کد خبر: 503972
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۳:۲۴:۴۵
| |

25 شهر عامل انتشار بیشترین میزان گازهای گلخانه ای در جهان

نتایج یک تحقیق نشان می دهد تنها 25 شهر بزرگ که تقریبا اکثرشان در چین هستند، بیش از نیمی از گازهای گلخانه ای شهری را تولید می کنند.

25 شهر عامل انتشار بیشترین میزان گازهای گلخانه ای در جهان
کد خبر: 503972
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۳:۲۴:۴۵

اعتمادآنلاین| محققان دریافتند از نظر سرانه، انتشار این گازها از شهرهایی در ثروتمندترین بخش های جهان به طور کلی بیش از انتشار از مراکز شهری در کشورهای درحال توسعه است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در این مطالعه، انتشار گازهای گلخانه ای از سوی 167 شهر در 53 کشور مقایسه شد و این نتیجه به دست آمد که 23 شهر در چین از جمله شانگهای و پکن و همچنین مسکو در روسیه و توکیو در ژاپن 52 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای را تشکیل می دهند.

این بررسی همچنین شهرهای بیشتری از چین، هند، آمریکا و اتحادیه اروپا را به دلیل سهم بیشترشان در انتشار جهانی گازهای گلخانه ای در فهرست شهرهای آلاینده قرار داد.

به گفته «شائوکینگ چن» دانشمند زیست محیطی در دانشگاه سون یات سن چین، یافته های این بررسی اهمیت نقش شهری در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را مورد توجه قرار داد.

وی گفت: کاملا منطقی است، اگر اقدام نکنید، در نهایت از تغییرات اقلیمی متضرر خواهید شد.

براساس این گزارش، متوسط دمای جهانی به میزان بیش از یک درجه سانتیگراد در مقایسه با مبنای قبل از صنعتی شدن افزایش یافته و همچنان در مسیر فراتر رفتن از محدودیت 1.5 تا 2 درجه سانتیگراد به موجب توافقنامه آب و هوایی پاریس قرار دارد.

در همین حال، مطالعه ای که در سال 2018 در نشریه the Environmental Research Letters منتشر شد، نمونه ای بسیار بزرگتر از 13 هزار شهر کوچک و بزرگ را مورد تحلیل قرار داد و این نتیجه حاصل شد که 100 شهر متشکل از 11 درصد جمعیت جهان، عامل انتشار 18 درصد گاز کربن هستند.

چن گفت این تحقیق جدید، اولین مطالعه ای است که به اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و پیشرفت در زمینه کاهش آن پرداخته است.

68 شهر عمدتا در کشورهای توسعه یافته، اهداف مطلق کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را تعیین کرده اند.

در این میان، اتحادیه اروپا چندی پیش قانونی را تصویب کرد که پایبندی به اهداف کنترل انتشار گازهای گلخانه ای در این اتحادیه را الزام آور می کند.

مذاکره کنندگانی از پارلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آوریل (فروردین) گذشته به توافقی درباره قانون آب و هوایی دست یافتند که کاهش 55 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای در اتحادیه اروپا را تا سال 2030 هدف قرار می داد. این هدف شامل به صفر رساندن انتشار چنین گازهایی تا سال 2050 است.

همچنین رهبران همه کشورهای اتحادیه اروپا در دسامبر گذشته توافقی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 امضا کردند که اگر در مسیر آن حرکت شود مانع از وخیم‌تر شدن تاثیرات ناشی از تغییرات آب و هوایی در این اتحادیه خواهد شد. اهداف تعیین شده در این توافق به جای شروط تعهد آور برای هر یک از کشورها، شامل محدودیت انتشار چنین گازهایی در مجموع در سطح اتحادیه اروپا است.

تصویب قانون تغییرات آب و هوایی، مساله آب و هوا و اقلیم را در مرکز سیاستگزاری اتحادیه اروپا قرار خواهد داد و تضمین می کند که مقررات آینده از اهداف کاهش گازهای گلخانه ای حمایت می کند.

کمیسیون اروپا اجرای این قانون را از 14 ژوئیه (23 تیر) آغاز می کند که شامل اجرای 10 سیاست برای تغییر شکل صنعت، انرژی، حمل و نقل و مسکن با هدف کاهش انتشار دی اکسید کربن خواهد بود. این پیشنهادات شامل اصلاحات در بازار کربن اتحادیه اروپا، استانداردهای سختگیرانه در زمینه دی اکسید کربن برای اتومبیل های جدید و اهداف بلند پروازانه تر برای انرژی های تجدید پذیر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها