اردوغان، رئیس جمهور ترکیه:

نمی گذاریم نسل کشی سربرنیتسا فراموش شود

رئیس جمهور ترکیه در بیست و ششمین سالروز نسل‌کشی مسلمانان بوسنیایی توسط نیروهای صرب در 11 ژوئیه سال 1995 میلادی تاسف و همدردی خود را با قربانیان ابراز کرد.

نمی گذاریم نسل کشی سربرنیتسا فراموش شود
کد خبر: 503965
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۳:۱۵:۴۸

اعتمادآنلاین| رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در پیامی ویدئویی در مراسم یادبود بیست و ششمین سالروز نسل‌کشی سربرنیتسا گفت: ترکیه همچنان در کنار بوسنی و هرزگوین و بوسنیایی‌ها ایستاده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وی افزود: ترکیه هرگز اجازه نخواهد داد این نسل‌کشی که یک لکه ننگ و سیاه در تاریخ اروپا و بشریت است، فراموش شود. زخم‌هایی که سربرنیتسا در قلب‌های ما به وجود آورد، همچنان پس از گذشت 26 سال تازه است.

در ژوئیه سال 1995 میلادی به رغم حضور نیروهای حافظ صلح هلندی بیش از هشت هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی در جریان حمله نیروهای صرب بوسنی به شهر سربرنیتسا کشته شدند.

نیروهای صرب تلاش می‌کردند تا این زمین‌ها را از مسلمانان بوسنیایی و کروات‌ها بگیرند تا بتوانند یک کشور برای خود تشکیل دهند.

شورای امنیت سازمان ملل در بهار سال 1993 میلادی شهر سربرنیتسا را یک "منطقه امن" اعلام کرده بود. اما نیروهای صرب به رهبری ژنرال "راتکو ملادیچ" که بعدها به خاطر جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی گناهکار شناخته شد، به این منطقه سازمان ملل حمله کردند.

اردوغان با یادآوری این حکم دادگاه درخصوص جنایات جنگی گفت: اگرچه این حکم نمی تواند رنج‌های این تراژدی در قلب اروپا را التیام ببخشد اما می تواند به جلوگیری از نسل‌کشی‌های دیگر کمک کند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت صلح در بوسنی و هرزگوین که عقاید، فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف را در خود جای داده است، گفت: ثبات بوسنی و هرزگوین برای کل اروپا به ویژه برای حوزه بالکان لازم و ضروری است.

اردوغان از چهره‌های سیاسی خواست تا با انزجار، خشونت و تبعیض مخالفت کنند و براساس ارزش های مشترک انسانی مجددا متحد شوند.

وی افزود: دائمی کردن صلح در بوسنی و هرزگوین وظیفه مشترک ماست.

اردوغان همچنین به خانواده‌های قربانیان این نسل‌کشی تسلیت گفت و از خداوند برای کشته شدگان طلب آمرزش کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها