شدت گرفتن حملات به نیروهای امریکایی در عراق و سوریه؛ پنتاگون نمی‌تواند تصمیم بگیرد

جو بایدن رییس‌جمهور امریکا با پافشاری بر خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان و بدون توجه به آنچه در آینده ممکن است برای این کشور اتفاق بیفتد، در تلاش است تا هرچه زودتر امریکا را از بحرانی که نزدیک به دو دهه درگیر آن است خلاص کند.

شدت گرفتن حملات به نیروهای امریکایی در عراق و سوریه؛ پنتاگون نمی‌تواند تصمیم بگیرد
کد خبر: 503756
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۰۷:۴۵:۳۰

اعتمادآنلاین| کمی آن‌سو‌تر وضعیت برای نظامیان امریکایی در عراق هرروز بحرانی‌تر می‌شود و حملات کوچک و پرتعداد علیه نظامیان این کشور باعث شده تا وزارت دفاع ایالات متحده به‌شدت در این خصوص «ابراز نگرانی» کند. ایالات متحده از یکسو پاسخ‌های نظامی خود به این حملات را غیرموثر می‌بیند و از سوی دیگر نمی‌تواند تصمیمی جدی برای در امان نگه داشتن نیروهای امریکایی اتخاذ کند.

به گزارش روزنامه اعتماد، جمهوری‌خواهان معتقدند دلیل اصلی تداوم حملات اخیر به نیروهای امریکایی در عراق، «ناکارآمدی» سیاست‌های دولت بایدن در مقابله با تهدیدها و «ناکافی بودن» پاسخ‌هایی است که دولت امریکا به اینگونه حملات می‌دهد. آنها دولت امریکا را تحت فشار قرار داده‌اند تا هرچه زودتر تدابیری جدی برای مقابله با حملات به نیروهای نظامی ایالات متحده اتخاذ کند.


تنها در هفته گذشته، 6 حمله راکتی و پهپادی علیه دیپلمات‌ها و نظامیان امریکایی در عراق و سوریه صورت گرفته که در یک مورد، روز چهارشنبه بر اساس اعلام پنتاگون 14 راکت به اهدافی در یک پایگاه نظامی امریکا در عراق اصابت کرد؛ در این حمله دست‌کم 2 امریکایی مجروح شدند. روز گذشته نیز رسانه محلی صابرین‌نیوز گزارش داد «پایگاه امریکا در میدان نفتی العمر واقع در استان دیرالزور سوریه، هدف موشک قرار گرفت و پس از اصابت موشک به این پایگاه امریکایی، ستون‌هایی از دود در آسمان برخاست.» همچنین خبرگزاری دولتی سانا، به نقل از منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجار در نزدیکی میدان گازی کنیکو که محل استقرار نیروهای امریکایی در سوریه است خبر داد. رویکرد گروه‌های مقاومت عراقی در ماه‌های گذشته عموما مبتنی بر انتخاب اهداف متنوع و متفاوت و همچنین تلاش برای وارد آوردن خسارت لجستیکی بدون تحمیل تلفات انسانی بوده و پافشاری بر این رویکرد باعث شده تا کار پنتاگون در تصمیم‌گیری سخت شود.


تحلیلگران معتقدند گسترش دامنه حملات از عراق به سوریه و افزایش تعداد حملات نشان می‌دهد که مهاجمان در حال سنجش واکنش‌ دولت بایدن هستند. پولیتیکو در این خصوص نوشته است: «این درگیری‌ها آزمون خوبی برای عزم بایدن در پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان ایالات متحده در خاورمیانه و تمایل به تمرکز روی رقابت قدرت‌های بزرگ نظیر چین و روسیه به حساب می‌آید.»


واکنش‌ها به این حملات در میان مقامات امریکایی متفاوت بوده است. جوئی هود، دستیار موقت وزیر خارجه امریکا روز شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «العربیه» گفته ایالات متحده، علی‌رغم تشدید حملات این گروه‌ها به مواضع کشورش در عراق با آنها درگیر «جنگ عیان» نیست. هود از گروه‌های عراقی که در هفته‌های گذشته مواضع امریکا در عراق را هدف قرار داده‌اند به عنوان «شبه‌نظامیان» یاد کرده است. او گفت: «درک می‌کنم بعضی از این شبه‌نظامیان با کارهایی که ایالات متحده هنگام مبارزه با داعش انجام می‌دهد کاملا مخالفند.» او در ادامه افزود: «ولی ما از آنها می‌خواهیم، از آنها خواهش می‌کنیم کاری با ما نداشته باشند و ما هم کاری با آنها نخواهیم داشت تا بتوانیم با این دشمن مشترک، یعنی داعش بجنگیم.»

هود در ادامه تأکید کرد حملات مکرر گروه‌های عراقی به مواضع و نیروهای امریکا «به نفع هیچ‌کس نیست و فقط به داعش آزادی عمل بیشتری می‌دهد.» برخلاف وزارت خارجه، مقامات پنتاگون از «پاسخ جدی» به نیروهای عراقی حرف می‌زنند. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا روز پنجشنبه گفت: «امریکا سلامت و امنیت نیروهای خود در خارج از کشور را بسیار جدی می‌گیرد. سخنگوی پنتاگون افزود:«وقتی امنیت نیروهای امریکا به خطر می‌افتد، به‌طور مناسب دست به اقدام تلافی‌جویانه می‌زنیم.» کربی تصریح کرد «شبه‌نظامیان» در این حملات از سلاح‌های «مرگبار» استفاده می‌کنند. او این حملات را «خطراتی جدی» تلقی کرد.

تلاش‌های کنگره به بن‌بست می‌خورد؟


به گزارش «اعتماد» حملات اخیر همچنین می‌تواند به عاملی برای ناکام ماندن تلاش‌های کنگره در بازپس‌گیری اختیارات مربوط به اعلام جنگ و صدور دستور حمله نظامی از قوه مجریه را تحت تأثیر قرار دهد. کمیته روابط خارجی سنای امریکا قرار است در طول این هفته مصوبه مجلس نمایندگان در خصوص لغو مجوز اقدام نظامی موسوم به AUFM 2002 را بررسی کند. این طرح در حالی در اواخر خردادماه با رأی 268 موافق در مقابل 161 مخالف به تصویب رسید که 49 عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان نیز با دموکرات‌ها همراه شدند و رأی به لغو مجوز اقدام نظامی در عراق دادند. الین لوریا، نماینده ویرجینیا تنها دموکراتی بود که برخلاف هم‌حزبی‌هایش رأی مخالف به این طرح داد و آن را مخالف منافع ایالات متحده در عراق توصیف کرد.


میچ مک کانل رهبر جمهوری‌خواهان در سنا با لغو این مجوز مخالف است و آن را تضعیف‌کننده توان دولت امریکا در مقابله با تهدیدها می‌داند. او چندی پیش به حملات مشابه علیه نیروهای امریکایی در عراق به عنوان نمونه‌ای از تهدیدها که دولت برای مقابله با آن نیاز به اختیارات نظامی دارد اشاره کرد. همزمان احتمال می‌رود نظر دموکرات‌های سنا، برخلاف دموکرات‌های مجلس نمایندگان یکدست نباشد و ممکن است گروهی از سناتورهای ارشد حزب دموکرات با لغو مجوزها مخالفت کنند. پایگاه خبری هیل نوشته است که امروز دوشنبه، نشستی در کمیته سیاست خارجی سنای امریکا برای بررسی تأثیرات لغو مجوزهای نظامی بر توان پاسخگویی نظامیان امریکایی در عراق برگزار خواهد شد.

جمهوری‌خواهان و تلاش برای تقابل با ایران


سناتورهای جمهوری‌خواه اصرار دارند که این حملات از سوی ایران و به منظور تحت فشار گذاشتن دولت امریکا انجام می‌شود. تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس در این خصوص به پولیتیکو گفته است که تلاش دارد متممی را برای اضافه کردن به مصوبه مجلس نمایندگان آماده کند تا توانایی و اختیارات دولت امریکا برای پاسخگویی به حملات «گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران» محفوظ بماند. برخی دیگر از جمهوری‌خواهان نیز از این تلاش تد کروز حمایت می‌کنند. مایک راجرز، نماینده ایالات آلاباما در مجلس نمایندگان در این خصوص می‌گوید: «افزودن چنین متممی به طرح مجلس نمایندگان ضروری است. ما باید این موضوع را کاملا روشن کنیم که هر حمله‌ای به نیروهای امریکایی نه تنها با پاسخ همراه خواهد شد، بلکه این پاسخ فوری و قوی خواهد بود.»

خواسته گروه‌های عراقی چیست؟


گروه‌های عراقی ترور سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس را به عنوان یکی از جدی‌ترین انگیزه‌های خود برای حمله به نیروهای امریکایی مطرح می‌کنند و خواستار خروج کامل نظامیان امریکایی از عراق شده‌اند. «سعد السعدی» عضو دفتر سیاسی جنبش «عصائب اهل الحق عراق» تأکید کرد که گروه‌های مقاومت عراق، مخالف حضور امریکا در این کشور هستند. السعدی به خبرگزاری «شفق‌نیوز» گفت که حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های امریکا به خاطر عهدی است که این گروه‌ها پس از جنایات متوالی امریکایی‌ها علیه نیروهای الحشدالشعبی و ترور شهیدان سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» با خود بسته‌اند. السعدی همچنین گفت که «گروه‌های مقاومت طی روزهای آتی، عملیات خود را علیه حضور امریکایی‌ها افزایش خواهند داد؛ چرا که این کشور به حاکمیت عراق و مصوبات پارلمان و دولت احترام نمی‌گذارد».

این مسوول العصائب تصریح کرد، گروه‌های مقاومت به دیپلماسی، فرصت کافی دادند، ولی دولت امریکا از این فرصت برای تعلل استفاده کرد، ولی دولت عراق «باید ضمن ایفای نقش خود، در جامعه بین‌الملل خواستار اخراج امریکایی‌ها از خاک عراق باشد». همچنین «کاظم الفرطوسی» سخنگوی «کتائب سیدالشهداء» عراق گفته است که برخی میانجیگری‌ها برای متوقف شدن حمله به نظامیان امریکایی در عراق در جریان است. به گفته او، عملیات نظامی علیه نیروهای امریکایی با هدف اخراج کامل این نیروها از تمام خاک عراق صورت گرفته و تا تحقق این امر، هیچ عملیاتی متوقف نخواهد شد، حال فشارها بر گروه‌های عراقی هر چقدر می‌خواهد، باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها