کد خبر: 503779
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۰۸:۲۰:۰۰
| |

غلامرضا مرحبا، نماینده آستارا و سخنگوی کمیسیون اقتصادی در مجلس:

قدرت سخت‌افزاری نیاز به یک پشتوانه اقتصادی قوی دارد / به تعطیلی کشاندن صنایع باعث می‌شود که ما رشد بیکاری داشته باشیم / همین الان گیلان‌ را به طرف کویر شدن بردیم

یک سخنگوی کمیسیون اقتصادی در مجلس گفت: قدرت سخت افزاری و به قول خودمان «میدان»، نیاز به یک پشتوانه اقتصادی قوی دارد. این اقتصاد هر چقدر قوی و محکم باشد و هر چقدر بتواند معیشت داخلی کشور و معیشت و رفاه مردم را بیشتر تامین کند.

قدرت سخت‌افزاری نیاز به یک پشتوانه اقتصادی قوی دارد / به تعطیلی کشاندن صنایع باعث می‌شود که ما رشد بیکاری داشته باشیم / همین الان گیلان‌ را به طرف کویر شدن بردیم
کد خبر: 503779
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۰۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا مرحبا، نماینده آستارا و سخنگوی کمیسیون اقتصادی در مجلس یازدهم درباره وضعیت اقتصادی کشور گفت: سر حلقه اصلی گمشده‌ ای در اقتصاد به نام استراتژی داریم. ما برای اقتصاد باید استراتژی تعیین کنیم. وزیر اقتصاد آینده اولین کاری که باید اعلام کند این است که بر اساس چه معیاری و بر اساس چه الگو و اسلوبی می‌خواهد اقتصاد را اداره کند. اگر می خواهیم بصورت بخور و نمیر زندگی کنیم، نفت و محصولات کشاورزی بفروشیم و مواد معدنی صادر کنیم و یک چیزهایی وارد کنیم بالاخره کمتر یا بیشتر دور هم استفاده کنیم، این یک استراتژی است.

به گزارش برنا،‌ مرحبا گفت: یک استراتژی دیگر این است که واقعا مشخص کنیم هدف ما در منطقه و جهان چیست؟ برای معیشت مردم برنامه و استراتژی ما چیست؟ باید اینها را مشخص کنیم اگر ما به عنوان یک قدرت برتر در منطقه همچنان می خواهیم جایگاه و هژمونی و تاثیرگذاری خودمان را در دنیا حفظ کنیم و چانه زنی و قدرت چانه زنی مان را نشان دهیم، اینها همه نیازمند یک اقتصاد مستحکم است.

نماینده مجلس یازدهم عنوان کرد: در داخل اقتصاد به مانند یک پشتوانه برای قدرت سخت افزاری کشور حساب می شود. وقتی یک کشوری قدرتمند است به قول دوستی شما در کوچه و خیابانش هم که راه می روید احساس می کنید و می فهمید دولت این کشور قدرتمند و توانمند است و همه اینها خودش را نشان می دهد. ما باید اقتصادمان را طوری بسازیم که بتوانیم در منطقه از نظر قدرت نظامی و سخت افزاری حرف اول را بزنیم.

او ادامه داد: قدرت سخت افزاری و به قول خودمان «میدان»، نیاز به یک پشتوانه اقتصادی قوی دارد. این اقتصاد هر چقدر قوی و محکم باشد و هر چقدر بتواند معیشت داخلی کشور و معیشت و رفاه مردم را بیشتر تامین کند، تحریم پذیری ما کاهش و قدرت چانه زنی و شکوه بین المللی و امنیت ملی ما افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین امنیت ملی ما افزایش پیدا می کند و از طرف دیگر مردم در رفاه و از دولت و نظامشان راضی هستند و این باز به امنیت ملی و آرامش کشور، کمک می کند.


نماینده گیلان در مجلس گفت: حالا شما ببینید این آقایان چکار کردند که این وضعیت برق کشور و این وضعیت آب کشور است. این نشان دهنده این است که سالیان سال برنامه ریزی نشده و رها بوده است. یک نیروگاه سال های سال اورهال نشده و از مدار خارج شده است. الان ما در یک شهر کوچک می گردیم می بینیم که شبکه اصلاح نشده، ترانس نگذاشتند و سیم نکشیدند و سالیان سال هیچ کاری انجام نشده، اینها باعث نارضایتی عمومی و باعث می شود که، چه در داخل و چه در بیرون شکوه حکمرانی ما کاهش پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی اظهار کرد: حیطه مسئولیت وزیر اقتصاد بسیار پیچیده است، در کنار آن هم بقیه اعضاء دولت و حاکمیت وزارت اقتصادی و حوزه اقتصاد و زیر مجموعه های آنها باید کاری کنند که شکوه حکمرانی جمهوری اسلامی ایران افزایش پیدا کند. اگر ما جایی می رویم می گوییم که ما شهروند جمهوری اسلامی ایران هستیم باید افتخار کنیم، البته الان هم افتخار می‌کنیم ولی واقعا باید بتوانیم حرف برای گفتن داشته باشیم و بگوییم این رفاه را داریم.

مرحبا گفت: مقام معظم رهبری همیشه جلوتر از دولت ها حرکت کردند، همین شعارهای اقتصادی سال را اگر به عنوان یک استراتژی در نظر می گرفتیم و به آن توجه می کردیم و بر همان اساس، برنامه ریزی می کردیم و امکانات دولت و کشور را برای دست پیدا کردن به این استراتژی بسیج می‌کردیم، طبیعتا خیلی از مشکلاتی که الان داریم را نداشتیم. متاسفانه الان این کار اتفاق نیفتاده و یک سری شعارهای تبلیغاتی و اقدامات تبلیغاتی صورت گرفته است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم تصریح کرد: شعار رفع موانع تولید و شعار سالی که مقام معظم رهبری مطرح کردند، می تواند برای ما یک تبیین خط و یک استراتژی باشد. ما باید این استراتژی را به عنوان یک راهکار اساسی در نظر بگیریم و امکانات کشور را برای رسیدن به آن و در جهت آن، هدایت کنیم.

غلامرضا مرحبا عنوان کرد: ما صنایع عظیمی داشتیم که زمانی در هر کدام 4 و 5 هزار نفر کار می کردند و تولید، با کیفیت بسیار بالایی بود ولی الان تعطیل و واگذار شده اند، ماشین آلات فروخته شده، کارگرها اخراج شدند بنابراین با بیکاری چگونه می شود مبارزه کرد؟ متاسفانه واحدهای تولیدی بخاطر تامین مالی، نبود تکنولوژی روز و مسائل مالیاتی به تعطیلی کشانده شدند.

او تاکید کرد: به تعطیلی کشاندن صنایع باعث می شود که ما رشد بیکاری داشته باشیم. در بسیاری از شهرستان‌های ما رشد بیکاری بالای 60-70 درصد است. در بخش کشاورزی در همین گیلان یک سد منجیل داریم که هم خودش و هم سیستم آبرسانی آن هم برای قبل از انقلاب است. وزارت نیرو خیلی ضعیف عمل کرده است. ما در خشکسالی وحشتناکی دست و پا می زنیم، این طرف چاه می‌زنیم، آنطرف چاه می زنیم سفره های زیرزمینی در حال از بین رفتن است.

نماینده گیلان تصریح کرد: همین الان گیلان‌ را به طرف کویر شدن می بریم. مثل اصفهان و بقیه جاها و زاینده رود که خشک شدند که همه اینها نشان دهنده عدم برنامه ریزی و نشان دهنده ضعف و مدیریت دولت‌هایی است که متاسفانه یکی پس از دیگری آمدند و رفتند و غفلت کردند و الان دارند زمین سوخته ای را برای ما، به ارث می‌گذارند. ما هستیم و زانوهای غم در بغل گرفته و به هر طرف که نگاه می کنیم، خرابی تحویل دادند و رفتند. ما در هشت سال گذشته بخور و نمیر زندگی کردیم. هیچ استراتژی برای پیشرفت نداشتیم این بخور و نمیر ما را به این روز انداخته است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی در رابطه با اولین قدم اقتصادی دولت سیزدهم اظهار کرد: اقتصاد به این صورت نیست که همه موضوعات اقتصادی باشد، همه با هم مرتبط هستند و اینطور نیست که اقتصاد ما یک جهت گیری داشته باشد که وزارت صمت یک جایی برود و وزارت نیرو یک جای دیگر برود بنابراین وقتی ما صحبت از کسادی اقتصادی می کنیم، اقتصاد کشور را در برمی گیرد نه اینکه فقط معیار وزارتخانه باشد. در ابتدا مهمترین کاری که وزیر اقتصاد دولت سیزدهم باید انجام دهد این است که استراتژی تبیین و برنامه داشته باشد.

نماینده مجلس یازدهم درباره ویژگی‌های تیم اقتصادی دولت سیزدهم گفت: من درباره افراد نظری ندارنم، وارد هم نمی شوم زیرا فقط تشویش اذهان عمومی است به هرحال آقای رئیس جمهور درباره تیم و مجموعه‌اش جمع بندی می‌کند، اما انتظار داریم که واقعا انسانهای متخصص بیایند و صرفا سیاستمداران نمی‌توانند مدیران خوبی در هر حوزه ای باشند. حوزه هایی که الان وجود دارند حوزه وزارت اقتصاد و صمت بسیار پیچیده هستند. کسی که می خواهد سکان را در دست بگیرد باید با این پیچیدگی ها آشنا باشد و بتواند، آنجا را بچرخاند.

او همچنین تاکید کرد: این‌ حوزه ها و زیرمجموعه های آن بسیار گستردگی دارند و لازم است کسی که می آید مشکلات فراوان را حل کند. ما سالیان سال است که تورم، دو رقمی گردن کلفت، درشت و بزرگی داریم همه اینها وظیفه وزیر پیشنهادی آینده را سنگین تر می کند.

مرحبا در پایان گفت: بیماری هلندی و تورم دو رقمی که به جان کشور افتاده و کاهش ارزش پول ملی و نقدینگی بسیار بالا، بورس و مسائل مختلف دیگر همه اینها باعث شده که حساسیت کار بیشتر شود و وظیفه وزرا و دولت آینده خیلی پیچیده تر می‌شود چون به هرحال کشوری را اداره نمی کنند که همه چیز سرجای، خودش است. اینها باید بیایند و همه چیز را بر سر جای خودش قرار بدهند و این هم خیلی دشوار و کار سختی است و برایشان، آرزوی موفقیت می کنم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها