جشنواره‌ای از مخاطرات طبیعی در ایران/ هشدار نسبت به مهاجرت جمعیت از جنوب به شمال

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه از 43 مخاطره‌ای که در دنیا موجود است، 34 مورد آن در ایران رخ می‌دهد، گفت: ایران با جشنواره‌ای از مخاطرات طبیعی مواجه است که همه آنها به هم متصل هستند.

جشنواره‌ای از مخاطرات طبیعی در ایران/ هشدار نسبت به مهاجرت جمعیت از جنوب به شمال
کد خبر: 503888
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۱:۲۶:۵۵

اعتمادآنلاین| علیرضا شهیدی در مراسم افتتاح مرکز نوآوری علوم زمین با بیان اینکه این مرکز سومین مرکز نوآوری در حوزه علوم زمین شناسی است، افزود: سازمان زمین شناسی متولی علوم زمین شناسی و اکتشافات معدنی است و بر این اساس شعار «ما تولیدکننده ثروت برای کشور از طریق اکتشافات معدنی و صیانت از ثروت تولید شده به واسطه شناخت مخاطرات زمین» را تعریف کردیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه این سازمان پس از 62 سال از تاسیس آن بالغ بر 100 نوع نقشه زمین شناسی در 300 لایه اطلاعاتی را تهیه کرده است، اظهار کرد: مرکز نوآوری علوم زمین را در پایگاه داده علوم زمین مستقر کردیم و این مرکز کانونی برای جمع آوری کلیه داده‌های حوزه علوم زمین کشور است و تولیدات آن می‌تواند پشتوانه علمی کاداستر معدنی باشد و افرادی که در این حوزه فعال هستند قادر خواهند بود از اطلاعات علمی که توسط این سازمان و یا سازمان‌های دیگر تولید می‌شود، بهره برداری کنند.

شهیدی، صیانت از ثروت کشور را تنها از طریق شناخت مخاطرات دانست و یادآور شد: ایران در کمربندی آلپ هیمالیا قرار دارد و از 43 مخاطره‌ای که در دنیا موجود است، 34 مورد آن در ایران رخ می‌دهد و متاسفانه مشکلی که در کشور وجود دارد، این است که ما به «پیشگیری بهتر از درمان است» اعتقادی نداریم.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ادامه داد: با توجه به اینکه اطلاعات مناسبی در این حوزه در حال تولید است، ولی در حوزه‌های مختلفی مانند زلزله، سیل، فرونشست، گرد و غبار شاهدیم که سازمانی به نام سازمان مدیریت بحران وارد می‌شود و یکسری کارهایی انجام می‌دهد که در آن زمان فایده‌ای ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تغییر اقلیم و گرمی هوا کشور را تحت تاثیر قرار داده است، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ایران در منطقه گرم و خشک واقع شده است، این تغییر اقلیم موجب شده که با گرمی و خشکسالی مواجه شویم و وقتی با خشکسالی مواجه شویم به سراغ منابع آب‌های زیر زمینی می‌رویم و آب را بدون دانش از زمین برداشت می‌کنیم.

شهیدی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد چاه‌های زیر زمینی بیش از چاه‌های مجاز و رسمی است و زمانی که با خشکسالی مواجه هستیم، با برداشت بیش از اندازه با پدیده فرونشست روبرو خواهیم شد و در نهایت آبخوان‌های کشور به سمت نابودی هدایت می‌شوند.

رییس سازمان زمین شناسی، یادآور شد: با توجه به اینکه در پدیده فرونشست زمین، ما آب را از لایه‌های بسیار ریز خاک خارج می‌کنیم که این امر موجب متراکم شدن خاک می‌شود، در نتیجه در صورتی که بارندگی رخ دهد مردم با سیل و زمین لغزش مواجه خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه ما با جشنواره‌ای از مخاطرات مواجه هستیم که همگی به هم متصل هستند، ادامه داد: از سوی دیگر زمین‌های کشور در حال خشک شدن هستند و مشکلی که ما داریم این است که از 609 دشتی که داریم 300 دشت منطقه قرمز معرفی شدند و با کویری شدن آنها، فرسایش خاک را شاهد هستیم.

شهیدی تاکید کرد: همه این موارد موجب شده که بخشی از کشور خالی از سکنه شود، به گونه‌ای که جمعیت کشور در یک پنجم سرزمین سکنی دارند و با شرایط جدیدی که در پیش رو دارد، این عدد کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه مهاجرت جمعیت از جنوب به شمال کشور در حال رخ دادن است، اظهار کرد: ایران علی رغم آنکه ساحل زیبایی در مکران دارد، دارای 300 کیلومتر ساحل رها شده است و در کنار آن ما به دنبال کارآفرینی برای جوانان هستیم.

بررسی نقشه جهان نشان می‌دهد که بزرگترین و ثروتمندترین شهرهای کشورها شهرهای ساحلی هستند، ولی ما 300 کیلومتر ساحل را رها کردیم.

رییس سازمان زمین شناسی، با ابراز خرسندی نسبت به برنامه‌هایی که در این زمینه اجرایی می‌شود، گفت: امیدواریم با جانمایی‌های درست، صنعت و تجارت به سواحل ما نزدیک شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها