کد خبر: 503999
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۴:۰۸:۳۶
| |

انگلیس به نقض پیمان عدم اشاعه تسلیحات اتمی متهم شد

یک سازمان معتبر مردم‌نهاد در انگلیس با راه‌اندازی طوماری که تاکنون از سوی اقشار مختلف مردم، فعالان ضد جنگ و گروه‌های حقوق بشری امضاء شده، دولت لندن را به نقض تعهداتش در چارچوب پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) متهم کرده است.

انگلیس به نقض پیمان عدم اشاعه تسلیحات اتمی متهم شد
کد خبر: 503999
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۴:۰۸:۳۶

اعتمادآنلاین| در این طومار که به صورت الکترونیکی در تارنمای پویش خلع سلاح بارگزاری شده آمده است که انگلیس با امضاء پیمان ان‌پی‌تی که از سال 1970 به اجرا درآمد به مذاکرات با حسن نیت درباره تدابیر اثربخشی که مانع مسابقه تسلیحات اتمی شود، متعهد است.

به گزارش ایرنا، این درحالیست که بر اساس طومار یادشده، دولت لندن به جای برداشتن گام‌های لازم در این زمینه، علاوه بر تقویت و تجدید سامانه تسلیحات اتمی خود، زرادخانه‌های این کشور را میزان 40 درصد توسعه خواهد داد. این سیاست‌ها با تعهدات لندن در چارچوب عضو پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای ناسازگار و خلاف مقررات بین‌المللی حقوق بشر است.

در این طومار می‌خوانیم: ما به عنوان شهروندان انگلیس از دولت‌های عضو ان‌پی‌تی می‌خواهیم تا نسبت به نقض تعهدات این پیمان حساسیت به خرج داده و از دولت انگلیس و سایر دولت‌های ناقض ان‌پی‌تی می خواهیم که هرچه سریع‌تر از فعالیت ها و سیاست‌هایی که این پیمان را تضعیف می‌کند دست بکشند.

نخست وزیر انگلیس اسفند ماه گذشته با ارائه سند بازبینی جامع سیاست خارجی و دفاعی این کشور اعلام کرد که سقف کلاهک‌های هسته‌ای موشک ترایدنت از 180 به حداکثر 260 عدد افزایش می‌یابد. بوریس جانسون مدعی شد که دیپلماسی همواره انتخاب اول برای پیشبرد اهداف جهانی انگلیس خواهد بود اما همزمان از افزایش بودجه و حضور نظامی انگلیس در جهان و نوسازی بازدارندگی اتمی این کشور سخن گفت.

وی همچنین از ایجاد نیروی جدیدی در نیروهای نظامی این کشور موسوم به «نیروی ملی سایبری» خبر داد. تا پیش از این گفته می شد که انگلیس در برابر حملات سایبری فقط رویکرد پدافندی و دفاعی دارد. اما با سخنان بوریس جانسون آشکار شد که این کشور می خواهد سیاست دفاع آفندی در زمینه سایبری پیش گرفته و اهداف کشورها و گروه های متخاصم را مورد حمله سایبری قرار دهد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران رفتار دولت انگلیس را «دو رویی محض» توصیف کرده و گفته است: «بوریس جانسون با ریاکاری تمام می‌گوید "نگران تولید یک سلاح هسته‌ای واقعی توسط ایران است". در همان روز، او اعلام می‌کند که کشورش زرادخانه اتمی‌اش را گسترش می‌دهد. برخلاف انگلستان و متحدانش، ایران معتقد است که تسلیحات اتمی و تمام تسلیحات کشتارجمعی وحشیانه هستند و باید ریشه‌کن شوند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها