کد خبر: 503878
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۱:۱۱:۵۳
| |

فردین آقابزرگی در یادداشتی نوشت:

سیگنال منفی به این سهام!

طی چند روز گذشته اخباری منتشرشده است که در حال حاضر درباره تحولات قطعی آن نمی‌توان نظر قاطعی داد اما به نظر می‌رسد در بلندمدت در مبادی صادراتی ایران به افغانستان با مشکلاتی مواجه شویم.

سیگنال منفی به این سهام!
کد خبر: 503878
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۱:۱۱:۵۳

اعتمادآنلاین| طی چند روز گذشته اخباری منتشرشده است که در حال حاضر درباره تحولات قطعی آن نمی‌توان نظر قاطعی داد اما به نظر می‌رسد در بلندمدت در مبادی صادراتی ایران به افغانستان با مشکلاتی مواجه شویم. محصولات مهمی همچون محصولات پتروشیمی جامد، اوره و سیمان که به‌واسطه افغانستان از ایران صادر می‌شوند ممکن است به دلیل تحولات فعلی با مشکل روبرو شوند. افغانستان بعد از عراق دومین کشوری است که ما محصولات خود را از طریق آن صادر می‌کنیم و تأخیر در مبادی صادراتی می‌تواند بر سهام شرکت‌های بورسی مرتبط با این محصولات موثر واقع شود.

به گزارش تعادل، در سنوات گذشته بیشتر رفتار‌های نسبت به مجامع عمومی از سوی سهامداران این بود که ترجیح می‌دادند به دلیل سختگیری‌هایی که برای پرداخت سود صورت می‌گرفت به مجامع ورود نکنند و این‌یک الگوی رفتاری بود به همین دلیل یکی از دلایلی که بازار به‌صورت زوج و فردی طی می‌کند همین نکته است. همزمانی وقایعی که در مرز‌های شرق کشور رخ داد با قطعی برق صنایع نیز روی بازار اثر گذاشت. در کنار این موارد رشدی که بازار طی دو هفته اخیر داشت موجب شد فروشندگان به‌ویژه صندوق‌های سرمایه‌گذاری سعی کنند با حاشیه سود حتی بسیار کم، نقدینگی خود را تأمین کنند. فضای معاملات بازار یک‌شکل طبیعی دارد که در پی افزایش‌ها کاهش مختصری هم به خود گرفته است. این نشان از این است که رفتار حضور در مجامع برخلاف سالیان گذشته هم موفقیت‌آمیز بوده و هم یک بازدهی مناسب‌تر را رقم‌زده است. سال گذشته در همین زمان شاخص یک‌میلیون و 750 هزار واحد بود درحالی که در حال حاضر یک‌میلیون و 270 هزار واحد است و یک اُفت پی‌درپی داشتیم و به زمینه‌ای برای رشد و تعدیلات رسیدیم.

افزایش حجم معاملات، کاهش تعداد صف فروش و کاهش ریالی صف‌های فروش تا آستانه یک هزار میلیارد تومان و تشکیل صف خرید یک تغییر رفتار در بازار را نشان می‌دهد. افت بازار در روز گذشته یک‌روند سینوسی و طبیعی است و جای نگرانی و دغدغه وجود ندارد. بخش زیادی از فعالان بازار برخلاف سال‌های گذشته به‌صورت ماندگار و بلندمدت سهام را نگه نمی‌دارند و ترجیح می‌دهند با یک حاشیه سود کم سهام را عرضه کنند به همین دلیل اُفت در بازار بیشتر به وقوع می‌پیوندد. به عقیده بنده اهتمام در ایجاد استقلال سازمان بورس و حمایت از آن سازمان با استراتژی حفظ منافع بلندمدت سهامداران، باید یکی از نکات کلیدی در برنامه‌های تدوینی برای بورس در ماه‌های پیش رو باشد. اصلاح قانون بازار اوراق بهادار با محوریت تصدی مسوولیت بخش خصوصی در شورای عالی بورس نیز ازجمله اقداماتی است که نباید از آن غافل شد؛ ضمن اینکه محدودیت در امکان جابه‌جایی رییس و اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس و اصلاح یا تغییر ترکیب شورای عالی بورس نیز باید مدنظر قرار گیرد.

همچنین الزام به افزایش سهام شناور آزاد تمامی شرکت‌ها در راستای ایجاد تعادل در نظام عرضه و تقاضا از یک‌سو و حذف تدریجی دامنه نوسان قیمت در بازار سهام از سوی دیگر، ازجمله راهکارهای کلیدی است که باید در این بازار مدنظر قرار گیرد. کاهش دخالت دستوری در امور شرکت‌های بورسی و تحمیل قیمت بدون توجه به مکانیزم عرضه و تقاضای بازار نیز باید مدنظر سیاست‌گذار قرار گیرد؛ ضمن اینکه وضع قانون و مقررات در خصوص عدم امکان تغییر ضوابط معاملاتی در محدوده زمانی ثابت نیز ازجمله راهکارهای طلایی خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها