نشست خبری سرمربی روسی والیبال ایران پیش از المپیک آلکنو

قائمی یک صدم افتخارات من را هم ندارد/ مربی نیستم که فدراسیون بتواند به من فشار وارد کند

سرمربی تیم ملی والیبال با حضور در نشست خبری به سوالات و ابهامات پیرامون تیم ملی پیش از آغاز المپیک پاسخ داد.

قائمی یک صدم افتخارات من را هم ندارد/ مربی نیستم که فدراسیون بتواند به من فشار وارد کند
کد خبر: 503821
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۰۹:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست خبری ولادیمیر آلکنو سرمربی تیم ملی والیبال درباره نتایج ایران در لیگ ملت های والیبال و برنامه ریزی برای حضور در المپیک توکیو برگزار شد.


به گزارش ایسنا، آلکنو در ابتدای این نشست، گفت: اگر یادتان باشد قبل از شروع مسابقات گفتم امیدوارم این مسابقات به بسیاری از سوالات من پاسخ بدهد و می توانم بگویم این کار انجام شد و این مسابقات یک آزمون برای تیم ما بود. مسابقات بسیار سختی بود و در یک‌محیط بسیار سخت 15 مسابقه فشرده انجام دادیم. این رقابتها جواب سوال هایی که من دنبالش بودم را داد.


وی افزود: همانطور که قول داده بودم جوان ها را آزمایش کردم و در مجموع سطح کلی تیم را محک زدم. نتیجه مورد پسند من و شما نبود اما آن حجم کاری که تیم انجام داد نکات مثبتی داشت و نکته مهم این بود که بازیکنان جوانی را دیدید که از پرچم ایران دفاع خواهند کرد و این موضوع اصلی بود. اتفاقات را ناظر بودید و اگر خواستید و سوالی داشتید من پاسخ خواهم داد.

سرمربی روس تیم ملی والیبال در ادامه در پاسخ به این سوال که شما گفتید نتایج ایران در لیگ ملت ها مورد پسند او و مردم نبوده است، گفت: می شد نتایج بهتری بگیریم. مثلا مقابل صربستان که تقریبا ترکیب دوم و جوان تیم بازی کرد. ما با چند تعویص بازیکنان با تجربه می توانستیم بازی را ببریم اما همانطور که قبل از مسابقات با رییس فدراسیون هماهنگ کرده بودم اعلام کردم این مسابقات برای آمادگی در المپیک است. برای همین می خواستم بازیکنان جوان را در شرایط سخت محک بزنم. البته واقف بودم که تغییر دائمی ترکیب کار درستی نیست اما باید همه بازیکنان را در شرایط سخت محک می زدم. واقف بودم به این موضوع که مسابقات پرفشار است برای همین برای جلوگیری از افزایش فشار و مصدومیت تغییرات را انجام می دادم اما می دانستم این تغییرات باعث ثبات تیم ملی نمی شود.


وی افزود: باید یاداوری کنم تیم ملی تقریبا دو سال بازی رسمی نداشت و 50 درصد تیم را جوانانی تشکیل می دادند که بازی رسمی نداشتند. به معجزه اعتقاد ندارم و می دانم با کار جمعی می توانیم به نتایج خوبی برسیم.

وی درباره اینکه آیا دخالتی در کار او صورت می‌گیرد یا خیر، گفت: قبلا هم گفته بودم و الان هم رسما می گویم از روز اول شروع کارم در ایران، تمام تصمیمات را خودم می‌گیرم. من دو همکار دارم که با آنها مشورت می کنم و نه رییس فدراسیون و نه سرپرست یا کسان دیگر. من جزو آن دسته از مربیان نیستم که بشود به من فشار وارد کرد اگر قرار است من پاسخگوی نتایج باشم.


وی درباره حواشی مربوط به اظهارات فرهاد قائمی گفت: دوست نداشتم درباره این موضوع صحبت کنم. تفاوت بنیادی بین من و این بازیکن این است که من بزرگتر از او هستم و عناوین ما قابل قیاس نیست. او یک صدم عناوین من را هم ندارد که بخواهد درباره گذشته من حرف بزند. من او را جلوی خودم نشاندم و همه صحبت ها انجام شد اما او در رسانه ها پاسخ داد. یک ماه یا بیشتر درباره او پرسیدم که کجاست. درباره او با سعید معروف صحبت کردم. درباره فیاضی هم به کاپیتان گفتم با کمال تاسف به این مسابقات نمی رسد. خیلی دوست داشتم فیاضی به فرم ایده آل برسد اما نشد. باید تاکید کنم او سعی زیادی داشت اما نرسید و از او تشکر می کنم که تلاش زیادی داشت.

الکنو ادامه داد: به من گفتند بازیکنی به اسم قائمی داریم که در سرویس و دریافت می تواند خوب باشد و به من گفتند او ازدواج کرده اما تمرین می کند هر چند مصدومیت جدی داشته است که می تواند مانع او باشد. بنابراین دیگر مسئله او منتفی شد اما بعد از لیگ ملت ها که یک هفته به تیم استراحت دادم به روسیه رفتم. دو روز قبل از آمدنم به تهران در روزنامه های روسیه خواندم قائمی به تیم ملی ایران دعوت شده است و در حدود دو سه ساعت بعد از آن مترجمم به من زنگ زد و گفت خوشخبر گفته آیا موافقید قائمی به تیم ملی دعوت شود یا نه؟ من در جواب گفتم اگر این بازیکن در آمادگی کامل باشد و در حد بازیکنان دیگر باشد مخالفتی ندارم. اگر بیایم ببینم او می تواند به تیم ملی کمک کند حتما دعوت می شود. درست همین شرایط را درباره میرزاجانپور گفتم.


وی خاطرنشان کرد: در همان تمرین اول به این دو بازیکن در تمرین اشاره کردم و گفتم تا المپیک فقط 8 تا 10 تمرین برای ما باقی مانده است و شما دو 3 روز فرصت دارید نشان دهید در حد بازیکنان داخل اردو هستید اما بعد از تمرین اول دیدم قائمی در شرایط خوبی نیست. می دانم تمرین کرده بود اما بعد از تمرین او را صدا زدم و از او تشکر کردم‌. اگر دو سه ماه قبل از المپیک بود حتما به او فرصت می دادم تا به آمادگی برسد اما 10 روزمانده به اعزام نمی توانستم این کار را انجام دهم. بسیاری از تیم ها از مدت ها پیش با 12 نفر تمرین می کنند. من از روز اول با 18 نفر استارت زدم و این انتخاب خودم بود. یکسری ابهامات وجود دارد و باید تصمیم نهایی را بگیرم.


آلکنو درباره حواشی مربوط به مترجم و بدنساز تیم گفت: می خواهم تاکید کنم که تمام کادر فنی را از کسانی تشکیل می دهم که توانمند باشند. اگر فقط یک مربی بخواهد برای خودش تبلیغ کند به درد من نمی خورد. من کادری دارم که هر کدام حرفه ای کار می کنند. دو مربی دارم. توتولو کارهای آنالیز را انجام می دهد و در سالن به من کمک می کند. آقای تندروان نیز هم در آنالیز و هم در تمرین به من کمک می کند و زیر نظر من کارهای تمرین را انجام می دهد. از ساعت 8 صبح تا 8 شب مربی بدنساز از سالن بیرون نمی آید و با کل تیم کارهای بدنسازی و با مصدومان بصورت انفرادی تمرین و خیلی حرفه ای کار می کند. مترجم نیز کارهای زیادی برای من انجام می‌دهد و همه جا با من است نه اینکه فقط تایم اوت ها را ترجمه کند. ارتباط خوب من با بازیکنان یکی از دلایلش اوست. زمانی متخصصان صربستانی به روسیه آمدند و یک نفر روس هم بین آن ها نبود تا ارتباط بین بازیکنان و مربیان شکل بگیرد اما از روزی که من آمدم درهای تیم ملی به روی مربیان ایرانی باز بود. از روز اول مربیان ایرانی زیادی بدون چشمداشت به ما کمک می کنند و با تجربه زیادی که دارند هر چیزی که می خواستند مشاهده کردند. تجربه با حضور در اردو کسب می شود نه در تریبون. می دانم حضور در المپیک برای هر مربی افتخار است اما ذهن من مشغول نتایجم است نه اینکه برای کسی تبلیغ کنم. من راز پنهانی ندارم و هر مربی می تواند در اردو حاضر شود. من مربی نیستم که فدراسیون یا کس دیگری بتواند بر من فشار بیاورد.

به گزارش ایسنا، سرمربی تیم ملی والیبال درباره عدم شناخت کافی از تیم ایران و چرایی دعوت از امیر غفور علی رغم مصدومیت گفت: به اندازه کافی صحبت کردم شاید بلند نگفتم. تمام تصمیمات را من می گیرم. درباره آقای غفور او در بازی اول مصدومیتش تشدید شد. متاسفانه او مسابقات را از دست داد اما بصورت انفرادی کار می کرد. او به یکی از بهترین جراحان ایتالیا مراجعه کرد و آن پزشک اعلام کرد مصدومیت او جدی نیست و باید یکسری کارها را انجام دهد که او نیز در طول مسابقات انجام داد. امروز می توانم بگویم او هیچ مشکلی برای بازی ندارد و با آمادگی کامل به المپیک می رود. در رابطه با رفتن یا نرفتن او خودم تصمیم می گیرم و احتیاجی به مشورت کسی ندارم.

وی درباره اینکه وی از باخت متنفر است پس چطور با این باخت ها کنار آمده است، گفت: این بزرگترین نکته منفی من است که هیچوقت یاد نگرفتم با شکست کنار بیایم. این آخرین المپیک من خواهد بود و بعد از این مسابقات حتما مدت زمانی را استراحت می کنم. این شکست ها باعث می شود از درون خود خوری کنم. فقط به دنبال پیروزی هستم و متاسفانه هیچ قرصی نیست که آن را درمان کنم. بخاطر همین ترجیح می دهم مدتی را استراحت کنم.

آلکنو سپس درباره حریفان ایران در المپیک، گفت: اصولا در زندگی دوست ندارم گام های بلند و تندی را بردارم یا اینکه پیشگویی کنم. گروه ما گروه کاری است. اگر ما به صورت کلی نگاه کنیم غیر از لهستان و ایتالیا که برتری نسبی به ما دارند می توانیم با بقیه تیم ها مثل ژاپن و کانادا و ونزوئلا رقابت خوبی داشته باشیم. اصولا تاکتیک من در زندگی این است که گام به گام جلو برویم و روز به روز به فکر بازی بعدی باشیم. ما بازی به بازی پیش می رویم. کلیه بازی ها آنالیز شده و به نتایج خوبی رسیدیم. سعی کردیم روی نقاط ضعفی که داشتیم کار و آن ها را برطرف کنیم.


سرمربی تیم ملی والیبال در ادامه درباره میدان دادن به جوانان و کنار گذاشته شدن یکسری از نفرات باتجربه و اینکه چه تضمینی وجود دارد با درس گرفتن از لیگ ملت ها در المپیک‌ نتایج بهتری بگیریم، خاطرنشان کرد: اصولا در ورزش ضمانتی وجود ندارد. دیروز چه کسی می توانست پیروزی فوتبال ایتالیا در فینال یورو را تضمین کند. قبل از پنالتی آیا کسی می دانست ایتالیا قهرمان اروپا می شود. درباره آرزوی رییس فدراسیون و رفتن روی سکوی المپیک باید بگویم این آرزوی من و همه شماست. همه آرزو داریم تیم ملی روی سکو برود اما نمی توانیم تضمین کنیم تیم ملی روی سکو می رود. باید به لیگ داخلی و سطح کلی والیبال ایران نگاه کنیم و با تیم ها و لیگ های دیگر که آن ها هم آرزوی رفتن روی سکو را دارند مقایسه کنیم. در حال حاضر در لیگ ایران 60 تا 70 درصد بازیکنان سرویس های موجی می زنند. درباره دریافت ها در لیگ ایران نیز هیچوقت جلوی سرویس های میخایلوف، پانکوف و...قرار نمی گیرند. اگر می خواهیم در رابطه با سکوی المپیک صحبت کنیم حتما باید در لیگ تغییرات جدی داشته باشیم.

سرمربی روس تیم ملی والیبال سپس درباره نقاط ضعف والیبال ایران، تصریح کرد: به احتمال زیاد با یک بازیکن لیبرو راهی مسابقات می شویم. این بخاطر این نیست که در المپیک یکسری آزمایش ها داشته باشم فقط بخاطر این است که در این موضوع ضعف داریم. در حال حاضر به غیر از عبادی پور سایر بازیکنان در موضوع دریافت توپ در سطح متوسط هستند. هر کدام می توانیم نظر خودمان را داشته باشیم اما آمار نشان دهنده سطح بازیکنان است. در حال حاضر با سرویس ها و دریافت های متوسط اینکه بخواهیم داعیه قرار گرفتن بین تیم های اول جهان را داشته باشیم امکانپذیر نیست. این موضوع مشکل اصلی والیبال ایران است. بازیکنس مثل میثم صالحی آینده درخشانی خواهد داشت. او در فاز حمله مشکلی ندارد اما اگر روی دریافت خودش کار نکند بازیکن متوسطی خواهد بود.

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مصدومیت رضا فیاضی گفت: شما دارید من را تکه تکه می کنید. از او سپاسگزارم و او دیگر در تیم ما نیست. تلاش او در تمرینات و رفتارش نسبت به تیم واقعا مثال زدنی است و چنین بازیکنانی در جهان کمیاب هستند. با قبلی دردناک تاسف می خورم او در تیم نیست. نمی توانم رابطه شخصی را به تیم ترجیح دهم. او به یک ماه زمان بیشتر نیاز داشت. باور کنید تمام سعی خود را کرد اما مصدومیت او زمان بیشتری می خواست و متاسفانه او به فرم ایده آل نرسید. با او قبل از خداحافطی چند بار صحبت کردم و متاسفانه مجبور شدم چنین تصمیمی را بگیرم و او از تیم برود. از ایشان تشکر کردم و یکبار دیگر هم تشکر می کنم. به جوانان تیم گفتم می شود از او درس گرفت.

وی سپس در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه آیا امکانات والیبال ایران با انتظارات از او همخوانی دارد یا خیر، گفت: اگر در رابطه با ساختار منظورمان امکانات است می توانم بگویم با قدرت های برتر جهان تفاوتی وجود ندارد و همه امکانات مثل سالن تمرین، اسکان، غذاخوری و ... مشکلی نداریم اما در مسابقات بازیکنان هستند که نتایج را رقم می زنند. در رابطه با بازیکنان باتجربه تیم آشنایی کامل دارم اما اگر بازیکنان جوان ما در شرایط سخت دلهره و استرس نداشته باشند می توانیم در المپیک روی سکو برویم.

سرمربی تیم ملی والیبال در پاسخ به این سوال که چرا فیاضی را بدرقه کردید اما به سایر بازیکنان توجهی نکردید، گفت: من به همه بازیکنان تیم از روز اول احترام گذاشتم و درباره بردیا سعادت نیز همین موضوع صدق می کند. بیایید این دو را مقایسه نکنمی. من علاقمند به سعادت هستم و ارتباط خوبی با او دارم. او جوانی با اخلاق و با تلاش زیاد در تمرینات است. او آینده درخشانی دارد اما برای المپیک مقداری بی تجربه و خام است.

وی افزود: برای خداحافظی بازیکنان نیز شرایط یکسان بود، همه را دعوت و با آن ها صحبت می کردم. خط زدن بازیکنان کار سختی برای هر مربی است اما قسمتی از وظایف یک مربی است. تاکید می کنم مراسم خداحافظی برای همه یکسان بود. درباره فیاضی باید بگویم روز نخست او حتی به زحمت راه می رفت و با زحمت با تیم تمرین کرد. خداحافظی با او کار بسیار سختی بود. به آقای اسفندیار بیش از آنچه استحقاق داشت فرصت داده شد. او جوان بسیار خوبی است اما بازی در تیم ملی برای کسی که در تیم باشگاهی اش روی نیمکت است یک شانس بزرگ است. می شود روی او کار کرد اما شریفی برتری بیشتری نسبت به او دارد. اسفندیار باید مثل کامپیوتر از نظر ذهنی خودش را ریست کند. او باید به باشگاهی برود که در ترکیب اصلی باشد. از نظر اضافه وزن نیز باید خودش را به شرایط خوبی برساند و از نظر ذهنی نیز به این نتیجه برسد که در ورزش دنبال چیست.

وی ادامه داد: درباره آقای مرندی باید بگویم او بازیکن باتجربه ای است. امیدوارم در المپیک شرایط ست چهارم مقابل روسیه برای ما تکرار نشود. اگر بازیکن خوبی در دریافت داشتم آن شرایط بوجود نمی آمد. طبق قوانین جدید فدراسیون جهانی تا یک ساعت قبل بازی این امکان وجود دارد ترکیب را تغییر بدهیم و برای همین اگر امروز این تصمیم را گرفتم بخاطر این است که او می تواند در این پست کار تخصصی را انجام دهد. هر بازیکنی امکان دارد مصدوم شود. سعید معروف هم در مسابقات مصدوم شد. او مگر آدم آهنی است که مصدوم نشود؟ فرض کنید اگر اتفاقی برای غفور بیفتد ما کاظمی را داریم. اگر می توانستم 16 یا 18 بازیکن را ببرم خیلی سوالات مطرح نمی شد.

وی درباره لیست بازیکنان در المپیک گفت: لیست تقریبا آماده است. درباره آقای میرزاجانپور نیاز به بررسی هست. او بازیکن بسیار خوبی است و در زمان حضورم در ایران لحظه ای نبود که به من توجه نکند و درباره عشقش برای حضور در تیم ملی صحبت کند. اندک بازیکنان هستند که مثل او می توانند مصدومیتشان را طی کنند و در زمان اندک به شرایط بهتری برسند. فقط درباره پست او شک و تردید دارم.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در پاسخ به این سوال که بسیاری از مربیان والیبال ایران زیر نام ولاسکو قرار گرفتند و اینکه چه اتفاقی بیفتد حاضر است با ایران بعد از المپیک نیز همکاری کند، گفت: اگر اتفاقی که من، بازیکنان و ملت ایران آرزویش را دارند در المپیک رخ بدهد، نشان می دهد انتخاب خوبی داشته ام و خوشبخت ترین آدم روی زمین خواهم بود. به هر حال تصمیم را گرفته ام و نمی توانم خودم را فریب بدهم.

وی درباره عدم دعوت از حضرت پور و شرایط مدافعان میانی روی تور ایران، گفت: او بازیکن بسیار خوبی از نظر اخلاقی و فنی است و نمی دانم چطور به شما توضیح بدهم که فقط 7 تمرین دیگر برای من باقی مانده است. در ماه می 23 نفر در تمرینات بودند، بخاطر اینکه همه در تمرینات محک بخورند. یکی از اشتباهات بزرگ‌من این بود که بعد از لیگ‌ملت ها تمریناتم را با 16 بازیکن شروع کردم و برای همین فورا تصمیماتی اتخاذ کردم تا هر چه زودتر به شرایط المپیک برسیم چرا که از نظر روحی روانی برای تیم مهم بود. ما 4 مدافع میانی داریم و تصمیمم را قبل از اعزام حتما می گیرم.

آلکنو با بیان اینکه بعد از اتمام کارش گزارش وضعیت بازیکنان تیم ملی را به فدراسیون خواهد داد، گفت: با فدراسیون صحبت شده است. زمان دقیق آن را نمی توانم بگویم اما بعد از المپیک گزارش کاملی درباره بازیکنان خط خورده یا حاضر در ترکیب به فدراسیون خواهم داد. بعد از هر تمرین نیز گزارش بازیکنان داده می شود تا به آینده والیبال ایران نیز کمک شود.

سرمربی تیم ملی والیبال، در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا به موارد مد نظر خود در تیم ملی رسیده یا خیر، گفت: صحبت‌هایی با فدراسیون صورت گرفته و کار مقدماتی هم انجام شد اما جمع‌بندی نهایی با کمک کادرفنی صورت می‌گیرد تا آمار و گزارش عملکرد بازیکنان به فدراسیون اعلام شود. یکی از نکاتی که باید در تیم ملی رویش کار می‌شد، کار با "های‌بال" بود که در این رابطه قدم بزرگی برداشته شد. درباره سرویس، بازدهی کارمان بهتر نشده است. در این مدت کوتاه روی این مسائل کار خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: قطعا انتقادات و راهکارهای کارشناسان و خبرنگاران به والیبال کمک می کند. قطعا اگر انتقاد و حتی تعریف درست و منطقی باشد به پیشرفت تیم ملی کمک خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، امیر خوش خبر سرپرست تیم ملی والیبال نیز در پاسخ به این سوال که آیا لیست 12 نفره ایران در المپیک قبل از پرواز مشخص می شود یا خیر، گفت: خیلی سوالات خوبی مطرح شد و خیلی از سوالات درباره حواشی تیم روشن شد. طبق لیستی که به کمیته المپیک دادیم تقریبا لیست 12 نفره مشخص شده است اما خواستیم این امکان باشد اگر لحظه آخر خواستیم بازیکنی جابجا شود بتوانیم انجام دهیم. در حال حاضر بر اساس همین لیست 12 نفره که اعلام شده کارهای مربوط به پرواز و آیدی کارت را انجام داده ایم. اگر تا روز پنج شنبه تغییر احتمالی اعلام شود بهتر است تا زمان پیگیری وجود داشته باشد.

وی درباره بازی های تدارکاتی گفت: سرپرست آمریکا ایمیل زد و خواست بازی تدارکاتی داشته باشیم. در ایتالیا نیز با فرانسه و روسیه صحبت داشتیم تا اگر بشود بازی تدارکاتی داشته باشیم و با میزبان المپیک‌نیز صحبت کردیم که گفت شرایط وجود ندارد مگر اینکه بتوانیم جایی را برای آن پیدا کنیم. در حال حاضر از طریق سفارت موضوع را پیگیری می کنیم. به آمریکا نیز اعلام کردیم اگر بتواند سالن برای بازی پیدا کند دیدار تدارکاتی در ژاپن داشته باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها