود، گفت: پترول 9 طرح با مجموع ظرفیت 600 هزارتن و 800 میلیون یورو سرمایه‌گذاری در دست اجرا دارد که 2 طرح در سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان ادامه داد: در مواردی مانند این پارک یکی از بهترین پارک‌های پایین دستی است. در این پارک، 10 محصول ارزش آفرین به عنوان خوراک استفاده می‌شود و روی محصولات خاص متمرکز هستیم.

وی افزود: 48 واحد صنعتی در 6 زون احداث می‌شود و 65 محصولی تولید می‌کنیم که بخش عمده آنها وارداتی است و برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود.

اشرف زاده تاکید کرد: این اقدام علاوه بر آنکه مانع از خروج ارز می‌شود، تا 80 درصد این محصولات در خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین صادرات محصولات به بازارهای همسایه در دستور کار است.

همچنین «اقبال عباسی» استاندار استان چهارمحال و بختیاری در این مراسم گفت: همه زیرساخت‌های مورد نظر این پارک اماده است و موقعیت مکانی مناسبی انتخاب شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی انجام شده و از نظر مکانی زمینی که تخصیص پیدا کرده در جاده مواصلاتی خوزستان قرار دارد.

توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در شهرستان بروجن

«امیر قلی جعفری» نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه بروجن دومین شهر از نظر جمعیتی در استان چهارمحال و بختیاری است، گفت: این شهر از نظر جغرافیایی در مسیر ترانزیت شمال و جنوب است.زمین تخصیص یافته برای پارک پتروشیمیایی بروجن از 20 سال پیش در نظر گرفته شده و خط لوله سراسری گاز در کنار این زمین وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از 20 سال پیش قول پتروشیمی بروجن داده شده، افزود: پتروشیمی لردگان در ماه‌های قبل به بهره‌برداری رسید.

جعفری تاکید کرد: علاوه بر ساخت پتروشیمی باید آلایندگی کمتر باشد و با محیط زیست هماهنگ شود.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری در استان بالا است باید از این نرخ بکاهیم و اشتغال پایداری ایجاد کنیم. از آنجایی که با کمبود آب مواجهیم و این شهرستان مشکل توسعه صنایع بالادستی را داشت به سمت توسعه صنایع پایین دستی رفتیم.

جعفری با تاکید بر اینکه مهم اشتغال زایی است تا نرخ بیکاری کم شود، افزود: در این شرایط سخت اقتصادی به حضور سرمایه گذاران در طرح ها کمک شود. همچنین باید زمان بندی مشخصی برای اجرا داشته باشیم داشته باشیم تا امکان مطالبه و پیگیری وجود داشته باشد.

همچنین «سجاد رستمی» مدیر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر 912 واحد صنعتی فعال در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که 1.2 درصد کل کشور را شامل می شود.

وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری در این واحد ها 1 درصد کل کشور است و 1.2 اشتغال کشور را به خود اختصاص داده اند.

رستمی با اشاره به اینکه طرح های صنعتی در حال اجرا در استان چهارمحال و بختیاری 2.34 درصد کل طرح های در دست اجرای کشور است، افزود: میزان سرمایه گذاری 1.6 درصد و میزان اشتغال 2.5 درصد کشور است بنابراین وضعیت استان در چند سال آینده به مراتب بهترخواهد بود.

به گفته رستمی، این طرح ها به جز پارک اوره لردگان و پارک پتروشیمی بروجن است که در مجموع 6 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد داشت.

تفاهم‌نامه احداث پارک پتروشیمیایی بروجن امضا شد. پارک پتروشیمیایی بروجن با هدف توسعه صنایع پایین‌دستی، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی منطقه احداث خواهد شد.

این پارک در 6 زون و با حجم سرمایه‌گذاری 3 هزار میلیارد تومان اجرا می‌شود.

تفاهم‌نامه احداث پارک پتروشیمیایی بروجن صبح امروز (یکشنبه، 20 تیرماه) میان اقبال عباسی استاندار چهارمحال‌وبختیاری، سجاد رستمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، امیرقلی جعفری نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی و رسول اشرف‌زاده، مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) امضا شد.

پارک پتروشیمی بروجن سالانه به 35 هزار تن پلی‌پروپیلن، 85 هزار تن پلی‌اتیلن، 40 هزار تن استایرن بوتادین رابر، 150 هزار تن اوره و 10 هزار تن اتیلن پروپیلن دی‌ان مونومر به‌عنوان خوراک نیاز دارد.

این پارک برای 3130 نفر به‌صورت مستقیم و 7185 نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها