فریدون عباسی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی:

در مذاکرات وین مسائل مهم باقی مانده است / راستی‌آزمایی در عرف جهانی حدود 6 ماه زمان می خواهد

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: در مذاکرات وین مسائل مهم باقی مانده است. این جمله تاکنون چند بار در بیان آقای عراقچی بوده و این سوال مطرح می شود که مگر ما رفته بودیم در وین درباره مسائل  کوچک و پیش پا افتاده مذاکره کنیم؟

در مذاکرات وین مسائل مهم باقی مانده است / راستی‌آزمایی در عرف جهانی حدود 6 ماه زمان می خواهد
کد خبر: 504024
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۱۴:۵۵:۲۱

اعتمادآنلاین| فریدون عباسی، نماینده مجلس و رییس پیشین سازمان انرژی اتمی در جمع اعضای شورای سیاسی حزب موتلفه اسلامی استان تهران تصریح کرد: برجام از این بابت مجازات مجرم است که آقای آمانو مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش به شورای حکام قبل از امضای برجام و تأیید برجام، ایران را در زمینه nuclear explosive device (سیستم انفجاری هسته ای) مقصر دانسته؛ یعنی ایران تا آن موقع متهم بوده ولی در برجام این اتهام به جرم تبدیل شده و به نظر من برجام مجازارت مجرم است.

به گزارش فارس، نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در مذاکرات وین مسائل مهم باقی مانده، گفت: این جمله تا کنون چند بار در بیان آقای عراقچی بوده و این سوال مطرح می شود که مگر ما رفته بودیم در وین درباره مسائل کوچک و پیش پا افتاده مذاکره کنیم؟

وی ادامه داد: با توجه به نظر مقام معظم رهبری که همه تحریم ها باید همان اول برداشته شود بعد راستی آزمایی کنیم، این راستی آزمایی در عرف جهانی حدود 6 ماه زمان می خواهد و اگر بخواهیم به تعهدات برجامی برگردیم باید ببینیم قطعات هواپیما می آید؟ فروش هواپیما انجام می شود؟ با ما قرارداد می بندند؟ کشتیرانی ما آزاد می شود و بیمه کشتی ها انجام می شود؟ تحریم بانک مرکزی و بانک های کشور برداشته می شود؟ این راستی آزمایی ها زمان می برد و این طور نیست که به سرعت و یا چند روزه مشخص شود.

این نماینده مجلس در ادامه درباره راهبرد دولت آینده گفت: به صورت کلی باید به این پرسش پاسخ دهیم که راهبرد جمهوری اسلامی در حوزه انرژی و سهم هسته ای در انرژی کشور چقدر است؟ و راهبرد ما در زمینه کاربرد انرژی هسته ای در حوزه عمومی چیست؟

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره انتخابات 28 خرداد 1400 گفت: می توانست؛ بهتر از این باشد یعنی آیا در جناح اصلاح طلبان فقط همین دو نفر مطرح بودند؟ یا در بین انقلابیون و اصولگرا ها همین پنج نفر مطرح بودند و واجد شرایط بودند؟ برای آنهایی که احراز صلاحیت نشدند علت مشخص نیست.

وی با تاکید بر اینکه از امروز باید برای انتخابات بعدی برنامه داشت تاکید کرد: احزاب در این زمینه می توانند ایفای نقش کنند و در افزایش مشارکت مردم موثر باشند که این مهم با برنامه ریزی و معرفی گزینه های درست به مردم شدنی است.

عباسی با نقد برخی اظهارات در ایام انتخابات گفت: نباید فضای انتخاباتی به گونه ای باشد که یکباره 40 سال جمهوری اسلامی و دستاوردهای نظام را زیر سوال ببرند.

وی همچنین با گلایه از برخی همکاران خود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نطق برخی نمایندگان را اگر گوش کنید جز خفت و خواری چه می شنوید؟ در این نطق ها مردم محروم و فقیر معرفی می شوند در حالی که به نظر من مردم بالقوه ثروتمندند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: کاستی هایی هم وجود دارد ولی در عین حال خیلی کار شده و امروز باید بررسی کنیم که چطور می شود مشکلات را حل کرد که یکی از راهکارها به صحنه آمدن مردم و همفکری است.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره دولت سیزدهم اظهار داشت: به هرحال باید به فکر آینده باشیم و باید به جناب آقای رییسی کمک کنیم و البته من انتظار دارم دایره اطرافیان آستان قدس ایشان باز شوند.


وی همچنین گفت: خوب است آقای رییسی از تمام وزرای جمهوری اسلامی در اتاق فکری برای پشتیبانی فکری دولت استفاده کنند.

رییس پیشین سازمان انژی اتمی ادامه داد: من در سازمان انرژی اتمی نامه ای به حضرت آقا نوشتم که برای اداره سازمان انرژی اتمی نیاز دارم از همه علایق و سلایق و جناح های سیاسی در چارچوب نظام استفاده کنم و حضرت آقا روی این جمله دست گذاشتند و فرمودند من این جمله را کاملا قبول دارم و من با همان جمله در سازمان انرژی اتمی کار کردم و موفق بودم و اصلا خطی برخورد نکردم. اگر در این مسیر کسی بخواهد پایش را از چارچوب نظام بیرون بگذارد خودم برخورد جدی می کنم ولی افرادی که سلایق دیگری دارند ولی هدفشان خدمت به نظام باشد باید از آنها استفاده کنیم.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آینده مذاکرات گفت: میدان همراه با مذاکره است؛ یعنی شما باید شاخ را نشان بدهید و بر سر میز مذاکره بنشینید مثل زمانی که دکتر جلیلی به مذاکره می رفت و نشان می داد که سوخت 20 درصد را راه انداختیم، راکتور تهران را راه انداخته ایم و غنی سازی بالای 20 درصد داریم.

وی اضافه کرد: این نکته باید گفته شود که 60 درصد برای الان نیست برای آن زمان است و ما آن موقع تا 90 درصد هم می توانستیم ولی نمی خواستیم.

عباسی افزود: دشمن در عین اینکه با ما مذاکره می کند و امتیاز هم نمی دهد از آن شرایط نظامی که ایجاد کرده هم استفاده می کند و بر این اساس ما هم باید بررسی کنیم با فکر و برنامه ریزی به روش مقابله برسیم. امروز اینگونه فکر نمی شود در حالی که در آن دوره ما با فکر جلو می رفتیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها