کد خبر: 504155
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۰۹:۰۳:۰۰
| |

یک پژوهشگر حوزه آب:

هشدار مَحو شدن برخی شهرها تا 20 سال آینده پشتوانه علمی ندارد/ چرا سطح مطالبه‌گری پایین آمد؟

یک پژوهشگر حوزه آب گفت: افزایش نامتعارف دما، کمبود بارش و خشکسالی سال 1400 قوز بالای قوز شد و منجر به کمبود شدید آب و قطعی مکرر برق شده است. تداوم این وضعیت باعث افزایشِ خساراتِ تولید در کشاورزی، دامپروری، صنعتی و خدماتی شده و برای مردم قابل تحمل نخواهد بود.

هشدار مَحو شدن برخی شهرها تا 20 سال آینده پشتوانه علمی ندارد/ چرا سطح مطالبه‌گری پایین آمد؟
کد خبر: 504155
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ۰۹:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| مصطفی فدایی‌فرد، با اشاره به اوضاع خاموشی در روزهای اخیر و انتقادات واردشده اظهار داشت: سوءمدیریت و توسعه ناپایدار طی چهار دهه گذشته، بخشی از آثار و تبعات خود را در سال‌های اخیر نشان داده و مشکلات فراوانی را برای مردم و حتی مسئولین کشور ایجاد کرده است. افزایش نامتعارف دما، کمبود بارش و خشکسالی سال 1400 قوز بالای قوز شد و منجر به کمبود شدید آب و قطعی مکرر برق شده است. تداوم این وضعیت باعث افزایشِ خساراتِ تولید در کشاورزی، دامپروری، صنعتی و خدماتی شده و برای مردم قابل تحمل نخواهد بود. در این شرایط، یکی از راهکارهای بهبود وضعیت، مطالبه‌گری منطقی، واقع‌گرایانه و اصولی و همچنین اعلام نظر و سخن راندنِ سنجیده است که اتفاقا مطالبه‌گری اصولی طی چند ماه اخیر باعثِ اتخاذ تصمیماتی توسط مسئولین برای برطرف شدن برخی مشکلات مرتبط با آب، برق و محیط زیست شده است.

به گزارش ایلنا، وی افزود: در این میان برخی که بعضا در بوجود آمدن این شرایط بی‌تقصیر نیستند، با مطالبه‌گری‌های غیر اصولی و سخنان نسنجیده، از آن طرف بام افتاده‌اند! و با هیجانی کردن فضا، هشدارهای آنچنانی و غیر مستند می‌دهند که نه تنها کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند بلکه باعث کاهش امید، پایین آمدن آستانه تحمل مردم و سردرگمی جامعه می‌شوند و سرمایه‌های اجتماعی را به هَدَر می‌دهند. هشدار مَحو شدن کشور! و یا هشدار غیر قابل زندگی شدن برخی شهرهای کشور تا بیست سال آینده! و برخی هشدارهای دیگر از این دست، از پشتوانه علمی و تجربی برخوردار نیستند.

این پژوهشگر حوزه آب گفت: مثلا جایگاه مطالبه‌گری در قالب یک مطالبه‌گری در سطح کولر گازی پایین آمده است ، پاسخگویی رییس جمهور به جای عذرخواهی را طَلَب کرده‌ و مدعی شده‌اند که ایشان خبر از تشنه بودن و گرمازدگی مردم ندارند! این در حالی است که اقدامات پوپولیستی مانند پوشیدن جوراب پاره، نشستن بر روی زمین برای غذا خوردن و عدم استفاده از امکانات رفاهی متعارف توسط برخی مسئولین دولت‌های قبلی نیز برای مردم نان و آب نشده است.

وی تاکید کرد: این اتفاق و بسیاری از اتفاقات مشابه دیگر را می‌توان اوجِ حملات سیاسی به دولت تدبیر و امید برشمرد. هر چند که این دولت نیز به سهم خود مقصر است و بخش قابل توجهی از این شرایط ناشی از تصمیم گیری‌ها و عملکرد نامناسب آنهاست و باید پاسخگو باشند ولی لازم است در این اوضاعِ وَخیم، هرکس به اندازه سهم خود در ایجاد فاجعه، پاسخگو باشد.

فدایی‌فرد بیان داشت: نمی‌توان همه سوء‌مدیریت‌های چهار دهه گذشته قوای مجریه، مقننه و قضائیه را به گردن این دولت انداخت. من نیز منتقد و مطالبه‌گر بوده و هستم ولی همه کسانی که در چند هفته پایانی عمر این دولت و با چرخشی آشکار، منتقد و مطالبه‌گر شده‌اند و ایشان را مورد حمله‌های ناجوانمردانه قرار می‌دهند، از اثرات تحریم ظالمانه و بی نظیر که در این سال‌ها بر کشور تحمیل شد و مشکلات اقتصادی شدیدی را در پی داشت، آگاهند و علیرغم این که از کمبود اعتبارات مورد نیاز توسعه صنعت آب و برق و سایر مشکلات اساسی کشور مطلع بودند، متاسفانه هیچ تلاش بنیادین برای بهبود نکرده‌اند.

وی ادامه داد: کوتاهی اصلی این دولت، بی‌توجهی به لزوم اصلاح سیاست‌های کلان کشور، محافظه‌کاری و فقدان جسارت لازم برای اصلاحات واقعی و ریشه‌ای بود. این وضعیت وِجهِه سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلبان را به فَنا داد و باعث شد که همه دستاوردهای کم نظیر این چند سال سخت تحریمی، در مسیر جلوگیری از فروپاشی کشور و نظام نیز دیده نشود.

این کارشناس حوزه آب گفت: از این دولت و تیم فعلی که گذشت، ولی مدیران دولت بعدی باید از همان اوایل شروع به کار، زمینه‌های اصلاح سیاست‌های کلان حاکمیتی برای بهبود شرایط آب، برق، محیط زیست و سایر جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی را بدون هیچ ملاحظه سیاسی فراهم کنند. در غیر این صورت، از رییس جمهور منتخب نیز نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

وی یادآور شد: با توجه به شعارها و وعده‌های اصلاح‌طلبانه رییس جمهورِ اصولگرایِ منتخب و همچنین با عنایت به این که اصلاح طلبی یک مطالبه عمومی شده است، بهبود شرایط و امکان عبور از وضعیتِ فاجعه بارِ آب و برق و سایر جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی در آینده‌ای نزدیک فراهم است. مردی نَبُوَد فتاده را پای زدن ... برای بهبود شرایط، لازم است که منتقد و مطالبه‌گر با اِنصاف باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها